מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יעד גני

שפה ואוריינות בגן הילדים


  • אוהב ספרים ונהנה מהאזנה לסיפורים.
  • בעל שפה עשירה וכישורי שיח מפותחים.
  • מבין ומפיק ייצוגים אורייניים מגוונים.
  • לפעול על-פי תכנית הלימודים "תשתית לקראת קריאת וכתיבה"/"البنية الأساسية للقراءة" בשפה העברית או הערבית לאורך השנה במהלך יום הלימודים.
  • לציין את יום הלשון העברית או הערבית ולקיים פעילויות בנושא שפה - עברית או ערבית - לאורך השנה.
  • לפעול על-פי התכנית "מילת היום בגן" וללמד פתגם אחד רלוונטי לחיי הגן (לפחות פתגם אחד בחודש).
  • לקיים שיח והיכרות עם יוצרים כדי לעודד את אהבת הספר, לתאר אירועים וחוויות כחלק משגרת היום בגן.
  • לשלב אביזרים המכילים אותיות במרכזי המשחק הסוציו-דרמטי (עיתונים, מרשמים, שלטים וכדומה), כולל מדיה דיגיטלית.
  • להעשיר את מוקד הספרייה בג'נרים שונים ומגוונים, ולזמן פעילויות כתיבה פונקציונלית: להכין ברכות, הזמנות, מתכונים, רשימות וכד' ולקשר בין אותיות לצליליהן ולמוסכמות הכתב.
  • להעצים את השימוש בספריית "פיג'מה" לדוברי עברית ובספריית "אל-פונוס" לדוברי ערבית בגני חינוך מיוחד.
  • לבסס את תהליכי ההוראה וההערכה בתחום הכשירות השפתית-תקשורתית על הגישה האקולוגית, תוך שיתוף בין הגננת וקלינאית התקשורת.
  • להשתמש בתרחיש כמסגרת התערבות מתוכננת או מזדמנת.
  • לפתח שפה בהלימה לשפת הקודש כפי שנלמד בסיפורי התורה.
דרכי פעולה מומלצות איך אדע שהיעד מתקדם?
עידוד שפה באמצעות קריאת סיפורים על בסיס קבוע בגן.

חמ"ד: עידוד והעמקת השפה באמצעות סיפורי התורה.

חשיפת הילדים לפחות לשלושה ספרים בחודש.
זימון סביבות חינוכיות מגוונות לפעילות לאורך כל שעות היום ובהן ייצוגים אורייניים רלוונטיים. ילדים משתמשים בייצוגים האורייניים באופן מותאם ומפיקים בעצמם טקסטים אורייניים מגוונים.
חינוך מיוחד: הסדרת מנגנונים לעבודה משותפת של צוות הגן עם קלינאיות תקשורת. מעקב על-ידי מפקח או מומחית תחום מטעם המתי"א.

תכניות לעידוד קריאה ואהבת הספר

חינוך מיוחד

חמ"ד

בואו לגני- לימוד הפיוט