מתוך מתנ״ה תשע״ח
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יעד גני

חינוך לאמנויות בגן הילדים


  • חשיפה להשכלה והרחבת האופקים של הילדים.
  • התפתחות בתחום התרבות החזותית של הילדים.
  • התפתחות של רגישות אסתטית וטעם אישי.
  • לשלב באופן אינטגרטיבי את האמנות כאורח חיים בגן הילדים.
  • להנגיש מגוון חומרים קבוע להבעה וליצירה במוקדים קבועים ומשתנים בגן.
  • להקים ולהפעיל סדנה פתוחה להבעה וליצירה בחומרים, בדגש סביבתי ויצירתי.
  • להקים ולהפעיל גלריה להצגת יצירות אמנות (מתחלפות) לשם התבוננות, דיאלוג והשראה בעקבות ההתבוננות.
  • לקיים ביקור חווייתי ללמידה משמעותית במוסדות תרבות, כגון מוזיאון, גלריה ותערוכת חוצות.
  • להשתתף בתכניות ארציות של הקדם יסודי, כגון "המוזה באה לגן", "גני ילדים שוחרי מוזיאון", " מבקרים בכנסת ישראל"," מתחברים לכנסת".
  • ללמד תכנים אמנותיים תוך הבחנה בין הוראת אמנות לבין טיפול באמנות מבחינת צוות, לומדים, זמנים ותכנים ולאתר ממשקים מקדמים בין שני התחומים.
  • להעצים כישורים אמנותיים ולזמן ביטוי עצמי והצגת תוצרים אישיים.
  • לבסס לימוד זהות ציונית דתית בראי האמנות.
דרכי פעולה מומלצות איך אדע שהיעד מתקדם?
שילוב האמנויות בפעילויות הגן השונות ובמרחביי הלמידה בגן. בגן קיים שימוש באמנויות כחלק משגרת היום.

האמנות משולבת באופן אינטגרטיבי באורח החיים בגן לאורך היום והשנה.

קיומם של מוקדי יצירה קבועים בגן. הילדים בוחרים באיזה מוקד יצירה לעבוד ויוצרים בחדוות יצירה.

הילדים באים לידי ביטוי חופשי במוקדים זורמים ופועלים בתוך ובין המוקדים באופן חופשי (תצפית ותיעוד עבודות הילדים).

קיומה של סדנה פתוחה. מתקיימת סדנה יומיומית פתוחה בגן.

הילדים בוחרים לפעול בסדנה מתוך רצון חופשי, בוחרים את המצע, את החומרים ואת האמצעים המחברים ללא הכוונת הצוות החינוכי בגן.

הילדים באים לידי ביטוי, אישי, רגשי וייחודי תוך כדי התהליך.

חשיפת הילדים ליצירות אמנות ודימויים חזותיים במגוון דרכים וגם בגלריה, תוך קיום דיאלוג ופעילות בהשראת יצירת אמנות או דימוי חזותי בקבוצה קטנה. תצפית, תכנית עבודה ותיעוד.

תתקיים פעילות חופשית וספונטנית של הילדים לבד/בקבוצה במרחב הפתוח והמונגש של הגלריה ומחוצה לה אל מול/בהשראת ההתבוננות ביצירות האמנות.

הילדים משתמשים בשפת האמנות.

ביקור במוסדות תרבות (כגון מוזיאון, גלריה, סטודיו לאמנות). קיומה של תכנית עבודה, הכוללת: הכנה בטרם, ביקור והמשך עשייה בגן.

רצון הגננת ליזום ביקור נוסף במוזיאון.

עדות הילדים וההורים על ביקורים יזומים שלהם במוסדות תרבות במסגרת שעות הפנאי.

השתתפות בפעילויות וביצירה וקבלת ארגז כלים ליישום. הילדים משתתפים באופן חופשי ביצירה ופועלים בטכניקות ובאמצעים חדשים.

המרחבים הסביבתיים (מוקדי יצירה, סדנה, גלריה) בגן תורמים ומפתחים את תחומי ההתפתחות של הילדים (חרמשת).

הילדים שותפים לארגון המרחבים בסביבה.

תכניות ארציות של האגף לחינוך הקדם יסודי

  • "המוזה באה לגן"- הדרכה תוך גנית
  • "גני ילדים שוחרי מוזיאון"- הדרכה חוץ גנית בתוך מוזיאונים
  • " ילדי הגן מבקרים בכנסת ישראל"- הדרכה בכנסת ישראל
  • "מתחברים לכנסת ישראל"- הדרכה תוך גנית

אתר האגף לחינוך קדם יסודי – תחום האמנות

http://ganenet.cet.ac.il/ItemList.aspx?SubjectID=756dd4a6-d519-4aaf-add2-796f4f9daea2#none= קישור לאתר גנ-נט (אמנויות- אמנות דפים 1-2 )

קישור ישיר לסרטונים

חמ"ד