מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יעד בית-ספרי

6 רכישת ידע ומיומנויות במדע וטכנולוגיה

עידוד רכישת ידע ומיומנויות רחבים בתחומי המדע והטכנולוגיה

  • המוסד החינוכי מקיים תרבות של למידה והתפתחות הכוללת פיתוח מקצועי פנים בית-ספרי מגוון ואיכותי, פיתוח תפיסות פדגוגיות חדשניות ותהליכי הערכה עצמית אודות איכות ואפקטיביות תהליכי ההוראה והלמידה ועבודת הצוות החינוכי
  • צוות החינוך מומחה בתחום הדעת ובפדגוגיה גנרית ומחויב להתפתחותו המקצועית המתמקדת בשיפור תהליכי הוראה אפקטיביים
  • צוות החינוך מטפח סביבה לימודית דינמית, מאתגרת אינטלקטואלית ומסקרנת תוך שילוב טכנולוגיות
  • התלמיד מתנסה בכלל תפקודי הלמידה המותאמים למאה ה-21.
  • הישגים לימודים במדעים: מיצ"ב ח' ואחוז הניגשים לבגרות במקצועות המדעים.
  • הישגי תלמידים במבחנים במסגרת ההיבחנות המתוקשבת במדעים.
  • מה מצב לימודי המדעים בבית-הספר? האם התלמידים מבינים את הנלמד? באיזו מידה התלמידים מצליחים בבחינות החיצוניות?
  • באיזו מידה התלמידים אוהבים את לימודי המדעים?
  • באיזו מידה המורים מוכשרים להורות את מקצועות המדע והטכנולוגיה? עד כמה הם מעודכנים בחידושים ובמגמות עדכניות?
  • באיזו מידה קיימות בבית-הספר מעבדות, המאפשרות למידה משמעותית ואיכותית בתחומי המדע והטכנולוגיה?

תרבות ארגונית

  • לגבש צוות מוביל מומחה בתחומי המדע והטכנולוגיה, שיהווה סוכן שינוי מעורר השראה 
  • לשלב בתכניות העבודה הבית-ספריות קידום ידע ומיומנויות במדע ובטכנולוגיה תוך התייחסות לנושאים בתחומי הדעת ולנושאים בין-תחומיים 

הוראה-למידה-הערכה

  • לפתח דרכי הוראה-למידה-הערכה תוך קידום למידה המעודדת חקר שיתופי ולמידה במרחב דיגיטלי 
  • ליישם מיזמים בית-ספריים וקהילתיים בתחום המדע והטכנולוגיה, בדגש על למידת חקר שיתופי בין בתי-ספר במרחבים דיגיטליים ובלמידה מרחוק 
  • לשלב מיומנויות לפיתוח אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית 
  • לשלב בתהליכי הלמידה פעילויות תכנות ופיתוח חשיבה לוגית-אלגוריתמית 
  • לתכנן יחידות הוראה המתייחסות לחקר מדעי וטכנולוגי בסביבות מתקדמות עתירות טכנולוגיה 
  • לזמן לתלמידים התנסויות במעבדה ובסביבות למידה חוץ כיתתיות המשלבות עקרונות, מושגים ומיומנויות מתחום המדע והטכנולוגיה 
  • לזמן לתלמידים התנסויות במשימות מתוקשבות בתחום המדע והטכנולוגיה ובתחום מדעי המחשב והרובוטיקה, בדגש על חקר, עבודת צוות, פתרון בעיות, משחוק ולמידה עצמית ולפתח חשיבה לוגית באמצעות פעילות תכנות במחשב  
  • לקיים ירידים בית ספריים וקהילתיים המשלבים מיומנויות מתחום המדע והטכנולוגיה ומקדמים למידת חקר מדעי  
  • לקיים מפגשים פיזיים ווירטואליים עם אנשי מקצוע להיכרות עם מרחבי תעסוקה אפשריים ולהמשך לימודים 
  • לשלב הרצאות מומחים מקוונות בתחומי הדעת השונים וימי שיא מקוונים 
  • ליישם מגוון תהליכי הערכה, הכוללים התנסות במשימות היבחנות מתוקשבות, חלופות בהערכה במרחב הדיגיטלי 
  • לחשוף תלמידים למגמות טכנולוגיות מקצועיות ומדעיות 

פיתוח מקצועי

  • לקדם פיתוח מקצועי של המורים בתחום המדעי והטכנולוגי, בפרט בקהילות מורים 
  • להעמיק את הידע של הצוות החינוכי בשילוב אוריינות טכנולוגית דיגיטלית 

הוראה-למידה-הערכה

  • תפקוד תקין-גבולי - ללמד על-פי תכניות הלימודים במדעים בחינוך הרגיל תוך התאמת ההוראה
  • שאר רמות התפקוד - לבנות תכנית מותאמת בהתבסס על תכנית הלימודים
  • ללמד מדעים תוך חיבור לנושאים מחיי היום-יום

