מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:א/מדע וטכנולוגיה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מדע וטכנולוגיה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מדעי החומר (פיסיקה)

  1. אנרגיה
    • משאבי (מקורות) אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימושים בה: מקורות אור וחום טבעיים ומלאכותיים.
    • השפעת השימושים באנרגיה על הפרט, על החברה ועל הסביבה: חשיבות האור והקול לקיומם של האדם ובעלי חיים

ב. מדעי החיים (ביולוגיה)

  1. מערכות ותהליכים ביצורים חיים
    • תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – תקשורת: חשיבות התקשורת בין בני אדם; קליטת מידע מהסביבה על ידי החושים
    • בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן: גורמים המשפיעים על הבריאות; התנהגויות מקדמות אורח חיים בריא; מניעה וטיפול במחלות
  2. מערכות אקולוגיות
    • מערכות בכדור הארץ: מרכיבי כדור הארץ לא חיים וחיים
    • תופעות מחזוריות – עונות השנה: קיץ, סתיו, חורף, אביב; המגוון בטבע: צמחים – מבנה; השוני בין צמחים; בעלי חיים – מבנה; השוני בין בעלי חיים

ג. עולם מעשה ידי אדם

  • מהות הטכנולוגיה וקשרי גומלין בין טכנולוגיה לבין מדע: הטכנולוגיה כמגבירה את יכולתו של האדם; עולם טבעי לעומת עולם מעשה ידי אדם
  • הפתרון הטכנולוגי כנותן מענה לצרכים אנושיים: טכנולוגיה כנותנת מענה לצרכים או לפתרון בעיות
  • השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה: השפעת האדם על הנוף והסביבה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הסקת מסקנות – לעקוב אחר תופעות מחזוריות בצמחים (נביטה, פריחה ושלכת), להציג את הממצאים, להשוות ביניהם ולהסיק מסקנות
  • השוואה – להשוות את הממצאים שאסף על הסביבה בעונות השנה השונות ולהסיק מסקנות
  • מיון – למיין מקורות אור שונים לפי תבחינים כמו טבעי ומלאכותי
  • מדידה – למדוד באמצעות מד טמפרטורה לצורך איסוף נתונים על טמפרטורת הסביבה

מיומנויות תוך אישיות

  • אחריות, חריצות ומוסר עבודה – לגלות אחריות למעקב יומי אחר פעילות גופנית שהוא מבצע במהלך השבוע, לתעד את הפעילות ולהכין אותה להצגה בכיתה למועד שנקבע
  • ויסות עצמי בלמידה – להציב יעדים, לנהל מעקב אחר התקדמות, לנהל או לשנות את האסטרטגיה כדי להשיג את היעדים; לעקוב אחר הרגלי השתייה שלו, לתעד אותה, לסכם כמויות והעדפות, להסיק מסקנות ולהציע דרכים לשיפור הרגלי השתייה
  • פתיחות מחשבתית – גמישות ויוזמה – להעלות רעיונות שונים לפרסומת לעידוד התנהגות מקדמת אורח חיים בריא, לבחון את הרעיונות שלו ושל אחרים ולקבל החלטות לבחירת הרעיון המתאים ביותר

מיומנויות בין אישיות

  • ניהול שיח – לקיים דיון על הרגלי שתייה, להציע דרכים לשיפור הרגלי השתייה ולהאזין בכבוד להצעות של אחרים
  • עבודת צוות – לדוגמה: לתכנן בצוות תוצר משותף – כרזה לעידוד התנהגות מקדמת אורח חיים בריא
  • שיתוף פעולה – לערוך חקר בקבוצה לבדיקת השפעת המים על נביטה

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת - גילוי עניין, סקרנות יצירתיות, גמישות ומקוריות מחשבתית בביצוע פעילויות להכרת הסביבה, תהליכי חקר ותהליכי תיכון

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד - אחריות אישית ללמידה עם דייקנות, עמידה בלוח זמנים וכבוד לשותפים למהלך

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי - זיהוי בעיה והעלאת רעיונות מקוריים וחדשניים באופן המאפשר לממש את מגוון היכולות

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אהבת הארץ - אהבת הארץ בעקבות היכרות וקשר עם הסביבה הקרובה וטיפוחה

מעורבות חברתית - מעורבות בשמירה על הסביבה באמצעות חיסכון בחשמל, חיסכון בנייר וכדומה