מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ב/אומנויות - אומנות חזותית
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
אומנויות - אומנות חזותית
תכנית הלימודים
ידע
א. מושגי יסוד בשפת האומנות
- דו ממד: רישום וצבע: סוגי קווים וכתמים, שקיפות-אטימות, פנים-חוץ, הסתרה
- תלת ממד: פיסול ועיצוב: מסה וחלל, משקל וכבידה, איזון וסימטריה, מתח ואלסטיות, שטוח-נפוח, שלם-שבור, חלק-מחוספס
ב. תכנים רעיוניים
- חקירת אומנים ודרכי פעולתם: היכרות עם אומנים מתקופות שונות באומנות הישראלית ובאומנות הבין-לאומית
- עולם התלמידים: בית ומשפחה, חברת הילדים, בעלי חיים, פירות וצמחים, מאכלים, גיבורי-על, יצורים דמיוניים
- תרבויות ישראליות: חגים ומועדים, עונות השנה, סיפורים ושירים, מסורות מקומיות, אגדות, מורשות של עדות ולאומים שונים החיים בישראל
ג. שאילת שאלות
- שאלות האומנות: כיצד מייצרות יצירות אומנות משמעות? השוואה בין יצירות שונות
- שאלות התרבות: כיצד מבטאות היצירות הקשרים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים שונים?
- שאלות האדם והאזרח: כיצד מבטאת האומנות סוגיות הקשורות בחיי האדם, לאומיות, אמונה, חיי חברה, קשרים בין אישיים ורעיונות פילוסופיים?
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה – לבחון את האופנים שבהם משתמשים אומנים בחומרים, בטכניקות, בטכנולוגיות ובתהליכים; לחקור סגנונות יצירה שונים ותקופות באומנות ולהתבונן על דרכי פעולה אומנותיות מתרבויות, מזמנים וממקומות שונים
- השוואה – להשוות בין יצירות, חומרים, טכניקות ולבחון את ההשפעות של אומן זה על אומן אחר ואת ההבדלים החומריים והטכניים בין יצירה אחת לאחרת
- יישום – להביע השקפה אישית באמצעות יצירה אומנותית; להציג נושא, רעיון או מושג ולבחון אותם לאור המוסכמות החזותיות, בגישות אומנותיות ובטכניקות מגוונות של אומנות בהשראת אומנים שונים
- תכנון – לתכנן את עבודתו האישית בהשפעת הטכניקות והתהליכים שבהם משתמשים אומנים שונים ולהסביר ולהציג את תהליך התכנון והיצירה של עבודותיו
מיומנויות תוך אישיות
- ויסות עצמי – לווסת ולשכלל את היכולות האומנותיות שלו באמצעות רפלקציה, התאמה, דיוק והערכה של עבודותיו; לווסת את תגובותיו הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך העבודה על יצירה חדשה
- פרשנות – להשתמש במוסכמות חזותיות ובגישות אומנותית שונות כדי להביע רעיון או השקפת עולם אישית באמצעות היצירה; להשתתף בשיח דיאלוגי על הרעיונות והאסוציאציות בעקבות יצירות
מיומנויות בין אישיות
- הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
- ייצוג עצמי – להציג את עבודות האומנות שלו במרחב הבית ספרי, להסביר באיזה אופן מיוצגים הרעיונות האומנותיים שלו ולנהל שיח פרשני על אודות משמעותן
- מעורבות – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס ליצירות שלו ושל אחרים
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת, שאיפה למצוינות - עידוד עניין וסקרנות בנושאים שונים העולים בשיעור האומנות ובהקשרם לחיי הלומד. שאיפה למצוינות בביצוע האומנותי של יצירות והכלה של תסכול לגביהן
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד - התייחסות מכבדת ליצירות אומנות וליוצרים (יצירות מופת ויצירות תלמידים)
סובלנות - גילוי סובלנות ורוחב אופקים לגבי פרשנויות שונות לעבודות אומנות
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי - הבעה עצמית מקורית וחדשנית תוך כדי שימוש במגוון חומרים וכלים ובדיקת גבולות היכולת
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
רב תרבותיות - נתינת ביטוי למגוון ערכי מורשת ותרבות באמצעות סמלים, צורות ומסרים חזותיים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית - גילוי אכפתיות ומעורבות חברתית בסוגיות ערכיות העולות מיצירות אומנות