מתוך מתנ״ה תשע״ט
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד בית-ספרי

5 העשרת הידע בתחומי האומנויות והרחבת ההתנסות במיומנויות חושיות ותנועתיות

إثراء المعرفة في مجالات الفنون، وتوسيع ممارسة المهارات الحسّيّة- الحركيّة

  • שיעור התלמידים המדווחים על מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה,ביטחון עצמי, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • שיעור התלמידים המדווחים על שימוש באסטרטגיות ללמידה עצמית, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • שיעור התלמידים המדווחים על תפיסת ההוראה כמעניינת וברורה, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגודגית.
  • עד כמה קיימים ומשובצים במערכת השעות שיעורים בתחומי האומנויות?
  • עד כמה ניכרים תוצרי עבודה ופעילויות אומנותיות של התלמידים במרחב בית הספר?
  • עד כמה באה לידי ביטוי למידת תחומי האומנויות באירועים הבית ספריים?
  • באיזו מידה משולבים תחומי האומנויות והיבטים אומנותיים בתחומי הדעת?
  • עד כמה משולבות התנסויות חושיות-תנועתיות במהלך השיעורים?

תרבות ארגונית

  • להבנות מסגרות קבועות המאפשרות לתלמידים ולמורים להביא לידי ביטוי מגוון מיומנויות בתחומי האומנויות השונים (במות להצגת כישורים, הקצאת מרחבים ללמידה, יצירה, צפייה ולהצגת תוצרים וכולי).
  • לעודד שיתופי פעולה בין מורי האמנויות למורים בתחומי הדעת האחרים.
  • להקצות מרחב וציוד וזמנים סדורים ללמידת תחומי האומנויות.
  • להתנסות במיומנויות חושיות-תנועתיות, מיומנויות חקר וביצוע.
  • להעשיר את גופי הידע בתחומי האמנויות.
  • לשלב בתוכנית הפעילות החברתית הפסקות פעילות בתחומי האומנויות (הרקדה, מיצג, קליפ ועוד).

הוראה-למידה-הערכה

  • לפתוח את יום הלימודים ב"שיר של יום" בכל הכיתות.
  • לשלב בהוראת תחומי הדעת פעילות הכוללת תנועה, צבע, צליל, יצירה וכולי תוך יצירת הקשרים לנושא הנלמד.
  • לחשוף את התלמידים ליוצרים ויצירותיהם, מהארץ ומהעולם, מתקופות שונות, סגנונות וסוגות, במגוון תחומי האומנויות.
  • לשלב בסביבות הלמידה הכיתתיות והחוץ-כיתתיות התנסויות חושיות-תנועתיות.
  • לשלב שימוש בכלים אומנותיים לקידום הבעה והבנה במגוון תחומי דעת.
  • לשלב כלים דיגיטליים בהוראת תחומי האומנויות תוך מכוונות להרחבת הידע וההתנסות.
  • להעצים כישורים אומנותיים ולזמן ביטוי והצגה של תוצרים אישיים על פי אמות מידה אומנותיות.
  • לשלב בשיעורים הפסקות קצרות להתנסות בתנועה, במוזיקה, בפעילות גופנית ועוד.
  • לעודד יוזמות של מורים, תלמידים והורים בתחומי האומנויות ולאפשר להם להציג אותן בבית הספר ובקהילה (שירה, מוזיקה, תיאטרון, אומנות חזותית, מחול ועוד).
  • לקדם חשיבה עצמאית מקורית ויצירתית, משמעת עבודה, הבנת הסביבה, סימניה ואותותיה, רגישות לזולת, עבודת צוות ושיתוף פעולה, ריכוז, דיוק, אחריות, מעורבות ולכידות חברתית.

פיתוח מקצועי

  • לבנות עם צוות המורים פיתוח מקצועי רלוונטי לצורכיהם תוך שימת דגש על הפיתוח האינטלקטואלי.

הוראה-למידה-הערכה

  • בבתי ספר לחינוך מיוחד - ללמד שני מקצועות לפחות מתחומי האומנויות בהתבסס על תוכניות הלימודים.
  • ללמד אומנויות תוך הבחנה בין שיעור אומנות לבין טיפול באומנות מבחינת צוות, לומדים, זמנים ותכנים ולאתר ממשקים מקדמים בין שני התחומים.
  • לזמן פעילויות למידה בכל תחומי הדעת המשלבות שימוש בחמשת החושים ככלי לקידום ההבנה והלמידה.
  • ליישם בתחומי האומנויות למידה דיסציפלינרית ולמידה ערכית ברוח "לב לדעת" היונקת מחזון החמ"ד ומשנת החמ"ד.
  • לשלב שירים מדי שבוע במסגרת תוכנית "אשירה".
  • מסגרות ללימודי תחומי האומנויות.
  • מרחבים המתאימים ללמידה ויצירה בתחומי האומנויות.
  • יוזמות ייחודיות של מורים ותלמידים ללימוד ולהצגת תוצרים אומנותיים.
  • הורים מעורבים בהעשרת תלמידי בית הספר ותורמים מתחומי המומחיות שלהם במסגרות העשרה שונות.
  • שילוב אומנויות ופעילות חושית תנועתית בתחומי דעת שונים.
  • תלמידים צופים במופעי תרבות, מבקרים במוזיאונים ומתנסים ביצירה.
  • השתתפות של תלמידים בלהקות מחול, הרכבי מוזיקליים, אנסמבל תיאטרון ועוד.
  • חינוך מיוחד: מסגרות פעולה מוגדרות לשיעורי אומנות ולטיפולים באומנויות ושילוב כלים אומנותיים בהוראת תחומי הדעת.
  • שיפור באקלים הבית ספרי, שיפור בהתנהגות התלמידים, הפחתת האלימות ומתן הזדמנויות שווה לבעלי אינטליגנציות שונות.
  • קרב למעורבות בחינוך - 657 תכנית להרחבת האופקים וחשיפה למגוון תחומי ידע ומיומנויות באמצעות מגוון תכניות העשרה ומיזמים מגוונים; התכנית פועלת לשינוי חינוכי-חברתי המקדם צמצום פערים והמעודד שוויון הזדמנויות בחברה הישראלית
  • תכנית מכביה - 2803 תכנית רב תחומית העוסקת בסיפור המכביה ובערכיה, כפי שבא לידי ביטוי בתכנים ונושאים בתכניות לימודים קיימות.
  • מב"ט -  1283 פרויקט מב"ט (למידת חקר באמצעות מודלים טכנולוגים) הוא פרויקט תלת שנתי ומשתלב במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים בכיתות ז'-ט'. במסגרת הפרויקט מופעלת תכנית הוראה ייחודית מבוססת סביבת לגו.
  • אקומוזיאון: תוכנית חינוכית המשלבת את המוזיאון כסביבה לימודית ופדגוגית - "פדגוגיה ויזואלית". כיתות הלימוד פועלות במרחב פתוח סביב חלל מוזיאלי פעיל . בחלל זה הילדים מציגים לחבריהם את העבודות שהם יצרו עם פרשנות אישית לנושא מוגדר - עדות חיה לחשיבה יצירתית, לריבוי קולות, ליכולת ביטוי ולהבעה אישית. התוכנית משולבת בתוכני הלימוד, בהם ניתן דגש לייחודו של תלמיד. בי"ס ניסויי צמח, אשדוד