קדם-יסודי: דבר מנהלת האגף

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש


צוותים חינוכיים יקרים,

אני שמחה להגיש לכם את מארז המתנ"ה לגני הילדים. המתנ"ה מוגשת לכם ככלי לניהול תהליכי חשיבה ותכנון כלל העשייה החינוכית בגן.  

המתנ"ה היא מצע לתהליך חשיבה שכל אחד מכם יוביל עם צוותו, בהתאם ליעדים ולפעולות המתאימים לקהילה בה אתם עובדים. אחד העקרונות המרכזיים בכל תהליך תכנון תכנית העבודה הוא שותפות. תכניות העבודה הן מצע לשיח: שיח עמיתים, הורים ורשות; שיח עם העולם שבחוץ ועם כל בעלי העניין שלכם; ואולי החשוב ביותר, שיח צוותי, שמפרש את כל העשייה הפדגוגית על רקע של שפה משותפת ומוסכמת.

המתנ"ה הינה כלי שמטרתו לסייע לכם להתבונן בעיניים מקצועיות על העשייה הפדגוגית הענפה שלכם בגן. אני מאמינה שיש להתמיד ביעדים שנבחרו לאורך כמה שנים, ולדייק אותם משנה לשנה. התכנון מסייע לנו, להתחבר לשורשים, אל המקום שממנו באנו, אך גם אל השמיים, אליהם אנחנו שואפים.

מארז המתנ"ה מציג ארבע מטרות לעשייה חינוכית בגן הילדים. לכל מטרה נכתבו יעדים לעשייה חינוכית מיטבית בגן הילדים:

מטרה א': קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

מטרה ב: חינוך לערכים

מטרה ג: קידום שוויון הזדמנויות ומיצוי הפוטנציאל

מטרה ד: חיזוק המנהיגות החינוכית

השנה תוכלו למצוא יעד חדש, יעד 12: קידום הכלה והשתלבות מיטבית של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות גני הילדים בחינוך הרגיל. יעד זה נוסף בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד.

מה משמעותו של היעד?

גן הילדים מטבעו הוא הומניסטי ומכיל, המאמין בזכותו של כל ילד וילדה להרגיש שייכים ולהכיר בייחודיותם. התפיסה הפילוסופית העומדת בבסיס רעיון השילוב היא כי הילד בעל הצרכים המיוחדים הוא שווה זכויות לילד שאינו מוגבל, ועל כן זכותו הבסיסית היא ללמוד יחד עם עמיתיו, בני אותה קבוצת גיל בתוך מערכת חינוך אחת.

נמשיך  גם השנה להעמיק  את הלמידה המשמעותית באמצעות  העמקת התפיסה של הגן העתידי והעוגנים הפדגוגיים: ביטוי אישי, יזמות ויצרנות, קהילתיות ולמידה במרחבי החיים. כמו כן, נקדם ידע, ערכים ומיומנויות המאה ה-21.

המתנ"ה תאפשר לכם לבחון את התפיסות שלכם, ולגבש "אני מאמין" קוהורנטי, שיתאים לקהילה הייחודית איתה אתה אתן עובדות. איזה ידע תבחרו להעביר לילדים? אילו מיומנויות חברתיות, רגשיות, אישיות ובין אישיות תרצו לפתח בילדי הגן ואילו ערכים תעודדו? כיצד תיצרו ותייצרו יחד עם הילדים סביבות למידה חדשניות ומאתגרות? וכיצד תחזקו את המנהיגות החינוכית בקרביכם ובקרב ילדי הגן?

תוכנית העבודה של החינוך הקדם יסודי מציבה רף גבוה וציפיות לחינוך פרוגרסיבי, הומניסטי ומכיל מתוך אמונה שאנשי החינוך המגיעים לעבודה עם הגיל הרך עובדים עם נשמה יתרה ועם יצירתיות.

אנו שואפים לגדל את הילדים כאנשים בעלי מיומנויות חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות, יצירתיים ויצרנים המובילים חדשנות, מתקשרים ומשתפי פעולה, צורכים מדיה תקשורתית באופן נבון, מעורבים בקהילה, ומבנים בתוך עצמם עולם ערכי ומוסרי וזהות מובנית ויציבה.

משימות מתנ"ה של השנה מכוונים לכל אלו. השנה דייקנו את המשימות, הגדלנו את האוטונומיה שלכם כאנשי חינוך והרחבנו את ארגז הכלים שיאפשר לכם להוביל ולממש את יעדיכם.

אני מאחלת הצלחה רבה לכל השותפים העוסקים במלאכת החינוך יום-יום, שעה-שעה לקידום הישגי החינוך הקדם יסודי, לגננות ולגננים, לצוותי ההובלה וההדרכה ולמפקחות גני הילדים.

אורנה פז, מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי