מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יעד בית-ספרי

21 חיזוק בעלי תפקידים בבית-הספר

חיזוק מעמד בעלי התפקידים בבית-הספר לקידום הלמידה המשמעותית

  • המוסד החינוכי מצמיח מנהיגות, מסוגלות ושיפור מתמיד בקרב צוות החינוך בעזרת תרבות ארגונית מתאימה, מתן אמון במורים ושיתופם בהחלטות המרכזיות
  • המוסד החינוכי מקיים תרבות של למידה והתפתחות הכוללת פיתוח מקצועי פנים בית-ספרי מגוון ואיכותי, פיתוח תפיסות פדגוגיות חדשניות ותהליכי הערכה עצמית אודות איכות ואפקטיביות תהליכי ההוראה והלמידה ועבודת הצוות החינוכי
  • צוות החינוך חש שותף לתפיסת הלמידה המשמעותית, שולט ברכיביה ועושה בה שימוש
  • צוות החינוך מומחה בתחום הדעת ובפדגוגיה גנרית ומחויב להתפתחותו המקצועית המתמקדת בשיפור תהליכי הוראה אפקטיביים
  • דיווחי מורים על פיתוח וקידום מקצועי, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • דיווחי מורים על תכנון תהליכי הפיתוח המקצועי של מורים בבית-הספר, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
  • דיווחי מורים על עבודה שיתופית של מורים בבית-הספר, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • דיווחי מורים על ליווי וקליטה של עובדי הוראה ובעלי תפקידים חדשים בבית-הספר, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • דיווחי מורים על הובלה פדגוגית של המנהל, מנהיגות ושיתוף, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית.
  • תפיסת התרומה של הפיתוח המקצועי במרכז פסג"ה, שאלון מנהל
  • האם קיים בבית-הספר תהליך של ביסוס והעצמה של דרג ביניים, המסוגל להובלת תהליכי עומק לימודיים וחברתיים?
  • עד כמה דרג הביניים חש מוביל ושותף בקידום התרבות של למידה משמעותית בבית-הספר? עד כמה שאר הצוות מקבל ומקדם את ההובלה?
  • עד כמה מעורבים סוכני השינוי ואנשי הצוות בתהליכים אסטרטגיים (תכנון, צוותי חשיבה, סיוע לעמיתים, קידום למידה משמעותית)?
  • באיזו מידה קיימות סדירויות של למידה-הוראה מתמדת של דרג הביניים בתוך בית-הספר?
  • האם צוות ההנהלה מעודד מורים לקחת על עצמם תפקידי הובלה פדגוגית מעבר למערך התפקידים הקיים בבית-הספר?

תרבות ארגונית

  • למסד שגרות וסדירויות במערכת השעות, המאפשרות מסגרות למידה ועבודה משותפות של צוותים מגוונים בבית-הספר בהובלת דרג הביניים.
  • להבנות בבית-הספר מערך מינויים לתפקידים.
  • לשלב מורים מומחים ומנהיגים בתכנית "מורים מובילים".
  • למנות רכז הערכה בית-ספרי, המסייע בהצמחת מנהיגות, מסוגלות ושיפור בקרב צוות החינוך.[1]

הוראה-למידה-הערכה

  • לבסס קהילות מקצועית לומדות בית-ספריות המונהגות  על-ידי כוחות פנים
  • לפתח מרחבי למידה פיזיים ווירטואליים המאפשרים שיתופיות ויחסים בין אישיים, פיתוח מיומנויות חקר ולמידה עצמית
  • לפתח וליישם יחידות הוראה המכוונות לפיתוח תפקודי לומד בכל תחומי הדעת
  • לפתח את פרקטיקות ההוראה הלמידה והערכה של המורים בהתבסס על ממצאי הערכה ונתונים בית-ספריים בהיבטים לימודיים, חברתיים, רגשיים והתנהגותיים
  • להעמיק את הידע המקצועי של צוות החינוך בפיתוח וביישום כלים מגוונים להערכה, ובכללם הערכה בסביבה דיגיטלית.

פיתוח מקצועי

  • לפתח התמחויות שונות בפדגוגיה גנרית ובהתאמה הדיסציפלינרית בקרב צוות החינוך ובעלי התפקידים.
  • לשלב מורים מנהיגים מבית-הספר בתוכנית "מורים מובילים".[2] 
  • לשתף את המורים בקביעת יעדים אישיים וקבוצתיים לתהליכי למידת הצוות.
  • להתבונן בתוצרי הלמידה של התלמידים בשגרת ההוראה ולהעריך את התקדמותם.
  • לבנות גרעין בית-ספרי בעל יכולות גבוהות בהובלה של תהליכי הוראה-למידה-הערכה משמעותיים, המהווה סוכן שינוי מעורר השראה בקרב חברי הצוות הבית-ספרי.

לעודד תהליכי פיתוח מקצועי של בעלי תפקידים באמצעות קורסים פנים אל פנים, מקוונים, בלמידה עצמית או משולבת.

  1. חלופה: למנות רכזים על-פי צורכי בית-הספר לצורך הצמחת מנהיגות, מסוגלות ושיפור בקרב צוות החינוך
  2. מורים מובילים הם מורים המנחים תהליכי למידת עמיתים בבית ספרם לשם שיפור ההוראה והלמידה בכל בית ספר יהיו לפחות 2 מורים מובילים. מורה מוביל יקבל שעות במערכת לבצוע תפקידו

תרבות ארגונית

  • לבסס בעלי תפקידים לצורך מתן מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בבית-הספר לחינוך רגיל.    
  • למנות בכל בית-ספר מורה אחראי לנושא "למידה ולב", המטמיע ערכי למידה משמעותית ברוח "לב לדעת" –
  • לעודד תהליכי פיתוח מקצועי בדרכי "מעגלי חמד - קהילה לומדת".
  • עוד אין משימות מומלצות ליעד זה.
  • במסגרת הפיתוח המקצועי הבית-ספרי מפותח ומיושם ידע פדגוגי, הנשען על כוחות פנימיים בבית-הספר.
  • שיפור באיכות תהליכי הוראה-למידה-הערכה
  • מורים בצוות המקצועי משתפים את עמיתיהם בתכניות ובכלים שפיתחו ובידע שצברו במסגרות הפיתוח המקצועי.
  • בבית-הספר מתקיים תהליך סדור ושיטתי של ליווי לבעלי התפקידים.
  • דרג הביניים וצוותי ההוראה יוזמים ומחדשים דרכי הוראה והערכה וצוות ההוראה מרגיש בנוח לפנות לבעלי התפקידים להתייעצות.
  • מאיצים בחינוך - 1280 תכנית "מאיצים בחינוך" פונה לעובדי הוראה יזמים במערכת החינוך.
  • איחוד מול ייחוד 2792 מודל מקוון ללמידה משמעותית של נושאים רוחביים, המותאמים לכל תחומי הדעת.
  • אל"ה -איתור אבחון למידה והערכה - 686 תכנית התערבות במקצועות רבי מלל במטרה לקדם תלמידים מתקשים שאותרו באמצעות מבדק עמי"ת. התכנית מכוונת ליצירת תרבות עבודה פדגוגית, חינוכית וארגונית בבית הספר, בעזרת בניית תהליכי הוראה-למידה-הערכה