אומנויות - מוזיקה
תכנית הלימודים
ידע
א. האזנה
- הבחנה בין מנוחות לסיומים, זיהוי סיומים ברורים של חלקים גדולים המרכיבים את היצירה
- הבחנה בין עצירה פתאומית ובין הגעה מתוכננת
- הבחנה בין חלקים זהים ושונים ביצירה תוך כדי שימוש נכון במונחים זהה, שונה, דומה
- הכרת מבנים מוזיקליים בסיסיים, כגון א-ב, א-ב-א, רונדו
- הבחנה בכיוונים מלודיים שונים (צלילים גבוהים וצלילים נמוכים. קו מלודי עולה ויורד)
- הבחנה בהגעת המשפט לסיום יציב (סגור), ביציאה ממרכז צלילי יציב (בית) ובחזרה
- הבחנה באופן זרימת האנרגיה, זיהוי רצף או קטיעה של אנרגיה
- זיהוי הגוון הייחודי של משפחות כלי הנגינה
- זיהוי כלי נגינה בולטים במיוחד בחלקי סולו ביצירה
- הבחנה בין דלילות או דחיסות של מרקם כֵּלי (מעט או הרבה כלי נגינה)
- הבחנה בגובה הצליל (גבוה או נמוך) ובמנעד (רגיסטר גבוה או רגיסטר נמוך)
- זיהוי הבדלים בולטים בדינמיקה (פיאנו, פורטה) ושינויים מדורגים (קרשצ'נדו ודימינואנדו)
- השוואה בין משכי צליל (ארוך או קצר), ערכי מקצב בסיסיים (רבעים, שמיניות, חצאים, דמימה של רבע)
- הבחנה במפעמים שונים (פעמה: איטית – מהירה) והשוואה ביניהם
- ביטוי תבניות מקצב באמצעים שונים (הקשה, נגינה, שירה, תנועה)
- הכרת משקלים (זוגי, משולש)
ב. ביצוע
קולי
- הכרת רפרטואר שירים מגוון תוך כדי אינטונציה נכונה (עד אוקטבה), דיוק ריתמי והיגוי ברור
- שליטה ברמות דינמיקה שונות כאמצעי הבעה
- ביטוי משפטים מוזיקליים שלמים עם שליטה בנשימות
- העלאת רעיונות לביצוע שירה, כמו דינמיקה, ארטיקולציה, טמפו ואופי המתאים למילות השיר
כלי
- ביצוע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה על כלים ריתמיים
- נגינת תבניות ומקצבים בסיסיים בכלי הקשה בקצב יציב ובביצוע זורם
- נגינה לבד ובקבוצה עם הקפדה על יציבות, שחרור ודרכי נגינה נכונות ומקובלות
ג. יצירה
- הבחנה במקורות צליל שונים ואפשרויות של הפקת צלילים בכלים זמינים בכיתה
- אלתור וחיבור קטעים מוזיקליים ושיריים תוך כדי שילוב מודע של המושגים המוזיקליים שנלמדו (חזרה ושינוי, זרימת אנרגיה, שילוב מושכל של מהלכים צפויים מול הפתעות)
- תנועה עצמאית/חופשית כתגובה ליצירה מוזיקלית
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- ידע – להכיר יצירות קצרות, המקום והתקופה שבהם הולחנו
- ידע והבנה – לדעת לזהות את כלי התזמורת ולהבין את משמעות הצלילים הייחודיים של כל אחד מהם
- יישום – לבצע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה על כלים ריתמיים
מיומנויות תוך אישיות
- התמדה – להקפיד על משמעת עצמית תוך כדי האזנה ליצירה מוזיקלית
- ויסות – למתן את דחפיו, להפחית מתחים ולנתב את האנרגיות שלו לכיוונים חיוביים ובונים
- תקשורת – להביע את רגשותיו באמצעות שירה, נגינה ותנועה
מיומנויות בין אישיות
- עבודת צוות – עבודת צוות סביב נגינה ושירה
- שיתוף פעולה – תנועה במרחב המשותף בהתאם למוזיקה
ערכים
אהבת הדעת – גילוי סקרנות בהיבטים שונים ורצון להתנסות בעולם המוזיקלי
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – האזנה ליצירות מוזיקליות מתוך פתיחות וכבוד ליוצרים שונים
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – ביטוי עצמי ייחודי באמצעות שירה, נגינה ויצירה
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
מורשת – היכרות, קבלה וכבוד לערכי מורשת ותרבות בהיבט המוזיקלי
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
עבודת צוות – התחשבות באחרים ושיתוף פעולה בנגינה ובשירה בצוותא