מתוך מתנ״ה תשע״ט
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מטרות ויעדים[ | עריכת קוד מקור]


קדם-יסודי[ | עריכת קוד מקור]


מטרה ב: חינוך לערכים ברוח מגילת העצמאות

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

1 קידום מיומנויות חשיבה באמצעות תהליכי הוראה-למידה-הערכה איכותיים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز مهارات التفكير من خلال سيرورات ناجعة للتدريس، التعلّم والتقييم


  • מממש את כישוריו והישגיו הלימודיים בצורה מיטבית.
  • מתנסה במיומנויות המאה ה-21: יצירתיות, אינטליגנציה רגשית, עבודה בסביבה משתנה ועבודת צוות .
  • להכיר את הילדים ואת אופני למידתם כשלב ראשוני ובסיסי.
  • לבנות תוכנית עבודה ממוקדת בתהליכי הוראה ולמידה מגוונים על-פי צורכי הילדים בקבוצת הגן.
  • להרחיב התנסויות חווייתיות, המגבירות סקרנות ומפתחות מיומנויות חשיבה.
  • להעריך תהליכי למידה באמצעות תצפיות, תוך גמישות פדגוגית ואפשרויות לשינוי בהתאם לצורכי הילדים.
  • לקדם בקרב ילדים בכל רמות התפקוד מיומנויות חשיבה בהתאם ליכולתם, כחלק מהתכנית האישית והגנית.
  • למפות את תפקוד הילדים בתחומים השונים בהתבסס על ממצאי הערכה, תוך ציון רמות התפקוד השונות בגן, כבסיס לתכנון הוראה דיפרנציאלית.
  • לקיים תהליכי הוראה למידה ברוח משנת החמ"ד-לב לדעת , ידע מצמיח חינוך.
  • אבני דרך מומלצות
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
היכרות עם צורכי הלמידה של כל ילדי הגן עד חודש דצמבר.
קיימת תוכנית לימודים מותאמת לצורכי הגן ובה הלימה בין צורכי למידת הילדים בגן לבין דגשי התכנית.
תוכנית העבודה האישית והקבוצתית משתנה ומתעדכנת בהתאם לצורכי הגן.
מעקב אחר יישום התכנית הגנית והאישית על-ידי הגננת.

סרטים באתר גננט-בוסתנט[ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

חמ"ד[ | עריכת קוד מקור]

המגזר הערבי:

חוברות ומדריכים לגננת, תוכנית חיבורים תיק תוכניות לימודים בשפה ערבית-تلخيص مواد المناهج المطلوبة للروضات والبساتين باللغة العربية في موقع الوزارة وموقع قسم التعليم ما قبل الابتدائي

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

2 יצירת סביבות למידה חדשניות ומאתגרות, ובכללן סביבות דיגיטליות[ | עריכת קוד מקור]

إنشاء بيئات تعليميّة عصريّة ومبتكرة مليئة بالتحدّيات، بما في ذلك البيئات الرقميّة.


●      מממש את כישוריו ואת יכולותיו הלימודיות והחברתיות.

●      פעיל ולומד במגוון סביבות חינוכיות, לרבות סביבות דיגיטליות במרחבי הגן.

●      פועל מתוך סקרנות ורצון ללמידה.

●      שותף פעיל ויוזם במרחבי משחק ולמידה, תכנים, אירועים ופעילויות.

1. ליצור סביבה חינוכית מותאמת לצורכי ההתפתחות של ילדי הגן.

2. לעודד ולפתח יוזמה בהקמה של סביבות משחק, תכנון תכנים, ייזום אירועים ופעילויות ברחבי הגן על ידי הילדים.

3. לפתח חשיבה יצירתית וגמישה תוך מתן הזדמנות לעבודת צוות ושיתופי פעולה בין הילדים.

4. לאפשר שינויים בסביבות ובתהליכים החינוכיים בהתאמה לצורכי הגן והילדים.

  • לקיים למידה במגוון מרחבים בתוך הגן ובסביבתו כחלק מהוראה מותאמת ורלוונטית בתחומי הדעת בגן.
  • להקצות זמן ומקום באופן ייעודי להוראת נושאי הכנה לחיים, תוך קישור מושכל לתחומי הדעת הנלמדים.
  • לשלב במרחבי הלמידה כלים דיגיטליים, אמצעי טכנולוגיה מסייעת ועזרי תקשורת תומכת וחלופית, בהתאם למשימה ולמאפייני התלמיד.

אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.

איך אדע שמתקדמים אל היעד?
ילדים פועלים בעצמאות בתוך הסביבה הלימודית מתוך סקרנות ועניין.
ילדים פועלים באינטראקציות בתוך מרכזי הלמידה ומבצעים העברת ידע ומיומנויות בין המרכזים.
ילדים יודעים להשתמש באמצעים דיגיטליים והם משכללים את מיומנויות השימוש בהם וחיפוש התוכן לפי גילם.
מדי רבעון נבנים בגן שני מרחבי למידה עם הילדים.

