מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:א/מדע וטכנולוגיה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מדע וטכנולוגיה
תכנית הלימודים
ידע
א. מדעי החומר (פיסיקה)
- אנרגיה
- משאבי (מקורות) אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימושים בה: מקורות אור וחום טבעיים ומלאכותיים.
- השפעת השימושים באנרגיה על הפרט, על החברה ועל הסביבה: חשיבות האור והקול לקיומם של האדם ובעלי חיים
ב. מדעי החיים (ביולוגיה)
- מערכות ותהליכים ביצורים חיים
- תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – תקשורת: חשיבות התקשורת בין בני אדם; קליטת מידע מהסביבה על ידי החושים
- בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן: גורמים המשפיעים על הבריאות; התנהגויות מקדמות אורח חיים בריא; מניעה וטיפול במחלות
- מערכות אקולוגיות
- מערכות בכדור הארץ: מרכיבי כדור הארץ לא חיים וחיים
- תופעות מחזוריות – עונות השנה: קיץ, סתיו, חורף, אביב; המגוון בטבע: צמחים – מבנה; השוני בין צמחים; בעלי חיים – מבנה; השוני בין בעלי חיים
ג. עולם מעשה ידי אדם
- מהות הטכנולוגיה וקשרי גומלין בין טכנולוגיה לבין מדע: הטכנולוגיה כמגבירה את יכולתו של האדם; עולם טבעי לעומת עולם מעשה ידי אדם
- הפתרון הטכנולוגי כנותן מענה לצרכים אנושיים: טכנולוגיה כנותנת מענה לצרכים או לפתרון בעיות
- השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה: השפעת האדם על הנוף והסביבה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הסקת מסקנות – לעקוב אחר תופעות מחזוריות בצמחים (נביטה, פריחה ושלכת), להציג את הממצאים, להשוות ביניהם ולהסיק מסקנות
- השוואה – להשוות את הממצאים שאסף על הסביבה בעונות השנה השונות ולהסיק מסקנות
- מיון – למיין מקורות אור שונים לפי תבחינים כמו טבעי ומלאכותי
- מדידה – למדוד באמצעות מד טמפרטורה לצורך איסוף נתונים על טמפרטורת הסביבה
מיומנויות תוך אישיות
- אחריות, חריצות ומוסר עבודה – לגלות אחריות למעקב יומי אחר פעילות גופנית שהוא מבצע במהלך השבוע, לתעד את הפעילות ולהכין אותה להצגה בכיתה למועד שנקבע
- ויסות עצמי בלמידה – להציב יעדים, לנהל מעקב אחר התקדמות, לנהל או לשנות את האסטרטגיה כדי להשיג את היעדים; לעקוב אחר הרגלי השתייה שלו, לתעד אותה, לסכם כמויות והעדפות, להסיק מסקנות ולהציע דרכים לשיפור הרגלי השתייה
- פתיחות מחשבתית – גמישות ויוזמה – להעלות רעיונות שונים לפרסומת לעידוד התנהגות מקדמת אורח חיים בריא, לבחון את הרעיונות שלו ושל אחרים ולקבל החלטות לבחירת הרעיון המתאים ביותר
מיומנויות בין אישיות
- ניהול שיח – לקיים דיון על הרגלי שתייה, להציע דרכים לשיפור הרגלי השתייה ולהאזין בכבוד להצעות של אחרים
- עבודת צוות – לדוגמה: לתכנן בצוות תוצר משותף – כרזה לעידוד התנהגות מקדמת אורח חיים בריא
- שיתוף פעולה – לערוך חקר בקבוצה לבדיקת השפעת המים על נביטה
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת - גילוי עניין, סקרנות יצירתיות, גמישות ומקוריות מחשבתית בביצוע פעילויות להכרת הסביבה, תהליכי חקר ותהליכי תיכון
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד - אחריות אישית ללמידה עם דייקנות, עמידה בלוח זמנים וכבוד לשותפים למהלך
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי - זיהוי בעיה והעלאת רעיונות מקוריים וחדשניים באופן המאפשר לממש את מגוון היכולות
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אהבת הארץ - אהבת הארץ בעקבות היכרות וקשר עם הסביבה הקרובה וטיפוחה
מעורבות חברתית - מעורבות בשמירה על הסביבה באמצעות חיסכון בחשמל, חיסכון בנייר וכדומה