דבר סמנכ"לית תכנון ואסטרטגיה

מתוך מתנ״ה תשע״ט
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
70 לישראל בלי מסגרת.jpg
"צר היה כל כך

הייתי אז מוכרח

לפרוש כנפיים ולעוף

אל מקום שבו

אולי כמו הר נבו

רואים רחוק רואים שקוף."

שותפים יקרים,

אם אצטרך לתאר במילה אחת אנשי חינוך ואת המעשה החינוכי, הייתי בוחרת במילה "שליחות". אנשים שמובילים מערכת שמטרתה לעשות טוב בעולם, להביא את הערכי, האיכותי והנצחי אל התלמיד היחיד הניצב מולם. להביא את התלמיד לשיא הגשמתו ומיצוי יכולותיו. אנשים שייעודם בחיים לפרוש כנפיים, יחד עם תלמיד, כיתה או בית ספר שלם, ולעוף. השאלה שאני רוצה להציב כאן עשויה להישמע טכנית, אך היא החומר שמלווה את הרוח: מה עושים ברגע שאחרי ההחלטה והרצון לפרוש כנפיים?

בנקודה זו אני שמחה להציג בפניכם את ספר התכנון. כולנו רוצים לבצע את עבודתנו על הצד הטוב ביותר. תכנון יוצא לעיתים מתוך תחושה שצר. מתוך מקום שמבקש לפרוש כנפיים אל מעבר לתלאות היומיום, לראות חזון רחוק ורחב יותר. אך תכנון לא חייב להיות רק ממקום של מצוקה. אנו מאמינים שיש להקדיש מקום לתכנון, מעת לעת. גם בתקופות של שלווה, יש למצוא את הזמן לעלות להר נבו.

"בן אדם כעץ שתול על מים

שורש מבקש

בן אדם כסנה מול השמיים

בו בוערת אש."

התכנון מסייע לנו, להתחבר לשורשים, אל המקום שממנו באנו, אך גם אל השמיים, אליהם אנחנו שואפים.

"אז דרכי אבדה

חיי היו חידה

צמא כמו הלך במדבר

אל מילת אמת

שכוח בה לתת

לשאת פנים אל המחר."

התכנון טומן בחובו בלבול, מורכבות, חידות. חשוב לשהות במקום של העמימות, של השאלות והתהיות. רק מתוכן ניתן להגיע אל מילת האמת. הערעור והתהיה מאפשרים לנו לא להיות שבויים בשוטף ובמוכר, אלא למצוא את הנקודה האמיתית שמאפשרת לנו להשיג את יעדינו.

"בערה בי אש

יצאתי לבקש

ימים סערתי כסופה

שבתי אל ביתי

למצוא שאת איתי

עד בוא הדרך אל סופה."

המתנ"ה מוגשת לכם כאמצעי לניהול תהליכי החשיבה והתכנון הפנימיים בתוך בית-הספר והגן. המתנ"ה היא רק מצע לתהליך החשיבה שכל אחד מכם יוביל עם צוותו, על-מנת לתרגם את היעדים המשותפים לכלל מערכת החינוך ליעדים ולפעולות המתאימים לקהילה שאותה אתם מובילים. כמו בתכנית הרב-שנתית של המשרד, גם בתהליכי התכנון שלכם אנחנו מאמינים, שיש להתמיד ביעדים שנבחרו לאורך כמה שנים ולדייק אותם משנה לשנה.

אחד העקרונות המרכזיים בכל תהליך תכנון הוא שותפות. התכנית הרב-שנתית המשרדית ותכניות העבודה השונות הן מצע לשיח: שיח פנימי בתוך מערכת החינוך – בין בית-הספר, המחוז, המטה, הרשות; שיח עם העולם שבחוץ ועם כל בעלי העניין שלכם; ואולי החשוב ביותר – זהו שיח פנים-בית-ספרי, שמפרש את כל העשייה הפדגוגית על רקע של שפה משותפת ומוסכמת.

אני מבקשת להודות לכל השותפים לכתיבת המתנ"ה ובייחוד לחנה קדרון, מנהלת תחום תכנון מדיניות באגף התכנון והאסטרטגיה ולמירי נבון, ממלאת מקום מנהל המינהל הפדגוגי, על הובלת המהלך.

בברכת הצלחה,

ד"ר מיכל טביביאן מזרחי

וצוות אגף בכיר תכנון ואסטרטגיה