סרטים באתר גננט-בוסתנט[ | עריכת קוד מקור]

המגזר הערבי:[ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

3 קידום הילדים לשליטה בכלל תחומי הדעת בתוכניות הלימודים[ | עריכת קוד מקור]

دعم التلاميذ للتمكّن من المجالات المعرفيّة المختلفة في المناهج


  • בעל ידע מגוון בתחומי הדעת הנלמדים ובמושגי יסוד נלמדים.
  • חווה ומתנסה בפעילויות העשרה מגוונות ואינטגרטיביות.
  • להכיר את תוכניות הלימודים לגן הילדים ולכתוב תוכנית עבודה, אינטגרטיבית לכל תחומי הדעת: מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה, חינוך גופני, אומנות, מוזיקה, מדיה דיגיטלית.
  • לתכנן מגוון פעילויות למידה והעשרה בגן ומחוצה לו: ביקור במוזיאון, בקונצרט, צפייה בהצגה (כולל פעילות הכנה בגן לקראת כל פעילות ועיבוד החוויה בעקבותיה).
  • להשתתף בקורסים הדיסציפלינריים לפיתוח המקצועי, המותאמים ליעדי המחוז ולצורכי הגננת.
  • לפעול בהלימה מרבית לתוכניות החינוך הרגיל באשכולות הליבה, תוך התאמת ההוראה למאפייני הילדים.
  • לשלב בתוכנית הגנית נושאים רלוונטיים מתחומי ההכנה לחיים לקידום תפקוד עצמאי ואוטונומי בחיי היומיום, כחלק מתחומי הליבה של החינוך המיוחד.
  • לקיים תהליכי הוראה-למידה ברוח משנת החמ"ד.
  • ליצור חיבור בין תחומי הדעת לחינוך לאורח חיים של קיום תורה ומצוות.


איך אדע שמתקדמים אל היעד?
קיימת תוכנית לימודים שנתית אינטגרטיבית, הבאה לידי ביטוי לאורך חודשי השנה.
מתקיימות פעילויות תרבות והעשרה לאורך השנה.
ילדי הגן מצליחים לקיים העברה מתחום דעת אחד לאחר ומשכללים את מיומנויותיהם בעקבות הנלמד.

סרטים באתר גננט-בוסתנט[ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

חמ"ד[ | עריכת קוד מקור]

  • אתר החמ"ד- חמדת העיתים בגן הילדים, יוזמות פורחות באוויר, חמשת החכמים, לימוד זהות ציונית דתית לאור דמויות החמ"ד, מתחילים מבראשית ממשיכים בשמות, אשירה לה' בחיי.

מגזר ערבי[ | עריכת קוד מקור]

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

פיתוח חשיבה מתמטית[ | עריכת קוד מקור]

تطوير التفكير الرياضيّ


  • קיימת יכולת שיח וחשיבה מתמטית בגן.
  • מפגין מיומנויות מתמטיות, כגון ספירה, מנייה, השוואה, ייצוג, פתרון בעיות.
  • מכיר צורות וגופים תוך פיתוח חשיבה מרחבית.
  • טיפוח סביבה חינוכית דינמית, מגוונת ועתירת ייצוגים, המקדמת חשיבה מתמטית.
  • היכרות מעמיקה עם יכולות הילדים בתחום המתמטי ובניית תוכנית עבודה הכוללת תכנים ומיומנויות בהתאם לשלב ההתפתחותי ולגיל הילדים.
  • עיסוק בדרכים מגוונות במתמטיקה בחיי היומיום בגן.
  • הוראת תכנים מתמטיים והערכת הלמידה בחיבור לנושאי למוד נוספים ולעולמם של הילדים.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
הילדים והצוות משתמשים במושגים מתמטיים בחיי היומיום בגן.

בגן מתקיימת פעילות מתמטית הכוללת שירים ומשחקים, כחלק משגרת היום בסביבות הגן ובחצר.

מתקיים חקר צורות, גופים ומרחב - באמצעות משחקים, מפות ומרכז הבנייה בגן.

חינוך מיוחד: שימוש במחוון מותאם להערכה ולתכנון הלמידה בתחום החינוך המתמטי בחינוך המיוחד.

ילדים מתמצאים במרחב, משתמשים בדרכי ייצוג שונות כגון: שימוש במפות והתנסות בהכנת מפות שונות.

חקר ומעקב באמצעות לוחות זמן שונים: לוח חודשי, לוח שבועי.

תוכנית לימודים[ | עריכת קוד מקור]

מתמטיקה - תוכנית לימודים לגן הילדים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי

الرياضيّات - منهج تعليميّ لرياض الأطفال في التعليم الرسميّ

מדריכים לגננת[ | עריכת קוד מקור]

טיפוח חשיבה חשבונית בגיל הרך

כללי[ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום ופיתוח שפה ואוריינות בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز وتطوير اللغة والتنوّر في رياض الأطفال


  • אוהב ספרים ונהנה מהאזנה לסיפורים.
  • בעל שפה עשירה וכישורי שיח מפותחים.
  • מבין ומפיק ייצוגים אורייניים מגוונים.
  • לפעול על פי תוכנית הלימודים "תשתית לקראת קריאת וכתיבה"/"البنية الأساسية للقراءة" בשפה העברית או הערבית לאורך השנה.
  • לקיים שיח והיכרות עם יוצרים כדי לעודד את אהבת הספר.
  • לפעול על פי התוכנית "מילת היום בגן" וללמד לפחות פתגם אחד בחודש.
  • לשלב אביזרים המכילים אותיות במרכזי המשחק הסוציו-דרמטי (עיתונים, מרשמים, שלטים וכדומה), כולל מדיה דיגיטלית.
  • לזמן פעילויות כתיבה פונקציונלית: להכין ברכות, הזמנות, מתכונים, רשימות וכדומה ולקשר בין אותיות לצליליהן ולמוסכמות הכתב.
  • להעשיר את מוקד הספרייה בסוגות (ז'אנר) שונות ומגוונות.
  • להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פאנוס" לדוברי ערבית.
  • לציין את יום הלשון העברית או הערבית ולקיים פעילויות בנושא שפה - לאורך השנה.
  • לבסס תהליכי הוראה והערכה בתחום הכשירות השפתית-תקשורתית על פי הגישה האקולוגית, תוך שיתוף בין הגננת וקלינאית התקשורת.
  • להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פאנוס" לדוברי ערבית בגני ילדים של החינוך המיוחד.
  • להשתמש בתרחיש כמסגרת התערבות מתוכננת או מזדמנת.
  • לפתח שפה בהלימה לשפת הקודש כפי שנלמד בסיפורי התורה
  • לפעול על פי תוכנית הוראת השפה בספר ללימוד הדמות השנתית הנלמדת בחמ"ד
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
ילדים נחשפים לפחות לשלושה ספרים בחודש בקריאה חוזרת בקבוצות קטנות.
ילדים משאילים ספרים מספריית הגן.
ילדים מפענחים טקסטים אורייניים מגוונים.
ילדים מפיקים בעצמם ייצוגים אורייניים במגוון סוגות.
ילדים משוחחים בשפה עשירה בסיטואציות מגוונות עם קבוצת השווים ועם מבוגרים.

