שלב 1 - גיבוש תמונת מצב

מתוך מתנ״ה תשע״ט
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תוכנית העבודה אמורה לשקף את המיקודים האסטרטגיים של בית הספר לשנים הקרובות. ההחלטה במה נתמקד צריכה להישען על הערכת המצב הקיים.

מקורות מידע אפשריים:

  • ממצאי מדידה פנימיים (מיפויים, בחינות והערכות חלופיות) וחיצוניים (מיצ"ב ונתוני התמדה ונשירה).
  • רישום ותיעוד של אירועים יוצאי דופן – אירועי משמעת ועוד.
  • מידע סובייקטיבי של מורים, תלמידים והורים, המגיע משיח יומיומי, מסקרים וממעגלי שיח.
  • נתוני ביצוע מצומתי הערכה קודמים של תוכנית העבודה.

יעדי בית הספר יוכלו להיות הציר המארגן למיפוי ולגיבוש תמונת המצב. ניתן לקיים את המיפוי ביחס לכל 15 היעדים הבית ספריים ביסודי ובעל-יסודי, או להתמקד ב:

  • יעדים שנבחרו בשנת הלימודים הקודמת, ובית הספר רוצה להעמיק בהם בשנת הלימודים הנוכחית.
  • יעדים חשובים בתפיסת מנהל בית הספר וצוותו, או העומדים בלב החזון הבית ספרי או מאפייניו הייחודיים.
  • יעדים שיש לגביהם אינדיקציה, שבית הספר נמצא במגמה שלילית, הן מתוך בסיס הנתונים והן מהתחושות והתפיסות של הצוות.

מומלץ להיעזר בכלי אבחוני לבחירת יעדים: כלי זה יסייע לכם לבחון את מצב בית הספר מול יעדיו, על בסיס נתונים, כדי לבחור באופן מושכל את היעדים החיוניים ביותר לקידום בית הספר. כמו כן ניתן להיעזר בכלי חזותי לאבחון ארגוני - עכביש - אשר מציג את הפערים בין הרצוי למצוי בצורה ויזואלית. מנהלי חטיבה עליונה מוזמנים לעשות שימוש בכלי למיפוי ותעדוף מדדי "התמונה החינוכית" של בית הספר.   

כדי לסייע בתהליך המיפוי מוצעים מדדי תוצאה ושאלות מנחות לגבי כל יעד בית ספרי בפרק מטרות ויעדים ביסודי ובעל-יסודי.

בחינת מדדי התוצאה ומענה לשאלות המנחות יוכלו לסייע לכם בהחלטה באילו מהיעדים תרצו להתמקד. המדדים והשאלות יסייעו לכם באיסוף הנתונים והעמדות הרלוונטיים ביותר לצורך בירור תמונת המצב הנוכחית.

שימו לב שיעדי מוסדות החינוך במתנ"ה תשע"ט עברו עדכון ומיקוד. אך כמובן שאתם יכולים להשאיר את הניסוח שבחרתם לעצמיכם בשנה שעברה, בהתאם לצורכי בית הספר שלכם ומאפייניו.

שלב גיבוש תמונת המצב, יסייע לכם להחליט בשלב הבא, באילו יעדים להתמקד ולכתוב תוכנית מפורטת, באילו יעדים לעדכן את התוכנית הקיימת ובאילו יעדים לא לכתוב כלל תוכנית.