מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יעד בית-ספרי

6 רכישת ידע ומיומנויות במדע וטכנולוגיה

עידוד רכישת ידע ומיומנויות רחבים בתחומי המדע והטכנולוגיה

  • המוסד החינוכי מקיים תרבות של למידה והתפתחות הכוללת פיתוח מקצועי פנים בית-ספרי מגוון ואיכותי, פיתוח תפיסות פדגוגיות חדשניות ותהליכי הערכה עצמית אודות איכות ואפקטיביות תהליכי ההוראה והלמידה ועבודת הצוות החינוכי
  • צוות החינוך מומחה בתחום הדעת ובפדגוגיה גנרית ומחויב להתפתחותו המקצועית המתמקדת בשיפור תהליכי הוראה אפקטיביים
  • צוות החינוך מטפח סביבה לימודית דינמית, מאתגרת אינטלקטואלית ומסקרנת תוך שילוב טכנולוגיות
  • התלמיד מתנסה בכלל תפקודי הלמידה המותאמים למאה ה-21.
  • הישגים לימודים במדעים: מיצ"ב ח' ואחוז הניגשים לבגרות במקצועות המדעים.
  • הישגי תלמידים במבחנים במסגרת ההיבחנות המתוקשבת במדעים.
  • מה מצב לימודי המדעים בבית-הספר? האם התלמידים מבינים את הנלמד? באיזו מידה התלמידים מצליחים בבחינות החיצוניות?
  • באיזו מידה התלמידים אוהבים את לימודי המדעים?
  • באיזו מידה המורים מוכשרים להורות את מקצועות המדע והטכנולוגיה? עד כמה הם מעודכנים בחידושים ובמגמות עדכניות?
  • באיזו מידה קיימות בבית-הספר מעבדות, המאפשרות למידה משמעותית ואיכותית בתחומי המדע והטכנולוגיה?

תרבות ארגונית

  • לגבש צוות מוביל מומחה בתחומי המדע והטכנולוגיה, שיהווה סוכן שינוי מעורר השראה.
  • לשלב בתכניות העבודה הבית-ספריות קידום ידע ומיומנויות במדע ובטכנולוגיה תוך התייחסות לנושאים בתחומי הדעת ולנושאים בין-תחומיים.

הוראה-למידה-הערכה

  • לפתח דרכי הוראה-למידה-הערכה,תוך קידום למידה המעודדת חקר שיתופי ולמידה במרחב דיגיטלי.
  • לפתח יחידות הוראה-למידה במדע וטכנולוגיה, תוך שילוב מיומנויות המאה ה-21.
  • ליישם מיזמים בית-ספריים וקהילתיים בתחום המדע והטכנולוגיה, בדגש על למידת חקר שיתופי בין בתי-ספר במרחבים דיגיטליים ובלמידה מרחוק.
  • לשלב מיומנויות לפיתוח אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית.
  • לזמן לתלמידים התנסויות במשימות בתחום מדעי המחשב והרובוטיקה, בדגש על עבודת צוות, פתרון בעיות, משחוק ולמידה עצמית.
  • לשלב בתהליכי הלמידה פעילויות תכנות ופיתוח חשיבה לוגית-אלגוריתמית.
  • לשלב הרצאות מומחים מקוונות בתחומי הדעת השונים וימי שיא מקוונים.
  • לזמן לתלמידים התנסויות במעבדה ובסביבות למידה חוץ כיתתיות המשלבות עקרונות, מושגים ומיומנויות מתחום המדע והטכנולוגיה
  • לזמן לתלמידים שיעורים מקוונים המקדמים ידע בתחום הדעת
  • לקיים פעילויות לעידוד בחירה  של מקצועות מדעיים וטכנולוגיים

פיתוח מקצועי

  • לקדם פיתוח מקצועי של המורים בתחום המדעי והטכנולוגי, לרבות בסביבות עתירות טכנולוגיה ובגישת הלמידה מרחוק והתנסויות המזמנות תהליכי חקר ופתרון בעיות.
  • להעמיק את הידע של הצוות החינוכי בשילוב אוריינות טכנולוגית דיגיטלית. 

הוראה-למידה-הערכה

  • תפקוד תקין-גבולי - ללמד על-פי תכניות הלימודים במדעים בחינוך הרגיל תוך התאמת ההוראה.
  • שאר רמות התפקוד - לבנות תכנית מותאמת בהתבסס על תכנית הלימודים.
  • ללמד מדעים תוך חיבור לנושאים מחיי היום-יום.