תוכניות לעידוד קריאה ואהבת הספר[ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

חמ"ד[ | עריכת קוד מקור]

בואו לגני- לימוד הפיוט

  • חוכמת המשחק: למידה באמצעות משחקי קופסה. גן ניסויי אלאמל, כאבול
  • גשר וקשר לתרבות עממית: שימור הפולקלור והקשר הבין-דורי באמצעות שילוב סיפורים עממיים בפעילות הלימודית. גן ניסויי אלשמוע, דיר חנא

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום חינוך לאומנויות בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز التربية للفنون في رياض الأطفال


  • משתמש ומפגין ידע בהשכלתו ובהרחבת אופקיו בתחום האומנותי הנלמד בגן.
  • הילד מפתח את כישוריו בתחום התרבות החזותית.
  • הילד מפתח רגישות אסתטית וטעם אישי.

·        לשלב באופן אינטגרטיבי את האומנות כאורח חיים בגן הילדים.

·        להנגיש מגוון חומרים להבעה וליצירה במוקדים קבועים ומשתנים בגן.

·        להקים ולהפעיל סדנה פתוחה להבעה וליצירה בחומרים, בדגש סביבתי ויצירתי.

·        להקים ולהפעיל גלריה להצגת יצירות אומנות (מתחלפות) לשם התבוננות, דיאלוג והשראה.

·        לקיים ביקור חווייתי במוסדות תרבות, כגון מוזיאון, גלריה ותערוכת חוצות.

·        להשתתף בתוכניות ארציות של החינוך הקדם-יסודי, כגון "המוזה באה לגן", "גני ילדים שוחרי מוזיאון", "מבקרים

בכנסת ישראל", "מתחברים לכנסת".

  • ללמד תכנים אומנותיים תוך הבחנה בין הוראת אמנות לבין טיפול באמנות.
  • לאתר ממשקים מקדמים בין הוראת אומנויות לבין טיפול באמנות.
  • להעצים כישורים אומנותיים ולזמן ביטוי עצמי והצגת תוצרים אישיים.
  • לזמן פעילויות למידה בכל תחומי הדעת המשלבות שימוש בחמשת החושים ככלי לקידום ההבנה והלמידה.
  • לבסס לימוד זהות ציונית דתית בראי האומנות תוך שימת דגש לימודי ערכי להוראת הדמות השנתית- נושא שנתי.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
קיים שימוש באומנויות ובשפת האומנות כחלק משגרת היום בגן.

האמנות משולבת באופן אינטגרטיבי באורח החיים בגן לאורך היום והשנה.

הילדים בוחרים מוקד יצירה באופן עצמאי ויוצרים תוך חדוות יצירה.

הילדים פועלים בתוך ונעים בין המוקדים, תוך בחירת חומרים ואמצעים שונים.

הילדים בוחרים לפעול בסדנה מרצונם החופשי, תוך בחירת המצע, החומרים ואמצעים מחברים.

תוך כדי התהליך, הילדים מבטאים את עצמם ביטוי אישי, רגשי וייחודי.

ובקבוצה במרחב הגלריה ומחוצה לה בהשראת ההתבוננות ביצירות האמנות.
קיומה של תוכנית עבודה, הכוללת הכנה מטרימה, ביקור והמשך פעילות בגן.

נערך יותר מביקור אחד במוזיאון.

עדויות הילדים וההורים על ביקורים יזומים שלהם במוסדות תרבות.

אתר האגף לחינוך קדם יסודי - תחום אומנות חזותית

תיק תוכניות לימודים - אומנות חזותית

תחום אומנות והבעה בחומרים באתר גנ-נט & בוסת-נט אתר לפיתוח מקצועי של הגננות בישראל

תוכניות ארציות של האגף לחינוך הקדם יסודי[ | עריכת קוד מקור]

סרטים באתר גננט-בוסתנט[ | עריכת קוד מקור]

חמ"ד[ | עריכת קוד מקור]

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום השימוש וההכרות במדיה דיגיטלית בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز استخدام الوسائط المتعدّدة الرقمية والانكشاف عليها في رياض الأطفال


