מתוך מתנ״ה תשע״ט
מטרה ב: חינוך לערכים ברוח מגילת העצמאות
יעד בית-ספרי
10 טיפוח סובלנות וכשירות תרבותית כבסיס לחיים משותפים בחברה רב תרבותית
تنمية التسامح والكفايات الثقافيّة الحضاريّة كأساس للتعايش المشترك في المجتمع متعدّد الثقافات
- שיעור התלמידים והמורים המדווחים על מאמצי בית-הספר לקידום סובלנות כלפי האחר והשונה, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
- שיעור התלמידים המדווחים על מעורבות או חשיפה לסוגי אלימות שונים במרחב הבית-ספרי, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
- שיעור התלמידים המדווחים על אלימות דיגיטלית ברשתות החברתיות באינטרנט, דיווחי תלמידים, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
- שיעור התלמידים המדווחים על היעדר תחושת מוגנות, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
- באיזו מידה מזדמנת לתלמידים האפשרות להיחשף בצורה מונחית לתרבויות שונות בתוך קהילת בית-הספר, או לקהילות אחרות?
- באיזו מידה הצוות והתלמידים הינם בעלי מודעות להבדלים תרבותיים, המשפיעים על ערכים, תפיסות והתנהגויות?
- מהן ההזדמנויות שבית-הספר יצר לקידום מפגשים בין אוכלוסיות מגוונות?
- כיצד בית-הספר מכשיר את תלמידיו להתמודדות עם עמדות מגוונות?
- עד כמה חושף בית הספר את תלמידיו לדילמות ואתגרים הנוגעים לסוגיות הנדונות?
- עד כמה הרכב קהילת הבאים בשערי בית הספר מגוונת ועד כמה ניתנת לנושא זה התייחסות?
- לקדם מיזמים שיתופיים בין קהילות שונות בבתי ספר בדגש על רב תרבותיות.
תרבות ארגונית
- לשלב בתכנית העבודה הבית-ספרית פעילויות המקדמות רב-תרבויות בתחומי הדעת, בשעות השכלה כללית,בימי לוח אזרחיים ,בשעות החינוך ובפעילות פנאי.
- לשלב תלמידי חינוך מיוחד בכיתות רגילות כדבר שבשגרה.
- למסד מסגרות פיזיות ווירטואליות המעודדות ומאפשרות מפגשים לשיח בנושא רב-תרבויות בקהילת בית-הספר ובחברה הישראלית, להעמקת ההיכרות עם מגוון תרבויות ולטיפוח סובלנות
- לשלב פעולות ותכניות המקדמות טיפוח הזהות האישית והקהילתית.
- לתת ביטוי בסביבות הלמידה לרכיבי תרבויות מגוונות.
- לתרגם או לתווך עבור תלמידים והוריהם שהשפה העברית אינה שגורה בפיהם, חוזרים, הודעות ומסמכים חשובים.
- ליצור, לשמר ולטפח קשר עם בתי ספר יהודיים וקהילות בתפוצות, קיום קשרי גומלין, חילופי משלחות ועוד.
- קיום קשרי גומלין עם בתי ספר ברחבי העולם.
הוראה - למידה - הערכה
- לנהל שיח בנושא התפיסה הרב תרבותית תוך היכרות עם מאפייני תרבויות בקרב קהילת הלומדים בבית-הספר ובחברה הישראלית, לעידוד ההכלה
- לכבד ולאפשר שימור של תרבויות המוצא ושפות האם כבסיס להעצמת הפרט והחברה
- לזמן טקסטים לימודיים וספרותיים בנושאי רב תרבותיות וסובלנות ולקיים שיח בעקבות הקריאה
- לקדם מיזמים שיתופיים בין קהילות בית הספר בדגש על רב תרבותיות.
פיתוח מקצועי
- להכשיר את הצוות החינוכי בנושא הכשירות התרבותית ומניעת גזענות.
- לקדם את ההיבטים של החינוך הלא פורמלי בתכנית החומש לחברה הערבית
- להקנות ידע וכלים בנושאים: הכרות עם החברה הישראלית על מגוון שסעיה וכלים לניהול שיח בנושאים שנויים במחלוקת
הוראה-למידה-הערכה
- להכיר ולחוות את המגוון המגזרי והעדתי בתוך בתי-הספר לחינוך מיוחד ובמרכזים החינוכיים בבתי החולים, כהזדמנות ללמידה ולהתנסות בערכים רב-תרבותיים.
- לציין ימי לוח של המגזרים השונים בהתאם לאוכלוסיית באי בית-הספר.
