דבר סמנכ"ל בכיר ומנהל המינהל הפדגוגי

מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מנהלי מחוזות, מפקחים, מנהלים, גננות, צוותי חינוך,

המעשה החינוכי הוא מארג מורכב, המשקף תפיסות, יחסים, מושגים, אידיאולוגיות, דילמות וסדרי עדיפויות. בבית-הספר ובגן הילדים מוצאים עצמם המנהל/ת, המורה או הגננ/ת בפני אינספור מצבים, הדורשים שיקול דעת, הכרעה ואף עצירה להתלבטות. כך או אחרת, תכליתם של אנשי החינוך ומערכת החינוך להעניק חינוך ראוי, איכותי ומשמעותי לכל ילדה וילד.

מארז המתנ"ה המוגש לכם בשנה זו משקף רבדים מגוונים וממדים רבים של מערכת החינוך ומוסדות החינוך ומנסה לייצר "תמונה שלמה" ככל האפשר. מטרתו לסייע בידיכם לעשות שיקולי דעת ובחירות מושכלות בעת ההיערכות לשנה הבאה ובמהלכה, תוך מתן כר נרחב, המאפשר ביטוי לתפיסות ולתרבות הארגונית של בית-הספר/הגן על קהילתם ובהלימה לתכנית האסטרטגית של משרד החינוך.

פרקי המתנ"ה כוללים את בסיס המידע הנחוץ לבניית תכנית עבודה. הפרקים משקפים את מרחבי העבודה המגוונים הקיימים במוסדות החינוך: פדגוגיה, תכנים ותכניות, משאבים, שגרות אסטרטגיה ותכנון, אך בראש ובראשונה הם משקפים עושר ומגוון של אפשרויות לארגון החיים במוסד החינוכי. מרחבי האוטונומיה משתקפים לכל אורכה של המתנ"ה: בבחירת היעדים המוסדיים המתאימים למוסד החינוכי, בבחירת תכניות מתוך מאגר גדול העומד לרשות מוסדות החינוך, בבחירת כלים שישמשו את המוסד החינוכי טרם תחילתה של השנה ולכל אורכה, באופן ארגון הלימודים והשעות, המערכת, התכנים וכדומה.

המתנ"ה בשנה זו שינתה פניה:

  • מתנ"ה מושכלת - כותבי המתנ"ה הוסיפו שני מרחבים חדשים, שיסייעו בידיכם לעשות בחירה מושכלת ומותאמת של היעדים:
    • "האם היעד עבורך?" - רצף שאלות שמנהל בית-הספר וצוותו יבדקו ויבררו טרם כתיבת תכנית העבודה.
    • "מה נראה בבית-הספר?" - רצף של רכיבים, שיעידו כי בבית-הספר אכן קיימת עבודת עומק ואיכות סביב העיסוק ביעד הנבחר.
  • מתנ"ה דיגיטלית - המאפשרת שיטוט, עיון והעמקה בפרקיה באופן נוח, ידידותי ובעיקר בדרך הנכונה עבורכם.
  • "המתנ"ה שלי - המתנ"ה החדשה מאפשרת הרכבת מתנ"ה אישית, תוך ייבוא חלקים כראות עיניכם. לאחר הרכבת המתנ"ה האישית תוכלו להוריד אותה כקובץ WORD.
  • תכניות תומכות יעדים - השנה המתנ"ה מכילה קישורים למאגר התכניות שעברו את כל הליכי האשרור. התכניות ממוינות בהתאם ליעדים השונים ויוכלו לתת תמיכה לקידום היעד.
  • מרחבי גמישות - במתנ"ה מצוינים מרחבי הגמישות העומדים לרשות מוסדות החינוך כדי לאפשר "תפירת חליפה מותאמת" לכל מוסד חינוך.
  • יעדי חובה ובחירה - השנה צומצמו היעדים ל-21 יעדים. כמו כן, מספר יעדי החובה עומד על 4 יעדים.

אני מקווה כי המתנ"ה תשמש אתכם ותאפשר לכם לראות את מגוון הנתיבים, הערוצים והאפשרויות העומדים לרשותכם בבניית התכניות החינוכיות ותכניות העבודה.

אבקש להודות לכל השותפים לכתיבת המתנ"ה, פרי עבודה משותפת של מינהלי המטה על יחידותיו השונות. אבקש להודות לכל מפקחי ומנהלי בתי-הספר, שהיו שותפים לקריאת הגרסאות הראשונות, שהעירו והאירו ותרמו רבות לעיצוב התפיסה העומדת מאחורי הכתיבה החדשה. אני מבקש להודות במיוחד למירי נבון, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, ולחנה קדרון, מנהלת תחום תכניות עבודה באגף התכנון והאסטרטגיה, על הובלת המהלך כולו.

ברכת הצלחה לתלמידים ולכל העושים במלאכה.

אריאל לוי

סמנכ"ל בכיר ומנהל המינהל הפדגוגי