  • נחשף ומכיר שימוש במדיה דיגיטלית.
  • משתמש במרחבי הלמידה הוירטואליים.
  • משכלל מיומנויות דיגיטליות לאורך השנה.
  • להשתמש במדיה דיגיטלית כדי לקרב את הרחוק – מראות, אנשים, תובנות.
  • לזמן לילדים שימוש במדיה הדיגיטלית להבעה ויצירה - ציור, צילום והקלטה.
  • להנגיש מידע דיגיטלי (תצלומים, סרטים, הקלטות) מקורי של קהילת הגן לחוויה חוזרת, לשכלול רעיונות.
  • לאפשר לילד בחירה ושילוב כלי מדיה דיגיטלית בחקר, במשחק וביצירה.
  • ללמד שימוש מושכל בטוח ומכבד.
  • להקנות לילד מיומנויות של שימוש עצמאי ומושכל בכלים דיגיטליים, באמצעי טכנולוגיה מסייעת ובעזרי תקשורת תומכת וחלופית.
  • להקנות לילד, בשיתוף ההורים, מיומנויות של צריכה נכונה המותאמות למשנת החמד ואורח חייו.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
הגננת משתמשת במדיה דיגיטלית לפיתוח, לניתוח ולעידוד שיח בין הילדים במסגרות למידה שונות (עבודה פרטנית, קבוצה ומליאה).
ארגון תיקיות תצלומים וסרטונים מעולם הילדים בגן ובבית. תיעוד דיגיטלי של תהליכי הלמידה בגן לחזרתיות של הילדים על- פי בחירה.
ילדים משתמשים בכלים דיגיטליים פתוחים, המכוונים לעשייה דרך צלמיות. שימוש בתהליכים ובהמשגה של פעולות - שמירה, שליפה, שכפול, שתוף.
חינוך מיוחד: הילדים משתמשים באמצעי טכנולוגיה מסייעת ובעזרי תקשורת תומכת וחלופית לצורך התמודדות עם משימות ותפקוד במצבים שונים.
  • תמונה שווה אלף מילים: מצלמה איכותית ביד כל ילד ושילוב שפת הצילום והפרשנות בתחומי העשייה בגן. גן ניסויי שושנים א', קצרין

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום חינוך מדעי-טכנולוגי בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز التربية العلميّة- التكنولوجيّة في رياض الأطفال


  • מכיר תופעות יומיומיות שונות ומרחיב את ידיעותיו תוך פיתוח מיומנויות לפתרון בעיות.
  • מתעניין בתופעות בחיי היומיום ופועל מתוך סקרנות ורצון ללמוד.
  • שותף פעיל ויוזם בתכנון ובנייה של מרחבים בגן.
  • לארגן סביבות למידה מגוונות הכוללות: ספרים, כלים להתבוננות ממוקדת ואמצעי תיעוד לקידום תהליכי חקר בגן באמצעות צילומים וסרטונים.
  • לעודד שיח פתוח ותומך חקר: בעת פעילות בגינה, במהלך טיולים, בזמן עיסוק במלאכות יד.
  • להקים ולהפעיל סדנה פתוחה לבנייה בתלת-ממד בחומרים, בדגש סביבתי ויצירתי.
  • לאתר מצבי שגרה לפתרון בעיות באמצעות חשיבה טכנולוגית ושימוש בחומרים.
  • לזמן מפגש והתנסות עם חומרים ותהליכים בחיבור לעולמו של הילד, באופן המקדם הכרות עם מצבי חיים שונים ותפקוד עצמאי.
  • לטפח זהות ציונית דתית המבוססת על נפלאות הבריאה והיכרות עם הסביבה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
ילדים ניגשים בצורה עצמאית למרחבים, כגון גינה, שולחן מים וחול, עוקבים אחרי שינויים ותופעות ומעלים שאלות שמעניינות אותם.
ילדים מציעים דרכים לפתרון בעיות פשוטות, כגון תיקון צעצועים, תליית מעילים או תחפושות, משתמשים בחומרים כדי לבנות את הפתרונות ובודקים את יעילותם.
מדי רבעון, לפחות שני מרחבים בגן נבנים עם וביוזמת הילדים.
ילדים משוחחים עם ילדים על שאלותיהם ומעלים מגוון השערות ודרכים לבדוק את ההשערות.

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום חינוך סביבתי בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز التربية البيئيّة في رياض الأطفال


  • פיתוח סקרנות ולמידה בסביבה לימודית דינמית, מאתגרת אינטלקטואלית ושונה.
  • חיזוק תחושת השייכות למקום והזיקה לארץ ולאדמה.
  • חיזוק ערכי בתחום הקהילה.
  • להשתמש בחומרים ובתוכניות בנושא חינוך סביבתי.
  • לקדם תהליכים בגן ובקהילה להובלת "גן ירוק".
  • לקדם תוכניות לחינוך סביבתי בזיקה ליישוב ולסביבתו.
  • לעסוק בנושא מגוון ביולוגי וטבע עירוני.
  • לשלב בסדר היום תוכניות לטיפוח תחושת האחריות של הילדים לסביבתם, לבטיחותם ולבריאותם האישית.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך המיוחד ביעד זה.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
ילדים משחקים בחומרים טבעיים ובמרחבים טבעיים באופן יצירתי ומאתגר.
ילדי הגן מטפחים ומגדלים צמחים בחצר ובתוך הגן מתוך התרבות והמורשת המקומית.
ילדי הגן חווים בקבוצה קטנה לפחות שני תהליכים מעגליים של יצירת תוצרים מהגינה.
כל ילד שותף לפחות פעם בשנה ביצירת מרחב משחק ופעילות מעניין.

ילדים משחקים באופן חופשי משחק סוציו-דרמטי במרחב הפעיל.

