מתוך מתנ״ה תשע״ט
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מטרה ג: קידום שוויון הזדמנויות ומיצוי הפוטנציאל

יעד בית-ספרי

11 הכלת תלמידים על כל הרצף ההתנהגותי והלימודי למיצוי הפוטנציאל

احتواء التلاميذ على الصعيد السلوكيّ والتعلّميّ من أجل تحقيق القدرات الكامنة

  • התמדה בבית הספר.
  • אחוז נשירה מבית הספר.
  • שיעור התלמידים המדווחים על יחסי קרבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • שיעור התלמידים המדווחים על מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • שיעור התלמידים המדווחים על מאמצי בית הספר לקידום סובלנות כלפי האחר והשונה, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • שיעור התלמידים המדווחים על היעדר תחושת מוגנות, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • עד כמה המחנכים בבית הספר תופסים את עצמם כמתכללים את תהליך המיפוי והאיתור של צורכי התלמידים?
  • עד כמה צוות בית הספר מגבש ומתווה ערוצי פעולה לקיום שיח מעצים עם תלמידיו?
  • עד כמה המורים חשים מסוגלים לנהל תהליכי הוראה-למידה התואמים לצורכי הפרט בכיתה הטרוגנית?
  • עד כמה המורים מכירים ויודעים להשתמש בפרקטיקות הוראה איכותיות לקידום תלמידים על כל הרצף?
  • האם ובאיזה אופן מתקיימות מסגרות פדגוגיות, ניהוליות, חברתיות למתן מענה דיפרנציאלי לכלל התלמידים על פני הרצף?
  • האם התלמידים רואים במורים כתובת לפנייה כאשר הם זקוקים לעזרה?
  • באיזו מידה יש התייחסות להיבטים רגשיים וחברתיים בתוכנית האישית והכיתתית לתלמידים?
  • עד כמה מכירים המורים את נושא המחונן בכיתתו?
  • עד כמה מכירים המורים דרכים להתמודדות עם ילדים ונוער בסיכון?
  • עד כמה מכירים המורים מתודות לקידום ולשילוב תלמידים עולים?

תרבות ארגונית

  • לבסס את תפקיד המחנך הכולל בדגש על קידום קשרי מורה-תלמיד והעמקת המיומנויות הפסיכו-פדגוגיות.
  • להבנות מסגרות לימודיות ארגוניות וחברתיות, המאפשרות להכיל תלמידים שונים בעלי מגוון יכולות לימודיות, חברתיות והתנהגותיות בבית הספר.
  • למנות ולהכשיר רכז השתלבות שיסייע בקידום יכולות המורים לתת מענה לתלמידים על צורכיהם השונים.
  • לשלב בתוכנית העבודה הבית ספרית מענים מדויקים לכלל התלמידים, בדגש על תלמידים בעלי קשיים ובעלי צרכים מיוחדים.
  • לשלב כלי הערכה ומיפוי התנהגותיים ולימודיים בכתיבת תוכנית עבודה אישית וכיתתית ובשיתוף עם ההורים והתלמידים
  • למסד מפגשים קבועים של הצוות הרב-מקצועי להיוועצות, לבנייה ולבחינת התוכניות האישיות, הכיתתיות ותוכנית הבית ספרית.
  • לקבוע זמנים סדורים לשיתוף הורי התלמידים בתכנון התוכנית האישית של ילדיהם וביישומה תוך היוועצות מתמדת.

הוראה-למידה-הערכה

  • למפות ברמה בית ספרית, כיתתית ואישית את החוזקות של התלמידים ואת חולשותיהם בהיבטים לימודיים, חברתיים ורגשיים, כשלב בבניית תוכניות מתאימות.
  • להפעיל תוכניות הנותנות מענה לצרכים של תלמידים, צוות והורים תוך איתור משאבים ואיגומם בשיתוף עם גורמי קהילה (יצירת רצף חינוכי מעבר לשעות הלימודים).
  • לגבש תוכניות עבודה אישיות וכיתתיות בהתבסס על מיפויים הוליסטיים ופרטניים.
  • לקדם את המענה לפרט בכיתה ההטרוגנית באמצעות פיתוח יחידות הוראה-למידה המפרטות סביבות למידה המקדמות מענה לפרט, שיטות הוראה, ארגון לומדים וזמן.
  • להקים סביבות ופינות עבודה מותאמות לתחומי העניין ולרמות השונות של הלומדים.

פיתוח מקצועי

  • להעמיק את הידע המקצועי של הצוות החינוכי בבניית תוכניות יישומיות המקדמות מתן מענה לפרט.
  • לפתח ולבסס ידע וכלים פסיכו-פדגוגיים, המכוונים להענקת מענים דיפרנציאליים מותאמים לצורכי הפרט בכיתה ומחוצה לה.
  • לקיים השתלמות בית ספרית בנושא הוראה מותאמת פרט בכיתה ההטרוגנית בדגש על ביסוס תפיסת עולם, מתן כלים פסיכו-פדגוגיים מתאימים, למידה דרך סימולציות וניתוחי מקרה. 

