מתוך מתנ״ה תשע״ט
מטרה ד: חיזוק המנהיגות החינוכית
יעד בית-ספרי
13 טיפוח מנהיגות ביניים בית ספרית
تعزيز القيادة لأصحاب الوظائف الوسطية داخل المدرسة
- דיווחי מורים על פיתוח וקידום מקצועי, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
- דיווחי מורים על תכנון תהליכי הפיתוח המקצועי של מורים בבית הספר, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
- דיווחי מורים על עבודה שיתופית של מורים בבית הספר, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
- דיווחי מורים על ליווי וקליטה של עובדי הוראה ובעלי תפקידים חדשים בבית הספר, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
- דיווחי מורים על הובלה פדגוגית של המנהל, מנהיגות ושיתוף, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
- תפיסת התרומה של הפיתוח המקצועי במרכז פסג"ה, שאלון מנהל.
- האם קיים בבית הספר תהליך של ביסוס והעצמה של דרג ביניים, המסוגל להובלת תהליכי עומק לימודיים וחברתיים?
- עד כמה דרג הביניים חש מוביל ושותף בקידום התרבות של למידה משמעותית בבית הספר? עד כמה שאר הצוות מקבל ומקדם את ההובלה?
- עד כמה מעורבים סוכני השינוי ואנשי הצוות בתהליכים אסטרטגיים (תכנון, צוותי חשיבה, סיוע לעמיתים, קידום למידה משמעותית)?
- באיזו מידה קיימות סדירויות של למידה-הוראה מתמדת של דרג הביניים בתוך בית הספר?
- האם צוות ההנהלה מעודד מורים לקחת על עצמם תפקידי הובלה פדגוגית מעבר למערך התפקידים הקיים בבית הספר?
- האם דרגי הביניים משולבים בצוות ההנהגה המוביל הבית ספרי?
- האם בבית הספר קיימות פלטפורמות המאפשרות לדרגי הביניים להנחות את עבודת הצוותים?
- האם קיים פורום ייחודי לדרג הביניים לדיון בסוגיות משותפות, כגון הובלת שינוי, מנהיגות וכדומה?
תרבות ארגונית
- למנות רכזים על פי צורכי בית הספר לצורך הצמחת מנהיגות, מסוגלות ושיפור בקרב צוות החינוך.
- לדאוג שהרכזים ובעלי התפקידים בבית הספר יתמקצעו בתחומם.
- למסד שגרות וסדירויות במערכת השעות, המאפשרות מסגרות למידה ועבודה משותפות של צוותים מגוונים בבית הספר בהובלת המנהיגות הבית ספרית (צוות מוביל, צוות רב-מקצועי וכולי).
- לבסס קהילות מקצועית לומדות בית ספריות המונהגות על ידי מנהיגות הביניים וכוחות פנים.
- לבנות גרעין בית ספרי בעל יכולות גבוהות בהובלה של תהליכי הוראה-למידה-הערכה משמעותיים, המהווה דוגמה ומעורר השראה בקרב חברי הצוות הבית ספרי.
- למנות רכז הערכה בית ספרי, המסייע בהצמחת מנהיגות, מסוגלות ושיפור בקרב צוות החינוך.
- למנות רכז חברתי-ערכי בעל תעודת רכז או המתמקצע בתחום בעל יכולות מוכחות בהנחיית הצוות החינוכי ביישומה של תוכנית הפעילות החברתית-ערכית.
- למנות רכז השתלבות בית ספרי ולוודא שהוא מתמקצע במסגרות המתאימות.
- לפתח מרחבי למידה פיזיים ווירטואליים המאפשרים למנהיגות הביניים הובלת למידה שיתופית בקרב צוות המורים, פיתוח מיומנויות חקר ולמידה עצמית.
- להעמיק את הידע המקצועי של דרג הביניים בפיתוח וביישום כלים מגוונים להערכה ובכללם הערכה בסביבה דיגיטלית.
פיתוח מקצועי
- לפתח התמחויות שונות בפדגוגיה גנרית ובהתאמה הדיסציפלינרית בקרב דרגי הביניים כדי שיוכלו לתמוך בצוות הבית ספרי.
- לשלב מורים מנהיגים מבית הספר בתוכנית "מורים מובילים".
- לעודד את דרגי הביניים להוביל קביעת יעדים אישיים וקבוצתיים לתהליכי למידת הצוות.
- לעודד את בעלי התפקידים להיות בלמידה ובהתפתחות מתמדת ולהפוך זאת לאורח חיים.
תרבות ארגונית
- לבסס בעלי תפקידים לצורך מתן מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר לחינוך רגיל.
- ליזום בניית צוות הכולל בעלי תפקידים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד המלמדים בבית הספר, להובלת תהליכים לטיוב המענה למגוון מאפייני הלומדים.
- למנות בכל בית ספר מורה אחראי לנושא "למידה ולב", המטמיע ערכי למידה משמעותית ברוח "לב לדעת".
- לעודד תהליכי פיתוח מקצועי בדרכי "מעגלי חמ"ד - קהילה לומדת".
- אין משימות ייחודיות לחינוך החרדי ביעד זה.
- במסגרת הפיתוח המקצועי הבית ספרי, מפותח ומיושם ידע פדגוגי הנשען על כוחות פנימיים בבית הספר.
- שיפור באיכות תהליכי הוראה-למידה-הערכה.
- מורים בצוות המקצועי משתפים את עמיתיהם בתוכניות ובכלים שפיתחו ובידע שצברו במסגרות הפיתוח המקצועי.
- בבית הספר מתקיים תהליך סדור ושיטתי של ליווי לבעלי התפקידים ולמורים חדשים.
- דרג הביניים וצוותי ההוראה יוזמים ומחדשים דרכי הוראה והערכה וצוות ההוראה מרגיש בנוח לפנות לבעלי התפקידים להתייעצות.
- מאיצים בחינוך - 1280 תכנית "מאיצים בחינוך" פונה לעובדי הוראה יזמים במערכת החינוך.
- למידה משמעותית? קודם כל למורים!
- לעזור למורים לעזור לעצמם: פיתוח מקצועי מחולל שינוי בישראל
- גמישות פדגוגית בפיתוח המקצועי
- כלי הערכה מעצבת למורים
- אתר האינטרנט של אגף התמחות וכניסה להוראה- תוכניות ייחודיות
- תוכנית מורים מובילים
- תוכנית אקדמיה כיתה
- עושים בית ספר
- מנהלים ישראלים מדברים על טיפוח מנהיגות מורים
- סקו"פ - סקר קוהרנטיות פנימית