כל ילד מטייל לפחות פעם בשבוע בקבוצה קטנה בחצר ופעם בחודש מחוץ לגן.
הילדים מכירים את הסביבה הקהילתית, קיימת תחושת שייכות וגאווה בטיפוח אתר ובתרומה לקהילה.
  • גן יער: להחזיר לילדים יכולות של דמיון, יצירתיות ועצמאות תוך שימוש בקיים כזירת משחק, בטבע. גן ניסויי קשת, מצפה רמון.
  • מאין מגיעים הדברים? קיום עצמי תוך התנסות במשק במלאכות יד ומחזור. גן ניסויי חלונות אל הגליל, כפר ורדים
  • חקר העבר למען העתיד: תהליך למידה על הרצף עבר-הווה-עתיד באמצעות התנסות בארכיאולוגיה. גן ניסויי ניצן, ניר דוד

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

מוזיקה בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز الموسيقى في رياض الأطفال


  • יכיר ויתנסה ברפרטואר מוזיקלי איכותי ומגוון.
  • יפתח מיומנויות האזנה לסוגי מוזיקה שונים (שירה, תנועה, נגינה).
  • יפתח אינטראקציות בין-אישיות בסביבה מעודדת פעילות מוזיקלית.
  • יפתח יצירתיות בקול ובכלי.
  • לשלב באופן אינטגרטיבי את המוזיקה בשגרת הגן ובאירועים מיוחדים.
  • לזמן פעילות עצמאית של ילדים בסביבה מעודדת פעילות מוזיקלית.
  • לאפשר התנסויות שונות על ידי הילדים: התחום הקולי, כלי, תנועתי, גרפי. 
  • להכיר את מתווה ההתאמות של תוכנית הקדם יסודי במוזיקה לחינוך המיוחד ולקדם את הוראת המוזיקה על-פי מתווה זה.
  • לטפח זהות ציונית דתית מתוך עולם המוזיקה וערכי המוסיקה היהודית.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
בסדירויות הגן תשולב המוזיקה לפחות פעמיים ביום (במפגש בוקר, מליאה, מעברים וכד').
היענות הילדים להשתתפות בקבוצה קטנה וביחידות על פי הרפרטואר הנלמד ופיתוח על ידיהם (אלתור).
הילדים מועשרים בשיח ובשירה, מכירים שמות סופרים ומלחינים.
  • גן נושם מוזיקה: פיתוח אוריינות מוזיקלית באמצעות חשיפת הילדים למוזיקה מגוונת, פיתוח יצירה אישית והקשבה. גן ניסויי אטד, עומר

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום חינוך גופני בגן הילדים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز التربية البدنيّة في رياض الأطفال


  • ישכלל את התנועות הבסיסיות: ריצה, טיפוס, איזון, גלגול, ניתור ונחיתה, זריקה ומסירה, רדיפה והתחמקות, חבטה, קליעה ובעיטה.
  • יפתח מודעות לגופו וליכולותיו התנועתיות בהקשר של מרחב, זמן וכוח.
  • יפתח כישורים תנועתיים, הכרתיים וחברתיים בסביבה מעודדת תנועה.
  • יפתח יצירתיות בתנועה.
  • לארגן את חצר הגן באופן שיאפשר לטפח ולשכלל תנועות ויכולות תנועתיות.
  • לארגן ולטפח מרחב מעודד תנועה בתוך כיתת הגן כחלק ממרכזי הגן.
  • לשלב פעילות גופנית וריקוד מובנה בשגרת הגן.
  • להעשיר את אוצר המשחקים התנועתיים הן בהנחיית הגננת והן ביוזמת הילדים.
  • לשלב את החינוך הגופני בתכנית השנתית וליישם אותו באופן אינטגרטיבי עם תחומי דעת נוספים. 
  • להשתמש בלמידה ובחוויה התנועתית להמחשת נושאים מעולמם של הילדים. 
  • להנגיש את מרחבי הגן והחצר לצרכים הייחודים של ילדי הגן.
  • לשתף ולאתגר את ילדי הגן במשימות הקשורות להתמודדות עם קשיים מוטוריים.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
ילדים פעילים תנועתית בשעת החצר: מטפסים, נתלים, רצים, מנתרים, רודפים ומתחמקים, זורקים ותופסים, מתאזנים ועוד.
ילדים פועלים ויוזמים תנועה במרכז תנועה בזמן הפעילות במרכזים השונים
הילדים עסוקים בפעילות תנועתית מונחית וספונטנית בסביבות השונות של הגן
ילדים משחקים מידי יום משחק תנועתי בהנחיית גננת וביוזמה עצמית
ילדים לומדים תכנים ומושגים מעולמות תוכן שונים תוך כדי התנסות בחוויה חושית- תנועתית
חינוך מיוחד: כלל הילדים, לרבות ילדים עם קשיים מוטוריים וחושיים, מתנהלים בחצר ובגן תוך שהם מסתייעים בסביבה החינוכית המותאמת

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

4 פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות[ | עריכת קוד מקור]

تطوير المهارات العاطفيّة، الوجدانيّة والاجتماعيّة


·        חיזוק תפיסת העצמי, המסוגלות ותחושת הערך העצמי של הילדים.

·        ויסות וניהול רגשות - יכולת להתמודד ולהתנהל במצבים המצריכים איזון וויסות רגשי

·        מוקד בין-אישי - חיזוק יכולות ומיומנויות המקדמות קשר בין-אישי, אכפתיות ואחריות חברתית.

·        קיום שיתופי פעולה עם קבוצת השווים.

·        קיום יחסי גומלין בטוחים ומכבדים עם הסביבה.

