דוגמא למהלך ניתוח באמצעות כלי עצם הדג

מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

שלב ראשון:

הגדרת היעד הנבחר כאתגר ובעיה: אירועי אלימות והתנהגויות סיכון בבית הספר

שלב שני: "למה זה קורה"? רשימה אינטואיטיבית:

  • התמודדות של מורים
  • הסנקציות לא פועלות
  • תחושה של תרבות אלימה בבית הספר

שלב שלישי: בחינת שאלת ה"למה" בתחומים המצוינים לעיל מעלה סיבות נוספות:

תהליכים: לא קיים תהליך מובנה ומדרגי להתמודדות עם התנהגויות סיכון במדרגים שונים

מבנים, תפקידים: לא מונו בעלי תפקידים אחראים בנושא המשמעת בכל שכבה, לא קיימת תחושת אחריות של כל מורה לנושא

תכנים: נושא המשמעת לא נתפס כחלק מהלימודים

שותפויות: אין גיבוי של הורים בתהליך

משאבים: לא מוקדש זמן של תלמידים ושל צוות המורים להכשרה וללימוד הנושא

שלב רביעי: ניתוח גורמי משנה:

"למה מורים מתקשים להתמודד?"

  • לא יודעים איך

"למה הם לא יודעים איך?"

  • ישנם מורים חדשים שלא מכירים את התקנון
  • לא נשאר זמן בצוות
  • אין העברת ידע בין המורים לגבי תגובות והתמודדות
  • אין מאגר רעיונות למנעד התנהגויות כתגובה

לחזרה לעצם הדג