פיתוח מקצועי

  • לעודד התמחות בהוראת מדעים לצד ההתמחות בחינוך המיוחד
  • שיעור תלמידים גבוה ב-4 ו-5 יחידות במתמטיקה ובמגמות מדעיות.
  • ניצול כל שעות המדעים ושעות המעבדה.
  • שיעור התלמידים המתנסים בעולם העבודה וחשופים אליו.
  • שיעור התלמידים הלומדים במגמות מדעיות וטכנולוגיות.
  • מורים המשתתפים בקהילה מקצועית לומדת בתחומי המדע והטכנולוגיה משתפים בידע ומקדמים יוזמות בית-ספריות
  • שימוש בסביבות לניהול למידה בתהליך היישום של פרויקטים מגוונים בתחומי המדע והטכנולוגיה, הכולל משוב מקדם למידה בזמן אמת ותהליכי רפלקציה.
  • תלמידים מתפקדים כלומדים עצמאים בסביבות דיגיטליות מבוססות מציאות מדומה ומציאות רבודה, נחשפים לתוכן אינטראקטיבי ודינמי ומתנסים בתהליכי למידה ניידת, חקר שיתופי ולמידה עצמית במודל כיתה הפוכה.
  • תלמידים המשתתפים בתחרויות המתבססות על משחוק, עבודת צוות ופתרון בעיות.
  • תלמידי כיתה ו ט מבצעים תהליך שלם של חקר ופתרון בעיות.
  • קשר רב דורי - (795)תכנית לחיזוק הקשר הבין דורי בתהליכי למידת חקר ותיעוד מורשתם של האזרחים הוותיקים בכלים דיגיטליים
  • תכנית  לאומית  לרובוטיקה - (742)תכנית חשיפה לתחומי הטכנולוגיה דרך הרובוטיקה כנושא בינתחומי;
  • כפתור אדום - (2302) פיתוח אפליקציה ותוסף לדפדפן המאפשר לכל משתמש לדווח על בריונות ברשת
  • אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית - (2877)תכנית ספיראלית המשתלבת בתכניות הלימודים בתחומי הדעת ומשתמשת בטכנולוגיות מתקדמות הזמינות לבתי-הספר.
  • תכנית GLOBE - תכנית לחינוך סביבתי מתוקשב (2025)תכנית לחינוך סביבתי מתוקשב העוקבת בעיקר אחר תופעות מזג האוויר בעולם בחסות סוכנות החלל NASA
  • חקר ציפורים -  תכנית המציעה לתלמידים הזדמנות ייחודית להתבונן בטבע ולחקור בכלים מדעיים ומתוקשבים את אורחות חיי הציפורים(1747)
  • תכנית טו"ב  (טכנאים ובגרות)  מהווה מסלול לימודים מכיתה ט' ועד כיתה י"ב שבסיומו הבוגרים זכאים לתואר טכנאי ולתעודת בגרות.  בוגרי תכנית זו יכולים להציג את מועמדותם ללימודי המשך לתואר הנדסאי.
  • גם אני יכול - (744)תכנית למידה והתנסות בפיתוח אביזרי עזר לבעלי צרכים מיוחדים.
  • מב"ט - (1283)פרויקט מב"ט (למידת חקר באמצעות מודלים טכנולוגים) הוא פרויקט תלת שנתי ומשתלב במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים בכיתות ז'-ט'.
  • תכנית  mooc  במערכת החינוך - (2878)מודל חדשני לליווי תלמידים הלומדים קורסי MOOC* מהעולם .
  • מבט לחלל: (השמיים הם לא הגבול ב') 995 קורס מתקדם בנושא החלל וחקר החלל.
  • עתודה מדעית טכנולוגית - 829 תכנית המציעה מסלול למצוינות מדעית-טכנולוגית בתחומי המדע והטכנולוגיה ולעידוד ההשתלבות בתעשיות עתירות הידע
  • קואליציית העסקים, צה"ל' וסייבר (יוזמת 5פי 2) - 1137 תכנית פועלת באמצעות קואליציה של כ-11 חברות עסקיות המקיימות פעילויות לחיזוק החינוך המדעי
  • חשיווקית - ( 956)קורס העוסק בפיתוח חשיבה יצירתית ומערכתית באמצעות למידת עקרונות השיווק המודרני
  • תעשייה לצעירים - 996 בתכנית יחשפו התלמידים לתכנים מרתקים מתחום המדע, הטכנולוגיה והתעשייה
  • מרכז אילן רמון - (868) המרכז לנוער שוחר פיסיקה באוניברסיטת בן גוריון מפעיל תלמידים במעבדות משוכללות לפיסיקה ומכניקה
  • קורס יזמות פרימיום - בשיתוף חברה מאמצת מהתעשייה (יזמות פרימיום)  (960 )"יזמות פרימיום" הינה תכנית ייחודית, המאפשרת תהליך למידה ופיתוח רעיון יזמי לכדי אבטיפוס פועל, בשיתוף חברה/מפעל מאמץ מהתעשייה הישראלית.

צוות חינוכי

  • תוכנית מורים מובילים  מורים מובילים  הם מורים המנחים תהליכי למידת עמיתים בבית ספרם לשם שיפור ההוראה והלמידה בכל בית ספר יהיו לפחות 2 מורים מובילים. מורה מוביל יקבל שעות במערכת לבצוע תפקידו