חטיבת-ביניים: קליטה מיטבית למתמחים ולמורים חדשים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

קליטה מיטבית של מורים מתמחים

קליטת מתמחים ומורים חדשים בבית הספר - מאפשרת לך להיות בעל השפעה משמעותית על תהליך כניסתם של עובדי הוראה חדשים למקצוע ההוראה. שנת התמחות (סטאז') היא שנת העבודה הראשונה של המתמחים כמורים בתנאי אמת, זהו המפגש הראשון שלהם עם הוראה בבית הספר, על כל מורכבותה.

תהליך קליטת המתמחים מובנה וכולל מערך של מתן תמיכה במסגרת חונכות וסדנאות עמיתים, כמו גם תהליכי הערכה.

מה תפקידך והשפעתך כמנהל על שנת ההתמחות ועל עבודתו כמורה בבית ספרך?

למנהלי בית הספר תפקיד מרכזי ומשמעותי בהצלחת היקלטות המתמחה במערכת החינוך.

מחקרים מראים כי ליווי שיטתי בראשית הדרך מונע נשירה ומסייע בשימור עובדי הוראה איכותיים. משיחות עם מתמחים עולה כי השיח עם המנהל, התעניינותו במתמחה, מפגשים אישיים, ומשוב והערכת מנהל משפיעים רבות על עבודתם ותפיסת תפקידם המקצועי. ניתן להצביע על השתלבות מוצלחת של מתמחים במערכת החינוך, באותם בתי ספר שבהם ראה המנהל בקליטת המתמחה - יעד בית ספרי ומחויבות מוסדית ואישית.

כיצד תקדם את תרבות הקליטה המיטבית בבית ספרך?

תחילת השנה -

  • פגישת הכרות- תיאום ציפיות וחיבור המתמחה לחזון ולארגון הבית ספרי. סיוע וליווי בהסדרת קליטתו, שיבוצו ושכרו של המתמחה.
  • שיבוץ המורה- בהוראה בכיתות מאפשרות הצלחה, לא בכיתות הכי קשות ולא בפיצול מוגזם.
  • מינוי מורה חונך ראוי למתמחה– החונך הינו מורה מנוסה, המהווה דוגמא מקצועית ורואה חשיבות בקליטת מורים חדשים, אשר הוכשר לתפקיד החונך או יוכשר במהלך תש"פ, במקביל לעיסוק בחונכות. יש לשבץ לחונך תפקיד "חונך" במערכת משכית או עוש"ר.
  • שילוב המתמחה בחדר המורים – תחושת שייכות של המתמחה לצוות המורים ולבית הספר הינה אחד ההיבטים המשמעותיים בקליטה מיטבית של המתמחה. חשוב לאפשר למתמחה להציג עצמו עם תחילתה של השנה. חשוב לעודד את צוות המורים לסייע למתמחה להיקלט בקהילה הבית ספרית.
  • קביעת סדירויות החונכות – חשוב ביותר לארגן שעה קבועה שבועית בה החונך והמתמחה נפגשים. בתי ספר אשר אפשרו זאת גרמו לחונכות משמעותית ולקליטה טובה של המתמחה החדש.
  • וידוא השתתפות המתמחה בסדנת הסטאז' או בחממה בית ספרית.
  • בבתי ספר מרובי מתמחים - כדאי לפנות למוסד אקדמי להכשרת מורים לפתיחת חממה בית ספרית, הכוללת סדנת סטאז' למורים מתמחים, קורס מורים חדשים והכשרת חונכים בבית הספר, וטוב למנות איש קשר שיתכלל את נושא קליטת המורים החדשים ויהיה בקשר עם המתמחים ויסייע בליווי שלהם לאורך השנה.

לאורך השנה -

  • ליווי עבודת המתמחה – איפשור מרחב למידה, סבלנות ומודעות להיותו מורה חדש, גיבוי המתמחה מול תלמידים והוריהם, הכנת המתמחה לקראת אירועים בית ספריים כגון: אספות הורים, טיולים שנתיים, טקסים וכד', הענקת אוטונומיה למתמחה בהובלת יוזמות, וקיום שיח וקשר אישי לאורך השנה לשמיעת קולו של המתמחה.
  • ליווי עבודת החונך – מעקב אחרי קיום סדירות מפגשי החונך והמתמחה, קיום מפגשים עם המורה החונך בנושא תהליך החניכה והלמידה המתבצעת בו.
  • תהליכי הערכה – מיסוד סדירות צפייה ומשוב של החונך במתמחה ושל המתמחה בחונך. חונך יצפה פעמיים לפחות בעבודת המתמחה, על מנת שיוכל להיות שותף בהערכתו. צפייה ומשוב של המנהל במתמחה לפחות פעם אחת בכל מחצית. ניהול תהליך הערכה בשקיפות ובשיתוף המתמחה. מילוי הערכה מעצבת עד ה 15 בינואר ומילוי הערכה מסכמת החל מה 15 במאי.

להלן סרטון קצר, המציג חדר מורים המקדם או מעכב קליטה מיטבית, ניתן להיעזר בסרטון זה לשיח עם צוות בית הספר על תפקידם בקליטת מורים מתמחים.

גמול תפקיד למורה חונך - גמול החונכות ישולם באמצעות תלוש השכר. 2.4% מהשכר המשולב על כל מתמחה. ניתן לחנוך עד שלושה מתמחים. חונכים הם עובדי משרד החינוך מנוסים הראויים ללוות מתמחה חדש בעבודתו.

בתי ספר הקולטים בצורה מיטבית מתמחים יוכלו לגשת לקול קורא לתחרות "פרס קליטה מיטבית" אשר יתפרסם בהמשך.

עוד בנושא, ניתן למצוא באתר סטאז'קל ובאתר האגף.

כשמורה חדש מאושר – כל בית הספר מרוויח

פתיחת דלת למחנכי המחר היא שליחות גדולה