על-יסודי: הדרכה

מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש


הדרכה בבית-הספר העל-יסודי

רציונל

ההדרכה הבית-ספרית מהווה משאב פדגוגי חשוב לקידום סגלי ההוראה בבתי-הספר. על מנת שההדרכה תהיה אפקטיבית על מנהל בית-הספר לנהל אותה באופן מושכל ומבוסס נתונים.

ניהול ההדרכה יתבסס על צורכי בית-הספר בזיקה לתכנית האסטרטגית ויעדי המוסד החינוכי, ולמדדי תוצאה שונים כגון: הערכת תפקודי הלומדים והישגיהם בתחומי הדעת השונים, התמונה החינוכית הבית-ספרית, תוצאות מיצ"ב בחט"ב ותוצאות בגרויות. זאת, תוך התייחסות לנתונים נוספים כמו: הדרכות קודמות לצוות, הפיתוח המקצועי של הצוות הן במוסד והן במחוז, הוותק והניסיון של חברי הצוות בתחומים השונים וכד'.

עקרונות מובילים בהדרכה

  • מערכתיות – ראיית ההדרכה בבית-הספר באופן מערכתי .
  • הדרכה בשירות יעדים ומשימות – תכנון ההדרכה המוסדית בהתאם ליעדים ולמשימות בתכנית האסטרטגית של המשרד.
  • הדרכה תומכת במכלול העשייה החינוכית – תכנון והקצאה של ההדרכה המוסדית לקידום ולפיתוח של מגוון ההיבטים החינוכיים שעליהם אמון המוסד החינוכי, ובתוך כך היבטים ערכיים, חברתיים, רגשיים ולימודיים.
  • הדרכה מחוברת לפיתוח מקצועי – מנהל בית-הספר יראה את התמונה המלאה ואת המענים לצוות הן על-ידי הפיתוח המקצועי והן על-ידי ההדרכה.
  • אוטונומיה ניהולית – הרחבת האוטונומיה הניהולית של המחוז ושל מנהלי בתי-הספר.
  • הקצאה דיפרנציאלית (איכות על חשבון כמות) - ייקבעו מדרגות הקצאה.
  • יעילות ואיגום משאבים – איגום משאבים ויעילות בהקצאת משאבי הדרכה

 בשנת תשע"ח יופעל פיילוט להעמקת יישומם של עקרונות אלה גם בחינוך העל-יסודי. פרטים על הפיילוט יפורסמו בקרוב.