דבר מנכ״לית המשרד

מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מנהלי מחוזות, מפקחים, אנשי מטה ומנהלי מוסדות חינוך,

ככל מערכת ציבורית אחרת, משרד החינוך נבחן על-פי מידת היותו בעל ערך עבור הציבור שהוא משרת. חתירתו של המשרד לייצר אמות מידה וסטנדרטים איכותיים, שקופים, מדידים ומוקפדים, המבוססים על מסד נתונים, עוברת כחוט השני החל בתכנית האסטרטגית של המשרד וכלה בתכניות העבודה בבתי-הספר ובגני הילדים.

מגמות אלו מקבלות ביטוין במארז המתנ"ה, ההולך ומשתכלל מדי שנה, זאת מתוך מטרה להוביל את המערכת כולה להצלחה, להתקדמות ולעשייה שיש ברכה בצדה. המתנ"ה משקפת באופן מעמיק את התפיסות החדשות ואת השינויים המתחוללים בשדה החינוך בשנים האחרונות:

  • מידה רבה של אוטונומיה מתוך אמונה, כי מנהלי/ות מוסדות החינוך הם אלו היודעים מה נכון וראוי עבור בית-הספר או הגן שהם עומדים בראשו.
  • עבודה על בסיס מסד נתונים ומיפויים, המאפשרים בניית תכניות עבודה מבוססות ומתוקפות, המשקפות מגמות וכיוונים.
  • חיזוק האחריותיות, שהיא "אחות תאומה" לאוטונומיה.
  • מערכת חינוך, המדברת ערכים לצד הישגים.
  • דמות בוגר, היודע להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניו במאה ה-21 ולהשתלב בתוכה.
  • קידום המצוינות הן ברמה המשרדית, הן ברמת המוסד החינוכי, הן ברמת ההון האנושי ומעל הכול ברמת התלמיד.
  • מערכת חינוך, המעודדת חדשנות, יזמות, פתיחות ואימוץ של מגמות וכיוונים פדגוגיים עתידיים כחלק מהתפתחות וקדמה.
  • מערכת חינוך, הדוגלת בשותפויות, בפתיחת שעריה לאלה המעוניינים לקדמה ולתרום לה ובשילוב זרועות לקידומה.

המתנ"ה, כשמה כן היא, מטרתה לסייע לכם, העוסקים במלאכה במטה ובשדה, לתכנן כראוי את שנת הלימודים הבאה. היא מאפשרת לזהות את האתגרים העתידיים ואת האפשרויות הגלומות בהם. המתנ"ה מבססת שיח ומושגים משותפים עבור כלל המערכת, תוך שהיא מאפשרת ביטוי ייחודי.

אני תקווה, כי המתנ"ה תשמש אתכם נאמנה ותאפשר שיח פדגוגי מעמיק בקרב הצוותים החינוכיים במוסדות החינוך, המשקף שיקולי דעת, תפיסות פדגוגיות ואף דילמות מורכבות.

אני מבקשת להודות לכל המינהלים והגופים שהיו שותפים בכתיבת המתנ"ה, ולהודות במיוחד למירי נבון, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, ולחנה קדרון, מנהלת תחום תכניות עבודה באגף התכנון והאסטרטגיה, על ההובלה המוקפדת והתכלול של כתיבת המתנ"ה.

בברכת הצלחה בהמשך דרככם,

מיכל כהן

המנהלת הכללית, משרד החינוך