דבר סמנכ"לית תכנון ואסטרטגיה

מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

שותפים יקרים ,

גיבוש אסטרטגיה ובניית תוכנית היא משימה שנדרשת מכל מנהיג ומוביל, משר ומנכ"ל, עבור במנהל במטה משרד החינוך, מנהל מחוז ומפקח ועד מנהל בית-הספר ומורה בכיתה. כל אחד בתפקידו, כל אחד בתחומו, נדרש לבחון את תמונת המצב, להגדיר את היעדים, לגבש את תפיסת השינוי שתוביל להשגתם ולנהל את תהליך השינוי באופן איפקטיבי.

ניתן להוביל את התהליכים הללו באופן משימתי כדי "לארגן" או "לייצר סדר", אולם כדאי וחשוב הרבה יותר לרתום אותם לטובת מהלך רחב של גיבוש התפיסה הפדגוגית של בית הספר ויישומה באופן שיאפשר לכם לחבר את פרקטיקות ההוראה, הלמידה וההערכה, המענה הדיפרנציאלי, תהליכי הפיתוח המקצועי של הצוות וארגון הלמידה בבית הספר לטובת השגת היעדים ושיפור התוצאות.

התכנית האסטרטגית של משרד החינוך, כתוצר של תהליכי חשיבה, מתפתחת ומעמיקה משנה לשנה, אולם שומרת על המשכיות ועקביות. התכנית מורכבת מארבע מטרות משלימות: למידה, ערכים, שוויון ומנהיגות. התכנית ותהליכי התכנון הנגזרים ממנה במחוזות ובבתי-הספר, מושתתים על אדנים של חשיבה, גמישות ושותפות.

המתנ"ה המתחדשת מוגשת לכם כאמצעי לניהול תהליכי החשיבה והתכנון הפנימיים בתוך בית-הספר והגן. המתנ"ה היא רק מצע לתהליך החשיבה שכל אחד מכם יוביל בבית-ספרו, על-מנת לתרגם את היעדים המשותפים לכלל מערכת החינוך ליעדים ולפעולות המתאימים לקהילה שאותה אתם מנהלים. כמו בתכנית האסטרטגית, גם בתהליכי התכנון שלכם אנחנו מאמינים, שיש להתמיד ביעדים שנבחרו לאורך כמה שנים ולדייק אותם משנה לשנה. (להרחבה)  

השנה הושם דגש מיוחד על מרחבי הגמישות של המנהלים והצוות החינוכי. ביכולתכם לבחור את יעדי בית הספר ולהתאים את המשאבים, התוכניות והכלים מתוך המגוון הפרוס בפניכם. כפי שתוכלו לראות, לקראת שנת הלימודים תשע"ח הרחבנו את הגמישות בארגון הלמידה: בחלוקת השעות למקצועות, בפריסתן לאורך השנה ולאורך שכבות הגיל, ביכולת לשלב תחומי דעת ללמידה אינטגרטיבית, לקבוע את אורך השיעורים וההפסקות (תוך שמירה על אורך יום הלימודים) ולהרכיב מסגרות למידה מגוונות. כמו כן, יש באפשרותכם ליצור ולנהל מבנים ושגרות של למידת צוות המורים כחלק מתהליכי הפיתוח המקצועי. (להרחבה)  

אחד העקרונות המרכזיים בכל תהליך תכנון הוא שותפות. התכנית האסטרטגית ותכניות העבודה השונות הן מצע לשיח: שיח פנימי בתוך מערכת החינוך – בין בית-הספר, המחוז, המטה, הרשות; שיח עם העולם שבחוץ ועם כל בעלי העניין שלכם; ואולי החשוב ביותר – זהו שיח פנים-בית-ספרי, שמפרש את כל העשייה הפדגוגית על רקע של שפה משותפת ומוסכמת.

תהליכי למידה הם הבשורה החשובה ביותר של העולם האינטנסיבי שאנו חיים בו. עם הבנה זו יצאנו לדרך השנה והחלטנו על שימוש בשיטת וויקי. הפלטפורמה הדיגיטלית נועדה, קודם כול, לנוחות העבודה שלכם, אך המשמעות העמוקה שלה היא, כי המתנ"ה אינה רק ספר נהלים והנחיות המוטל עליכם "מלמעלה", אלא אמצעי שיאפשר לנו בהמשך הדרך לגבש יחד איתכם מסמך זה "מלמטה", כאשר כל אחד מכם יוכל להעשיר את התכנים והידע. בכך אנו מתכוונים להמשיך את הלמידה המשותפת שלנו גם הלאה.

אני מבקשת להודות לכל השותפים לכתיבת המתנ"ה ובייחוד לחנה קדרון, מנהלת תחום תכניות עבודה באגף התכנון והאסטרטגיה ולמירי נבון, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, על הובלת המהלך.

בברכת הצלחה,

ד"ר מיכל טביביאן מזרחי

וצוות אגף בכיר תכנון ואסטרטגיה