תרבות ארגונית

  • למסד שיח בין צוותים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד המלמדים בבית הספר, לשם יצירת שפה משותפת ומתן מענה מותאם לצרכים של מגוון הלומדים.
  • לקדם קשר בין המרכז החינוכי בבית החולים שבו שוהה התלמיד בעת מחלה ממושכת (על פי ההגדרה בחוק חינוך חינם לילדים חולים) לבין בית הספר בו למד בקהילה.

הוראה-למידה-הערכה

  • להתייחס באופן מכבד לגילו הכרונולוגי של הלומד בפעילויות השונות ובתקשורת שוטפת, תוך התאמת תכנים, כלי הערכה וחומרי למידה לרמת התפקוד שלו.
  • לתכנן רצף רב-שנתי בהוראת תחומי הדעת, כך שתתאפשר התקדמות בתכנים בהתאם לשכבת הגיל, תוך עקיפת פערי ידע ופערים במיומנויות היסוד.
  • לבנות תוכנית אישית לכל תלמיד הזכאי לשירותי חינוך מיוחד, תוך שילוב תמיכות מסוג הוראה וטיפול.
  • ללמד בהלימה מרבית לתוכניות הלימודים בחינוך הרגיל, תוך ביצוע התאמות ושינויים ותכנון חלופות, בהתאם לפער בין תפקוד התלמיד לתפקוד המצופה בשכבת הגיל.
  • להנגיש תהליכים לימודיים, חברתיים ואחרים באמצעי טכנולוגיה מסייעת, תוך הפעלת שיקול דעת באשר לנחיצות האמצעי והתאמתו לצורכי התלמיד.
  • פיתוח דרכי הוראה מגוונות ברוח "לב לדעת" לקידום הוראה פרסונלית ולמיצוי סגולות התלמיד.       
  • התאמת דרכי הוראה ללמידה לאוכלוסיית העולים החדשים בחמ"ד.
  • להטמיע את תוכנית "מתעודה לתהודה", המחזקת למידה אישית מותאמת יכולות והתפתחות אישית.
  • לשלב את רכז ההשתלבות בישיבות צוות שיסייע בקידום יכולות המורים לתת לתלמידים מענה על צורכיהם השונים.
  • תוכניות עבודה הכוללות התייחסות לרצפים השונים ולשונות התלמידים.
  • מסגרות ייחודיות לקידום תלמידים: תלמיד בחינוך המיוחד, המחונן, העולה החדש, הילד בסיכון, התלמיד המתקשה וכולי.
  • חינוך מיוחד: מגוון כלים וערוצים לקיום תקשורת שוטפת עם הורי התלמידים.
  • חינוך מיוחד: מעורבות של הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים בהנהגה הבית ספרית.

חינוך מיוחד

חמ"ד

מגזר ערבי:

תכנית ההכלה: שילוב הלומדים וקידומם במוסדות החינוך תוך הרחבת יכולת הכלתם ומתן מענים מגוונים الاحتواء

לגעת מבעד לשריון תכנית בנושא הפרעת קשב וריכוז لمس من خلال الدرع

תוכניות תוספתיות כתוספת לתכנית הלימודים בתחום הלימודי או החברתי برامج إضافيّة

דיבור בציבור לפיתוח מיומנויות תלמידים בהצגה ובדיבור מול קהל الكلام للأنام

  • שמינייה בשביל כל אחד: הלמידה ב"חברותא" היא מתודה של למידה שיתופית. במסגרתה נוצרת מסגרת חברתית/לימודית - "השמינייה". השמינייה מהווה את קבוצת השייכות הראשית של התלמיד. השמינייה המגובשת לא משאירה אף ילד בצל; כל ילד מרגיש שרואים אותו במסגרת תומכת ומוגנת. תפיסת המצוינות אצל התלמידים עוברת שינוי והם שואפים להצלחה קבוצתית ולא רק אישית. בי"ס ניסויי יובלים, באר שבע
  • חינוך מכיל: למידה משותפת עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים מכינה את הילדים לחיים בעולם רב-תרבותי המכיר בייחודיותו של האחר ומעניק שוויון הזדמנויות לכל פרטיו. המודל מכיל ילדים בעלי מוגבלויות בכיתות אם מעורבות ובחוגים מעורבים. הלימוד המשותף משקף לילדים בבהירות עד כמה מורכבת החברה שבה הם חיים ומלמדם להתנהל ברגישות ובכבוד לזולת. בי"ס ניסויי ראשית, אלון שבות