מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:א/אומנויות - מוזיקה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - מוזיקה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. האזנה

  • הבחנה בין מנוחות לסיומים, זיהוי סיומים ברורים של חלקים גדולים המרכיבים את היצירה
  • הבחנה בין עצירה פתאומית ובין הגעה מתוכננת
  • הבחנה בין חלקים זהים ושונים ביצירה תוך כדי שימוש נכון במונחים זהה, שונה, דומה
  • הכרת מבנים מוזיקליים בסיסיים, כגון א-ב, א-ב-א, רונדו
  • הבחנה בכיוונים מלודיים שונים (צלילים גבוהים וצלילים נמוכים. קו מלודי עולה ויורד)
  • הבחנה בהגעת המשפט לסיום יציב (סגור), ביציאה ממרכז צלילי יציב (בית) ובחזרה
  • הבחנה באופן זרימת האנרגיה, זיהוי רצף או קטיעה של אנרגיה
  • זיהוי הגוון הייחודי של משפחות כלי הנגינה
  • זיהוי כלי נגינה בולטים במיוחד בחלקי סולו ביצירה
  • הבחנה בין דלילות או דחיסות של מרקם כֵּלי (מעט או הרבה כלי נגינה)
  • הבחנה בגובה הצליל (גבוה או נמוך) ובמנעד (רגיסטר גבוה או רגיסטר נמוך)
  • זיהוי הבדלים בולטים בדינמיקה (פיאנו, פורטה) ושינויים מדורגים (קרשצ'נדו ודימינואנדו)
  • השוואה בין משכי צליל (ארוך או קצר), ערכי מקצב בסיסיים (רבעים, שמיניות, חצאים, דמימה של רבע)
  • הבחנה במפעמים שונים (פעמה: איטית – מהירה) והשוואה ביניהם
  • ביטוי תבניות מקצב באמצעים שונים (הקשה, נגינה, שירה, תנועה)
  • הכרת משקלים (זוגי, משולש)

ב. ביצוע

קולי

  • הכרת רפרטואר שירים מגוון תוך כדי אינטונציה נכונה (עד אוקטבה), דיוק ריתמי והיגוי ברור
  • שליטה ברמות דינמיקה שונות כאמצעי הבעה
  • ביטוי משפטים מוזיקליים שלמים עם שליטה בנשימות
  • העלאת רעיונות לביצוע שירה, כמו דינמיקה, ארטיקולציה, טמפו ואופי המתאים למילות השיר

כלי

  • ביצוע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה על כלים ריתמיים
  • נגינת תבניות ומקצבים בסיסיים בכלי הקשה בקצב יציב ובביצוע זורם
  • נגינה לבד ובקבוצה עם הקפדה על יציבות, שחרור ודרכי נגינה נכונות ומקובלות

ג. יצירה

  • הבחנה במקורות צליל שונים ואפשרויות של הפקת צלילים בכלים זמינים בכיתה
  • אלתור וחיבור קטעים מוזיקליים ושיריים תוך כדי שילוב מודע של המושגים המוזיקליים שנלמדו (חזרה ושינוי, זרימת אנרגיה, שילוב מושכל של מהלכים צפויים מול הפתעות)
  • תנועה עצמאית/חופשית כתגובה ליצירה מוזיקלית

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • ידע – להכיר יצירות קצרות, המקום והתקופה שבהם הולחנו
  • ידע והבנה – לדעת לזהות את כלי התזמורת ולהבין את משמעות הצלילים הייחודיים של כל אחד מהם
  • יישום – לבצע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה על כלים ריתמיים

מיומנויות תוך אישיות

  • התמדה – להקפיד על משמעת עצמית תוך כדי האזנה ליצירה מוזיקלית
  • ויסות – למתן את דחפיו, להפחית מתחים ולנתב את האנרגיות שלו לכיוונים חיוביים ובונים
  • תקשורת – להביע את רגשותיו באמצעות שירה, נגינה ותנועה

מיומנויות בין אישיות

  • עבודת צוות – עבודת צוות סביב נגינה ושירה
  • שיתוף פעולה – תנועה במרחב המשותף בהתאם למוזיקה

Values.png ערכים

אהבת הדעת – גילוי סקרנות בהיבטים שונים ורצון להתנסות בעולם המוזיקלי

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – האזנה ליצירות מוזיקליות מתוך פתיחות וכבוד ליוצרים שונים

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי ביטוי עצמי ייחודי באמצעות שירה, נגינה ויצירה

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת – היכרות, קבלה וכבוד לערכי מורשת ותרבות בהיבט המוזיקלי

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

עבודת צוות – התחשבות באחרים ושיתוף פעולה בנגינה ובשירה בצוותא


קישור לדף המקור בתיק תכניות ההוראה