- להטמיע את התכנית "יש"י – יחד שבטי ישראל", בהלימה לאבני דרך של חמ"ד
- אין משימות ייחודיות לחינוך החרדי ביעד זה.
- מפגשים תהליכיים ומתמשכים בין מגזרים ותרבויות בהלימה לעקרונות "ע.ת.י.ד ישראלי".
- פעילויות מגוונות, הנותנות ביטוי לשונות הרב-תרבותית בכל תחומי החיים של בית-הספר.
- פעולות להתמודדות עם שיח שנוי במחלוקת.
- פעולות לחיזוק וטיפוח זהות ייחודית ואישית.
- חינוך מיוחד: התייחסות להיבטים עדתיים ומגזריים בהתאם לאוכלוסיית בית-הספר, ברמת הצוות וברמת התלמידים.
- מורשת יהדות אתיופיה - 2804 עוסקת בהיבטים חשובים של מורשת יהדות אתיופיה במטרה לקדם את ההכרה ביהדות זו ובתרבותה כחלק מהתרבות היהודית-ישראלית ולעודד קבלה והכלה כלפי הייחודיות והשונות במורשתה.
- כישורי חיים - 2861 מערכים מובנים ליסודי ולתיכון במגוון נושאים ומצבים בהם מתנסים התלמידים תוך פיתוח כישורים אישיים ובין אישיים.
- מקום לכולם - 839 הגברת החוסן בהתמודדות עם דחייה חברתית בין בני הגיל.
- קש"ר - 2860 קשב ושיח רב תרבותי - שיח מוגן בנושאים קונפליקטואליים.
- כשירות תרבותית - 861 עוסקת ברכישת מיומנויות לעבודה בסביבה מרובת תרבותיות: היכרות עם תרבויות המוצא, רגישות לשונות תרבותית, הכרה בזהויות וכלים להעצמת תלמידים עולים
- חברי"ם - חברה ישראלית משלבת: פיתוח זהות אישית וחברתית ותחושת השתייכות של בני נוער ממשפחות עולים לחברה הישראלית באמצעות שיח רב תרבותי בין עולים לוותיקים
- איך ביחד? - מפגשים בין בני נוער דתיים וחילוניים מפגשים בין בני נוער מבתי ספר ממלכתיים-דתיים על-יסודיים ובין תלמידים מבתי ספר ממלכתיים על יסודיים.
- קידום החינוך הבלתי פורמלי בחברה הערבית- מיועדת לסייע ביצירת שוויון הזדמנויות בין תלמידי המגזר היהודי ותלמידי מגזר דוברי הערבית במערכת החינוך.
- לחיות בחברה רבגונית - חיזוק המודעות לפיה חילוקי דעות בנושאים שונים עלולים לגרום לפילוגים קשים ולשסעים בחברה הישראלית.
- הידברות (עברית) - דרכים לניהול ויכוח פוליטי ברשות הרבים על פי עקרונות המשטר הדמוקרטי, והדגשה בסכנות הנשקפות לקיומה של מדינת ישראל עקב שימוש בדרכי מחאה בלתי לגיטימיות.
- הידברות (ערבית) - דרכים לניהול ויכוח פוליטי ברשות הרבים על פי עקרונות המשטר הדמוקרטי, והדגשה בסכנות הנשקפות לקיומה של מדינת ישראל עקב שימוש בדרכי מחאה בלתי לגיטימיות.
- ערכים ומורשת בחברה הבדואית
- שבוע עליות -פעילויות וחומרי הוראה על העליות בכלל ועל העולים בפרט במהלך שבוע עליות – עליות זה להיות, החל בכל שנה ב-ז' בחשוון
- מפגשים בחברה הישראלית
- סטנדרטים לקליטת תלמידים עולים
- הרצאות מצולמות
- התוכנית האסטרטגית לחינוך לסובלנות מניעת גזענות וחיים משותפים
- שילוב מורים ערבים בבתי"ס יהודיים, מורים יהודיים בבתי"ס ערביים
- ללא גבולות - לשילוב מתמחים ומורים עם מוגבלות במערכת החינוך
- תספ"ה – מתמחים ומורים בני הקהילה האתיופית מוכשרים ומשובצים במערכת החינוך
מגזר דרוזי
לכבוד חג נבי אלח'דר המצוין ב-25 בינואר מובאים מקורות מידע ולצדם אגדות העוסקות בדמותו של הנביאים
חינוך מיוחד
- אמונה ואומנות: שילוב האומנות בלימודים תורניים תוך הנחיה משותפת של לימודי קודש ואומנות, מפגשים ויצירה בסטודיו תורני ומסלול לבגרות. ישיבה תיכונית ניסויית, קריית אתא