פיתוח מקצועי

  • לעודד התמחות בהוראת מדעים לצד ההתמחות בחינוך המיוחד.    
  • עוד אין משימות מומלצות ליעד זה.
  • עוד אין משימות מומלצות ליעד זה.
  • ניצול כל שעות המדעים ושעות המעבדה.
  • מורים המשתתפים בקהילה מקצועית לומדת בתחומי המדע והטכנולוגיה משתפים בידע ומקדמים יוזמות בית-ספריות
  • שימוש בסביבות לניהול למידה בתהליך היישום של פרויקטים מגוונים בתחומי המדע והטכנולוגיה, הכולל משוב מקדם למידה בזמן אמת ותהליכי רפלקציה.
  • תלמידים מתפקדים כלומדים עצמאים בסביבות דיגיטליות מבוססות מציאות מדומה ומציאות רבודה, נחשפים לתוכן אינטראקטיבי ודינמי ומתנסים בתהליכי למידה ניידת, חקר שיתופי ולמידה עצמית במודל כיתה הפוכה.
  • תלמידים המשתתפים בתחרויות המתבססות על משחוק, עבודת צוות ופתרון בעיות.
  • תלמידי כיתה ו ט מבצעים תהליך שלם של חקר ופתרון בעיות.
  • קשר רב דורי - (795)תכנית לחיזוק הקשר הבין דורי בתהליכי למידת חקר ותיעוד מורשתם של האזרחים הוותיקים בכלים דיגיטליים
  • תכנית  לאומית  לרובוטיקה - (742)תכנית חשיפה לתחומי הטכנולוגיה דרך הרובוטיקה כנושא בינתחומי
  • כפתור אדום - (2302)פיתוח אפליקציה ותוסף לדפדפן המאפשר לכל משתמש לדווח על בריונות ברשת
  • אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית - (2877)תכנית ספיראלית המשתלבת בתכניות הלימודים בתחומי הדעת ומשתמשת בטכנולוגיות מתקדמות הזמינות לבתי-הספר.
  • תכנית GLOBE  - תכנית לחינוך סביבתי מתוקשב (2025)תכנית לחינוך סביבתי מתוקשב העוקבת בעיקר אחר תופעות מזג האוויר בעולם בחסות סוכנות החלל NASA
  • חקר ציפורים - 1747 תכנית המציעה לתלמידים הזדמנות ייחודית להתבונן בטבע ולחקור בכלים מדעיים ומתוקשבים את אורחות חיי הציפורים

צוות חינוכי

  • תוכנית מורים מובילים  (הסבר - מורים מובילים  הם מורים המנחים תהליכי למידת עמיתים בבית ספרם לשם שיפור ההוראה והלמידה בכל בית ספר יהיו לפחות 2 מורים מובילים. מורה מוביל יקבל שעות במערכת לבצוע תפקידו
  • מבט לחלל - (השמיים הם לא הגבול ב') (995) קורס מתקדם בנושא החלל וחקר החלל.
  • עתודה מדעית טכנולוגית - 829 תכנית המציעה מסלול למצוינות מדעית-טכנולוגית בתחומי המדע והטכנולוגיה ולעידוד ההשתלבות בתעשיות עתירות הידע;
  • קואליציית העסקים, צה"ל' וסייבר (יוזמת 5פי 2) -  1137 תכנית פועלת באמצעות קואליציה של כ-11 חברות עסקיות המקיימות פעילויות לחיזוק החינוך המדעי
  • חשיווקית 956) קורס העוסק בפיתוח חשיבה יצירתית ומערכתית באמצעות למידת עקרונות השיווק המודרני
  • תעשייה לצעירים - 996 בתכנית יחשפו התלמידים לתכנים מרתקים מתחום המדע, הטכנולוגיה והתעשייה
  • מרכז אילן רמון המרכז לנוער שוחר פיסיקה באוניברסיטת בן גוריון מפעיל תלמידים במעבדות משוכללות לפיסיקה ומכניקה
  • קורס יזמות פרימיום - 960 בשיתוף חברה מאמצת מהתעשייה. תכנית ייחודית, המאפשרת תהליך למידה ופיתוח רעיון יזמי לכדי אבטיפוס פועל, בשיתוף חברה/מפעל מאמץ מהתעשייה הישראלית.