  • לקיים שיח רגשי בגן הילדים תוך תיווך והתייחסות לרגשות.
  • ללמד מגוון אסטרטגיות של פתרון קונפליקטים בדרך של הקשבה וסובלנות כלפי האחר.
  • לעודד שיתופי פעולה וחלוקת תפקידים בין ילדים.
  • לעודד יוזמות משותפות ועזרה הדדית בין ילדים.
  • ליצור סביבות חינוכיות המעודדות יחסי גומלין ומשחק משותף.
  • למסד שיח והיוועצות של הגננת עם בעלי תפקידים בגן כגון מטפלים ממקצועות הבריאות, יועץ ופסיכולוג לקידום הלמידה הרגשית-חברתית של הילד.
  • לטפח מיומנויות של ייצוג עצמי לקידום השתתפות הילדים בתהליכים חברתיים, לימודיים ואחרים.
  • לטפח בקרב הילדים מודעות לרגשותיהם ורגשות האחר, תוך קידום היכולת להמשגה ולהבעה של רגשות.
  • לפתח כישורים, מיומנויות ומושגים להתנהלות מותאמת במצבי חיים שונים, תוך התנסות פעילה.
  • לשלב יעדים בתחום הרגשי-חברתי בתוכנית האישית והגנית במגוון הזדמנויות ובשגרות הלמידה, תוך היוועצות בצוות רב-מקצועי.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
הילדים מכירים שפה רגשית ומשתמשים בה.
הילדים מזהים ומביעים רגש ואמפטיה כלפי חבריהם.
הילדים מבינים מצבים חברתיים על פי גילם ומסוגלים לחלוק ולשחק בינהם.
אופני התקשורת בין הילדים חיוביים, תוך קבלת שונות בקבוצה החברתית.

סרטים באתר גננט-בוסתנט[ | עריכת קוד מקור]

חלומות מתגשמים – יוזמות ילדים עם גשר לקהילה - סיפור אודות חלומות ומיזמים של הילדים בקהילה

ערכים הומוניסטיים במעגל השנה - הרצאה משודרת

יסודות בלוח השנה העברי - הרצאה משודרת

ערך או בערך, הזדמנויות להעברת מסרים ערכיים בחיי היום יום - הרצאה משודרת

קבלת שבת בדגש מוזיקלי - מפגש עם התרבות הישראלית ועם מגוון המסורות של קהילות ישראל שונות

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

תכניות הכנה לחיים לתלמידי החינוך המיוחד

מגזר ערבי[ | עריכת קוד מקור]

"אורח חיים דמוקרטי", מדריך לגננת - ערבית

מושיטים יד לשלום, מדריך לגננת- ערבית

יוזמת ""מכּתַבּת בַּלַדי" במסגרת "70 שנה לקום מדינת ישראל"

עלונים אלקטרוניים, "חג המולד""ט"ו בשבט"

מטרה ב: חינוך לערכים ברוח מגילת העצמאות

יעד גני

5 חינוך לערכים יהודיים, דמוקרטיים, ציוניים וחברתיים תוך טיפוח זהות וערכי מורשת ייחודיים בתוך מרחב חיים משותף בחברה הישראלית[ | עריכת קוד מקור]

التربية للقيم اليهوديّة، الديموقراطيّة، الصهيونيّة والاجتماعيّة، وتعزيز هُويّة وقيم التراث الخاصّة، ضمن حيّز حياة مشترك داخل المجتمع الإسرائيليّ.


  • מכיר את ערכי מולדתו ומורשתו מגבש זהות עצמית, המבוססת על תרבות קהילתו.
  • מכיר ופועל לפי ערכים חברתיים המתקיימים בגן, נוהג בכבוד ובנימוס כלפי האחר.
  • משפר את יכולתו לעבוד בשיתוף פעולה ובעבודת צוות. 
  • לחשוף את הילדים להכרות עם התרבות המקומית ומקומות ויישובים שונים ברחבי הארץ.
  • לבסס תהליכים חברתיים בפעילויות סביב ספר, יצירה ומוזיקה המושתתים על סובלנות לאחר.
  • לזמן מרחבים לפעילויות לקידום שיתופי פעולה עם הקהילה הסובבת.
  • לציין את נושא 70 לישראל כחלק מתוכנית הלימודים השנתית בגן.
  • החינוך הדרוזי: ה - 1 במרס - "יום הדרוזי" , יוקדש זמן ללמידה על העדה הדרוזית ומורשתה, ועל מטרות חוק גיוס חובה לבני העדה הדרוזית.
  • לקיים מפגשים של ילדים מהחינוך המיוחד ומהחינוך הרגיל תוך תרומה הדדית.
  • לעודד הטמעת תכנית "יש"י - יחד שבטי ישראל" למפגשים סביב לוח השנה בין גנים ממלכתיים לגנים ממלכתיים דתיים.
  • לקיים תכנית לימודים לאור חזון החמ"ד, לימוד הדמות השנתית- הרב והרבנית נריה זצ"ל.
איך אדע שהיעד מתקדם?
בתוכנית העבודה ולאורך השנה משולבים מפגשים בנושא תרבות מקומית, בחירת שירים, סיפורים ומשחקים בהתאם.
ילדים יוזמים ומעורבים בבחירת פעילויות ברחבי הגן, משתתפים בתכנון וחווים עצמאות
מרחב הגן פעיל ומעודד עבודה ושיח משותף, עבודה בקבוצות מעורבות ומשחקים חברתיים.

בתוכנית העבודה נבחרים סיפורים קצרים ושירים המבליטים ערכי חברות בגן.

