קדם-יסודי: יעד גני 3ב׳: קידום ופיתוח שפה ואוריינות בגן הילדים
מתוך מתנ״ה תשע״ט
מטרה א: קידום למידה משמעותית ואיכותית: ידע, מיומנויות וערכים
יעד גני
3ב קידום ופיתוח שפה ואוריינות בגן הילדים
- אוהב ספרים ונהנה מהאזנה לסיפורים.
- בעל שפה עשירה וכישורי שיח מפותחים.
- מבין ומפיק ייצוגים אורייניים מגוונים.
- לפעול על פי תוכנית הלימודים "תשתית לקראת קריאת וכתיבה"/"البنية الأساسية للقراءة" בשפה העברית או הערבית לאורך השנה.
- לקיים שיח והיכרות עם יוצרים כדי לעודד את אהבת הספר.
- לפעול על פי התוכנית "מילת היום בגן" וללמד לפחות פתגם אחד בחודש.
- לשלב אביזרים המכילים אותיות במרכזי המשחק הסוציו-דרמטי (עיתונים, מרשמים, שלטים וכדומה), כולל מדיה דיגיטלית.
- לזמן פעילויות כתיבה פונקציונלית: להכין ברכות, הזמנות, מתכונים, רשימות וכדומה ולקשר בין אותיות לצליליהן ולמוסכמות הכתב.
- להעשיר את מוקד הספרייה בסוגות (ז'אנר) שונות ומגוונות.
- להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פאנוס" לדוברי ערבית.
- לציין את יום הלשון העברית או הערבית ולקיים פעילויות בנושא שפה - לאורך השנה.
- לבסס תהליכי הוראה והערכה בתחום הכשירות השפתית-תקשורתית על פי הגישה האקולוגית, תוך שיתוף בין הגננת וקלינאית התקשורת.
- להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פאנוס" לדוברי ערבית בגני ילדים של החינוך המיוחד.
- להשתמש בתרחיש כמסגרת התערבות מתוכננת או מזדמנת.
- לפתח שפה בהלימה לשפת הקודש כפי שנלמד בסיפורי התורה
- לפעול על פי תוכנית הוראת השפה בספר ללימוד הדמות השנתית הנלמדת בחמ"ד
איך אדע שמתקדמים אל היעד? |
---|
ילדים נחשפים לפחות לשלושה ספרים בחודש בקריאה חוזרת בקבוצות קטנות. |
ילדים משאילים ספרים מספריית הגן. |
ילדים מפענחים טקסטים אורייניים מגוונים. |
ילדים מפיקים בעצמם ייצוגים אורייניים במגוון סוגות. |
ילדים משוחחים בשפה עשירה בסיטואציות מגוונות עם קבוצת השווים ועם מבוגרים. |
אתר האגף לחינוך קדם יסודי - תחום שפה ואוריינות
תיק תוכניות לימודים - תשתית לקראת קריאה וכתיבה
תחום שפה ואוריינות באתר גנ-נט & בוסת-נט אתר לפיתוח מקצועי של הגננות בישראל
תוכנית הלימודים "תשתית לקראת קריאה וכתיבה"
البنية الأساسية للقراءة والكتابة في اللغة العربية كلغة أم: منهج تعليميّ لرياض الأطفال الرسميّة
בואו נדבר על זה - עֲשִיָיה חִנּוּכִית בַּשָפָה הָעִבְרִית בְּגַן הַיְלָדִים
תוכניות לעידוד קריאה ואהבת הספר
مسيرة الكتاب ومكتبة الفانوس
סרטים מתוך אתר גננט-בוסתנט
מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה
ריבוי אוריינויות ברחוב בן יהודה
ב. כשירות לשונית
הרצאה בנושא התפתחות השפה, חלק א', חלק ב'
ג. מכוונות לספר
חינוך מיוחד
חמ"ד
בואו לגני- לימוד הפיוט
- חוכמת המשחק: למידה באמצעות משחקי קופסה. גן ניסויי אלאמל, כאבול
- גשר וקשר לתרבות עממית: שימור הפולקלור והקשר הבין-דורי באמצעות שילוב סיפורים עממיים בפעילות הלימודית. גן ניסויי אלשמוע, דיר חנא