קדם-יסודי: יעד גני 3ב׳: קידום ופיתוח שפה ואוריינות בגן הילדים

מתוך מתנ״ה תשע״ט
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים

יעד גני

קידום ופיתוח שפה ואוריינות בגן הילדים


  • אוהב ספרים ונהנה מהאזנה לסיפורים.
  • בעל שפה עשירה וכישורי שיח מפותחים.
  • מבין ומפיק ייצוגים אורייניים מגוונים.
  • לפעול על פי תוכנית הלימודים "תשתית לקראת קריאת וכתיבה"/"البنية الأساسية للقراءة" בשפה העברית או הערבית לאורך השנה.
  • לקיים שיח והיכרות עם יוצרים כדי לעודד את אהבת הספר.
  • לפעול על פי התוכנית "מילת היום בגן" וללמד לפחות פתגם אחד בחודש.
  • לשלב אביזרים המכילים אותיות במרכזי המשחק הסוציו-דרמטי (עיתונים, מרשמים, שלטים וכדומה), כולל מדיה דיגיטלית.
  • לזמן פעילויות כתיבה פונקציונלית: להכין ברכות, הזמנות, מתכונים, רשימות וכדומה ולקשר בין אותיות לצליליהן ולמוסכמות הכתב.
  • להעשיר את מוקד הספרייה בסוגות (ז'אנר) שונות ומגוונות.
  • להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פאנוס" לדוברי ערבית.
  • לציין את יום הלשון העברית או הערבית ולקיים פעילויות בנושא שפה - לאורך השנה.
  • לבסס תהליכי הוראה והערכה בתחום הכשירות השפתית-תקשורתית על פי הגישה האקולוגית, תוך שיתוף בין הגננת וקלינאית התקשורת.
  • להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פאנוס" לדוברי ערבית בגני ילדים של החינוך המיוחד.
  • להשתמש בתרחיש כמסגרת התערבות מתוכננת או מזדמנת.
  • לפתח שפה בהלימה לשפת הקודש כפי שנלמד בסיפורי התורה
  • לפעול על פי תוכנית הוראת השפה בספר ללימוד הדמות השנתית הנלמדת בחמ"ד
איך אדע שמתקדמים אל היעד?
ילדים נחשפים לפחות לשלושה ספרים בחודש בקריאה חוזרת בקבוצות קטנות.
ילדים משאילים ספרים מספריית הגן.
ילדים מפענחים טקסטים אורייניים מגוונים.
ילדים מפיקים בעצמם ייצוגים אורייניים במגוון סוגות.
ילדים משוחחים בשפה עשירה בסיטואציות מגוונות עם קבוצת השווים ועם מבוגרים.

תוכניות לעידוד קריאה ואהבת הספר

מילת היום בגן

מצעד הספרים על שם מרים רות

مسيرة الكتاب ومكتبة الفانوس

ספריית פיג'מה

סרטים מתוך אתר גננט-בוסתנט

מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה

פעילות במרכז הדואר

קריאה והפקה של טקסט מדעי

ריבוי אוריינויות ברחוב בן יהודה

ב. כשירות לשונית

תמונות מחפשות סיפור

מכינים פנים לכריכים

הרצאה בנושא התפתחות השפה, חלק א', חלק ב'

ג. מכוונות לספר

הרצאה בנושא קריאה חוזרת כדרך חיים

חינוך מיוחד

חמ"ד

בואו לגני- לימוד הפיוט

  • חוכמת המשחק: למידה באמצעות משחקי קופסה. גן ניסויי אלאמל, כאבול
  • גשר וקשר לתרבות עממית: שימור הפולקלור והקשר הבין-דורי באמצעות שילוב סיפורים עממיים בפעילות הלימודית. גן ניסויי אלשמוע, דיר חנא