ילדים פועלים למען חברים בגן

המגזר הערבי

סרטים באתר גננט-בוסתנט [ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

מטרה ב: חינוך לערכים ברוח מגילת העצמאות

יעד גני

6 טיפוח אקלים מיטבי[ | עריכת קוד מקור]

تطوير مُناخ مثاليّ


  • שיפור יכולות הילדים ליצור קשרים בין-אישיים, להכיל שונות, לעבוד בקבוצה ולנהוג בכבוד ובנימוס כלפי האחר.
  • פיתוח זהות אישית ותחושת מסוגלות עצמית, יכולת לוויסות התנהגותי ורגשי. 
  • קיום דיאלוג רגשי וערכי פתוח ובונה בין אנשי הצוות, בין הצוות וההורים ובין הצוות והילדים 
  • קידום שותפות חינוכית שיטתית ארוכת טווח עם ההורים 
  • לזמן מרחבים להתנסויות חברתיות ומשחק בשיתוף פעולה.
  • לשלב בסדר היום של הגן פעילויות לוויסות עצמי ולרכישת כישורי חיים.
  • לבסס גישה אמפטית לאחר ולהכלת שונויות.
  • לפעול לשיפור האקלים הגני בהיבטים של קשרי צוות חינוכי-ילדים-הורים, תחושת שייכות ותחושת מוגנות - תוך קיום תכניות תומכות.
  • לאפשר ביטוי רגשי במגוון דרכים.
  • למסד שגרות ומנגנונים המאפשרים ליווי לצוות בתחומי אקלים ומניעת אלימות במרחבים השונים הפיזי והוירטואלי. לדוגמא קבעית זמן ומקום למפגשי צוות קבועים ללמידה, תמיכה וליווי במקרים של תלמידים עם קשיי התנהגות.
  • למסד שגרות ומנגנונים לליווי ותמיכה בצוות בקידום קשר מיטבי ובהתמודדות במצבים מורכבים עם הורים.
  • למפות צרכים ומענים בהקשר לאקלים הגני תוך שימת דגש על קידום תחושת המוגנות של הילדים.
  • להקנות מיומנויות וערכים בתחומים כגון: שליטה עצמית, ויסות רגשי, תקשורת מקדמת וחשיבה חיובית בקרב כלל הילדים.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
קיומן של תצפיות מתמשכות על תפקוד הילדים בגן לשם בניית תוכנית עבודה ראשונית ושיח עם הורים.
בגן שורר אקלים נעים וחיובי, ילדים משחקים ופועלים בסביבת גן בטוחה רגשית. ילדים מתקדמים ומתפתחים לאורך השנה בתחום החברתי.
סביבות הלמידה מאפשרות אינטראקציות חברתיות בגן ויצירת חברויות ושיתופי פעולה.
קיימת לגיטימציה לביטויים רגשיים מכל סוג ובאמצעים מילוליים ולא מילוליים. ילדים מביעים רגשותיהם בנוחות.

סרטים באתר גננט-בוסתנט [ | עריכת קוד מקור]

חינוך מיוחד[ | עריכת קוד מקור]

מטרה ג: קידום שוויון הזדמנויות ומיצוי הפוטנציאל

יעד גני

7 קיום קשר מעמיק עם כל ילד, איתור והענקת מענה מקצועי ודיפרנציאלי לילדים[ | עריכת קוד מקור]

توطيد علاقة وثيقة مع كلّ تلميذ، كشف وتحديد الاحتياجات، وتقديم استجابة مهنيّة وتفاضليّة للتلاميذ


  • מממש את כישוריו ואת יכולותיו הרגשיות, החברתיות והלימודיות בצורה מיטבית.
  • בעל תחושת שייכות לקבוצה, חש מוגן ובטוח בסביבת הגן.
  • מקבל מענה לצרכיו ומתקדם בהתאם ליכולותיו.
  • מפתח יחסי גומלין עם קבוצת השווים ועם צוות הגן. 
  • להכיר באופן מעמיק כל אחד מהילדים.
  • לתכנן מענים דיפרנציאליים מבוססי תצפיות לצורכי הילדים בתחומי ההתפתחות השונים ובתפקודי הלומד.
  • לקיים קשר רציף עם הורי הילדים, תוך מיפוי צורכי הילדים, יידוע ההורים, מעקב ובקרה על התקדמות הילדים.
  • להפנות ילדים הזקוקים לאבחון מעמיק באמצעות הוריהם לגורמים מקצועיים בתחומי ההתפתחות.
  • לפעול תוך התייחסות מכבדת לגילם הכרונולוגי של הילדים בתהליכי הלמידה, בפעילויות שונות ובתקשורת שוטפת. להתאים תכנים, כלי הערכה, חומרים ועזרים לרמת התפקוד של הילדים.
  • לאפשר לילד מיצוי מרבי של כישוריו ויכולותיו, תוך יישום עקרונות מתאימים להוראת הילדים, לארגון התכנים, הצוות והזמן.
  • לבנות תוכנית אישית לכל ילד הזכאי לשירותי חינוך מיוחד.
  • להנגיש תהליכים לימודיים, חברתיים ואחרים באמצעי טכנולוגיה מסייעת, תוך הפעלת שיקול דעת באשר לנחיצות האמצעי המסייע ותוך התאמתו לצורכי התלמיד. 
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
היכרות מעמיקה עם ילדי הגן ובניית תוכנית עבודה מותאמת לממצאים.
מתוכננות פעילויות המבוססות על ההעדפות וכמענה לקשיים. מתקיימת בגן עבודה דיפרנציאלית (עבודה בקבוצה קטנה, עבודה אישית וכדומה) על פי צורכי הילדים.
מתקיימות ישיבות חשיבה לגבי המשך התקדמותם של הילדים עם כלל הגורמים המקצועיים.
קיים קשר עם ההורים ותכנון מפגשי הורי הילדים בגן לשיחה אישית, הצגת תחומי החוזק והחולשה של הילדים, חשיבה משותפת על קידום הילדים.
ביעד זה במיוחד מומלץ להסתייע בחוברת ההדרכה לעריכת תצפיות בגנים ("מבטים")

מטרה ד: חיזוק המנהיגות החינוכית

יעד גני

8 העמקת התהליך הפדגוגי באשכולות הגנים[ | עריכת קוד מקור]

تعزيز السيرورة البيداغوغيّة في عناقيد رياض الأطفال

יעד זה מתייחס לגננות מובילות

●      שייכות מקצועית לאשכול, רואה בו מקום הנותן מענה הוליסטי ומשמעותי עבורה.

●      הצמחה מקצועית וקבלת כלים המשלבים ידע ויישום פרקטי בגן הילדים.

●      יצירת שיתופי פעולה מקצועיים, תוך דיאלוג רגשי וערכי פתוח באשכול.

  • להעמיק ולמצב את הקהילה האשכולית הלומדת בהתבסס על עקרונות של בניית  קהילה והובלתה.
  • לתכנן את הפיתוח המקצועי של האשכול בשיתוף הפיקוח ומרכז הפסג"ה.
  • לקיים מפגשים קבועים, הנותנים מענה להתפתחות הקהילה וכל גננת באשכול.
  • לאפשר מרחב פתוח ובטוח ללמידה מתוך הפרקטיקה ובתוכה, תוך יצירת אקלים מיטבי, המזמן ומקדם פרקטיקות ויישום בשטח.
  • לזהות הזדמנויות וליצור שותפויות בקהילה. 
  • לעודד מנהלות של אשכולות גנים בחינוך המיוחד לקחת חלק בפיתוח מקצועי ייעודי מטעם אגף חינוך מיוחד.
  • לעודד יצירת קשרים בין גני חינוך מיוחד וגני חינוך רגיל הנמצאים באותו אשכול גנים.
  • לקיים תוכנית "מעגלי חמ"ד קהילה לומדת."
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
מתקיים מפגש משותף עם מפקחות ומנהל מרכז הפסג"ה לחשיבה על הפיתוח המקצועי, לפני תחילת השנה
קיום מפגש להכרות ולאחריו בניית תוכנית עבודה שנתית המותאמת לצורכי למידת הקבוצה
בתוך מפגש האשכול מתקיימים שלושת הרכיבים האלה:

1.       ידע

2.       פרקטיקות ויישום הידע

3.       שיח עמיתות

לאורך השנה מתקיימות שותפויות בין גננות האשכול, לדוגמה: פרויקטים משותפים, ביקורים בגנים, תכנון פעילויות משותפות.

מגזר ערבי

פיתוח מנהיגות, גננות מובילות במסגרת רפורמת הסייעת השנייה تطوير مربيات رياديات في إطار "إصلاح المساعدة الثانية"

מטרה ד: חיזוק המנהיגות החינוכית

יעד גני

9 בניית מודלים לפיתוח מקצועי מחוזי[ | עריכת קוד מקור]

بناء نماذج للتطوير المهنيّ على صعيد اللواء


יעד זה מיועד למתכללות הפיתוח המקצועי[ | עריכת קוד מקור]

  • דיוק הפיתוח המקצועי בהלימה לצרכי המחוז
  • יצירת מודלים לפיתוח מקצועי בהתאם לאפיוני קהל היעד (גננות, מובילות, מדריכות)
  • הובלת פיתוח מקצועי ממוקד ומבוסס נתונים
  • להגדיר יעדים מחוזיים לפיתוח המקצועי של צוותי החינוך.
  • לבצע איתור צרכים של מובילות, מדריכות וגננות, ובהתאם לתכנן את הפיתוח המקצועי.
  • להגדיר פרקי זמן בהם נבחן תהליך הפיתוח המקצועי באמצעות מנגנונים שונים (תצפיות, משובים וכדומה)
  • אין משימות ייחודיות לחינוך המיוחד ביעד זה.
  • אין משימות ייחודיות לחינוך הממלכתי-דתי ביעד זה.
אין משימות ייחודיות לחינוך החרדי ביעד זה.
איך אדע שמתקדמים אל היעד
מתקיימים מפגשים לפחות חמש פעמים בשנה לצורך:

1.       איסוף נתונים

2.       תכנון העבודה

3.       הגדרת משימות

4. מעקב ובקרה

5. למידה ארגונית

בחינת כלל התהליכים החינוכיים המתקיימים במרכזי הפסג"ה, ומתן מענה פדגוגי לצרכי הגננות במרכז.
  1. בתחילת השנה - למיפוי ואיתור צרכים נקודתיים, לטיפול בקורסי גננות.
  2. מפגש חודשי - מפגש לעדכון שוטף, תכנון משותף של מנגנוני עבודה משותפים, תכנון ימי שיא וכנסים, מעקב ובקרה אחרי קורסים קיימים.
  3. מפגש רבעוני - שיתוף ידע, חשיבה מושכלת על קידום פיתוח מקצועי ממוקד ומדויק בהלימה לצרכי המחוז והפיקוח.
  4. מפגש שנתי - לתכנון השנה הבאה, להסקת מסקנות ולהמשך בניית מנגנונים המדייקים את הפיתוח המקצועי עבור הגננות.
קיימת הלימה בין הפיתוח המקצועי המתקיים במחוזות לבין יעדי המחוז והאגף