מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יעד בית-ספרי

13 חינוך לסובלנות כבסיס לחיים משותפים

פיתוח ויישום ערכי סובלנות וכשירות תרבותית כבסיס לחיים משותפים בחברה רב תרבותית

  • שיעור התלמידים והמורים המדווחים על מאמצי בית-הספר לקידום סובלנות כלפי האחר והשונה, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
  • שיעור התלמידים המדווחים על מעורבות או חשיפה לסוגי אלימות שונים במרחב הבית-ספרי, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
  • שיעור התלמידים המדווחים על אלימות דיגיטלית ברשתות החברתיות באינטרנט, דיווחי תלמידים, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
  • שיעור התלמידים המדווחים על היעדר תחושת מוגנות, מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית
  • עד כמה הרכב הצוות החינוכי בבית-הספר מגוון?
  • באיזו מידה מזדמנת לתלמידים האפשרות להיחשף בצורה מונחית לתרבויות שונות בתוך קהילת בית-הספר, או עם קהילות אחרות?
  • באיזו מידה הצוות והתלמידים הינם בעלי מודעות להבדלים תרבותיים, המשפיעים על ערכים, כל תפיסות והתנהגויות?
  • מהן ההזדמנויות שבית-הספר יצר לקידום מפגשים בין אוכלוסיות מגוונות?
  • כיצד בית-הספר מכשיר את תלמידיו להתמודדות עם עמדות מגוונות?

תרבות ארגונית

  • לשלב בתכנית העבודה הבית-ספרית פעילויות המקדמות רב-תרבויות בתחומי הדעת, בשעות החינוך ובפעילות פנאי
  • למסד מסגרות המעודדות ומאפשרות מפגשים לשיח בנושא רב-תרבויות בקהילת בית-הספר ובחברה הישראלית, להעמקת ההיכרות עם מגוון תרבויות ולטיפוח סובלנות
  • לשלב פעולות ותכניות המקדמות טיפוח הזהות האישית והקהילתית
  • לתת ביטוי בסביבות הלמידה לרכיבי הכשירות התרבותית
  • לתרגם או לתווך עבור תלמידים והוריהם שהשפה העברית אינה שגורה בפיהם, חוזרים, הודעות ומסמכים חשובים

הוראה - למידה - הערכה

  • לנהל שיח בנושא התפיסה הרב תרבותית תוך היכרות עם מאפייני תרבויות בקרב קהילת הלומדים בבית-הספר ובחברה הישראלית, לעידוד ההכלה
  • לכבד ולאפשר שימור של תרבויות המוצא ושפות האם כבסיס להעצמת הפרט והחברה

פיתוח מקצועי

  • להכשיר את הצוות החינוכי בנושא הכשירות התרבותית לקדם את ההיבטים של החינוך הלא פורמלי בתכנית החומש לחברה הערבית

הוראה-למידה-הערכה

  • להכיר ולחוות את המגוון המגזרי והעדתי בתוך בתי-הספר לחינוך מיוחד כהזדמנות ללמידה ולהתנסות בערכים רב-תרבותיים לציין ימי לוח של המגזרים השונים בהתאם לאוכלוסיית באי בית-הספר
  • להטמיע את התכנית "יש"י – יחד שבטי ישראל", בהלימה לאבני דרך של חמ"ד
  • מפגשים תהליכיים ומתמשכים בין מגזרים ותרבויות בהלימה לעקרונות "ע.ת.י.ד ישראלי".
  • פעילויות מגוונות, הנותנות ביטוי לשונות הרב-תרבותית בכל תחומי החיים של בית-הספר.
  • פעולות להתמודדות עם שיח שנוי במחלוקת.
  • פעולות לחיזוק וטיפוח זהות ייחודית ואישית.
  • חינוך מיוחד: התייחסות להיבטים עדתיים ומגזריים בהתאם לאוכלוסיית בית-הספר, ברמת הצוות וברמת התלמידים.
  • מורשת יהדות אתיופיה - 2804 עוסקת בהיבטים חשובים של מורשת יהדות אתיופיה במטרה לקדם את ההכרה ביהדות זו ובתרבותה כחלק מהתרבות היהודית-ישראלית ולעודד קבלה והכלה כלפי הייחודיות והשונות במורשתה.
  • כישורי חיים - 2861 מערכים מובנים ליסודי ולתיכון במגוון נושאים ומצבים בהם מתנסים התלמידים תוך פיתוח כישורים אישיים ובין אישיים.
  • מקום לכולם - 839 הגברת החוסן בהתמודדות עם דחייה חברתית בין בני הגיל.
  • קש"ר - 2860 קשב ושיח רב תרבותי - שיח מוגן בנושאים קונפליקטואליים.
  • חברי"ם  - חברה ישראלית משלבת.
  • איך ביחד? - מפגשים בין בני נוער דתיים וחילוניים מפגשים בין בני נוער מבתי ספר ממלכתיים-דתיים על-יסודיים ובין תלמידים מבתי ספר ממלכתיים על יסודיים.
  • קידום החינוך הבלתי פורמלי בחברה הערבית- מיועדת לסייע ביצירת שוויון הזדמנויות בין תלמידי המגזר היהודי ותלמידי מגזר דוברי הערבית במערכת החינוך.
  • לחיות בחברה רבגונית - חיזוק המודעות לפיה חילוקי דעות בנושאים שונים עלולים לגרום לפילוגים קשים ולשסעים בחברה הישראלית.
  • הידברות (עברית) - דרכים לניהול ויכוח פוליטי ברשות הרבים על פי עקרונות המשטר הדמוקרטי, והדגשה בסכנות הנשקפות לקיומה של מדינת ישראל עקב שימוש בדרכי מחאה בלתי לגיטימיות.
  • הידברות (ערבית) - דרכים לניהול ויכוח פוליטי ברשות הרבים על פי עקרונות המשטר הדמוקרטי, והדגשה בסכנות הנשקפות לקיומה של מדינת ישראל עקב שימוש בדרכי מחאה בלתי לגיטימיות.