מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ב/כישורי חיים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. היכרות עם עצמי במעבר ובשינוי

  • לדעת מי הם חבריו לכיתה
  • להכיר את מבנה בית הספר ולהתחיל לפתח תחושת שייכות למקום
  • לדעת לזהות את הרגשות והמחשבות שלו ביחס לבית הספר
  • להבין שהכיתה היא קבוצת שייכות וקשר

ב. הכוונה עצמית במצב חדש

  • לדעת מי הם בעלי התפקידים השונים בבית הספר ולתפוס אותם כדמויות מלוות, תומכות ומעשירות
  • לדעת כיצד ניתן לפנות לעזרה מבעלי תפקידים "מתאימים" בבית הספר
  • להכיר את החוקים בבית הספר ובכיתה ולהתנהל בהתאם
  • להכיר את מגוון הרגשות המתעוררים בו במצבים שונים בביה"ס

ג. פתרון בעיות

  • להכיר ולהבין מצבי חיים חדשים שדורשים התמודדות
  • להכיר ולהבין מגוון דרכי פתרון ותגובה למצבים שונים
  • להבין שאדם מבוגר משמעותי יכול לעזור בפתרון בעיות
  • להכיר דרכי פנייה לאדם המבוגר המשמעותי בעת הצורך

ד. טובים השניים מן האחד – חברויות

  • להכיר את תלמידי הכיתה
  • להכיר דרכים שונות ליזום יצירת קשר
  • לדעת מה הן התחושות המתלוות למצבים שונים בחברות
  • להבין שהצורך בחבר או בכמה חברים הוא טבעי וכדאי
  • להבין שיש חוויות נעימות וחוויות של מריבות וקושי בחברות
  • להכיר בעובדה שיש דרכים מגוונות להתפייסות למרות הקושי
  • להבין שמריבות בין ילדים הן בדרך כלל זמניות וקצרות ושלאחר מכן מתפייסים

ה. המשפחה שלי

  • לדעת מי הדמויות המשמעותיות במשפחה, המהוות בסיס לתמיכה
  • להבחין במגוון דפוסי בילוי של ילדים במחיצת עצמם ועם בני משפחתם
  • להכיר בחשיבותו של הזמן המשותף עם כל אחד מבני המשפחה
  • להבין מהי משפחה גרעינית ומהי משפחה מורחבת
  • לדעת ולהבין כי קיימים הרכבים שונים של משפחות

ו. להיות תלמידים

  • לדעת אילו יכולות וכישורים ללמידה יש לו כבר
  • להבין אילו יכולות חדשות וכישורים נדרשים במעבר לבית הספר
  • להבין כי תמיד ניתן לשכלל ולרכוש יכולות נוספות להתמודדות עם מצבים חדשים

ז. להתמודד במצבי הצקה ואלימות

  • לדעת כי אלימות אסורה ואינה לגיטימית
  • להבין שניתן לפתור סכסוך ללא הפעלת אלימות
  • להכיר דרכים שונות לפתרון סכסוכים ומריבות ללא אלימות

ח. מפגש עם זרים

  • ללמוד לזהות מצבי פיתוי לסיכון
  • ללמוד ולהכיר מגוון כלים לשמירה על עצמו במצבי סיכון

ט. אני וגופי

  • לדעת מה שמות אברי הגוף ותפקידם
  • לדעת מה הם גבולות הגוף והמרחב האישי
  • להכיר את המושגים פרטי וציבורי
  • לדעת מה הם מצבים שבהם יש חדירה למרחב האישי
  • לדעת כי חשוב לפנות לעזרת מבוגר משמעותי בעת הצורך

י. איך באים תינוקות לעולם?

  • לדעת ברמה המותאמת לגילו – כיצד נוצר תינוק ברחם
  • לדעת היכן גדל התינוק, ממה הוא ניזון ומהיכן הוא יוצא
  • לדעת לזהות מה הם הרגשות הנלווים ליצירת ההיריון: קשר, אהבה, רצון משותף, קרבה
  • לדעת כי היריון ולידה קשורים לעולם המבוגרים בלבד

יא. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  • להכיר ולדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  • להבין שבאמצעות ציורים, סמלים ותמונות ניתן להביע רעיונות, מחשבות ורגשות

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הבנה – להבין את חשיבותו של הזמן המשותף עם כל אחד מבני המשפחה
  • הבנה ויישום – לזהות את בעלי התפקידים בבית הספר ולפנות אליהם בעת הצורך
  • הערכה ויישום – להעריך היבטים שונים ביחס לבעיות שהתעוררו, לבחון את התגובות האפשריות ולבחור בתגובה שתקדם את המצב
  • ידע ויישום – לזהות דמויות משמעותיות במשפחה ובביה"ס ולראות בהן בסיס לתמיכה עבורו
  • ידע ויישום – להכיר מגוון דרכים להתפייסות ולהשתמש בהן בעת הצורך
  • ידע  ויישום – להכיר את חוקי בית הספר והכיתה ולפעול בהתאם להם
  • ידע והבנה – להכיר את החברים בכיתתו החדשה ולהבין שהצורך שלו בחברים טבעי וחשוב
  • שאילת שאלות – לשאול שאלות ללא מבוכה ולדבר בפתיחות על היריון ולידה

מיומנויות תוך אישיות

  • הכוונה עצמית – לזהות עם מי מבני המשפחה נעים לו, מתי ואיך, ולפעול בהתאם
  • הכוונה עצמית – לזהות מצבים שבהם יש חדירה למרחב האישי ולפעול בהתאם
  • הערכה עצמית – להרגיש תחושת שייכות למשפחתו ולא להתבייש בה גם אם היא שונה
  • חוסן נפשי – לזהות את מנעד התחושות המתלוות למצבים שונים ולבטא אותן
  • יוזמה – לגלות יוזמה ולפעול ליצירת קשרים מגוונים עם ילדים מכיתתו
  • יוזמה – להמציא דרכים מגוונות להרגיע את עצמו בעת הצורך

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות ולשמור על עצמו מפיתויים העלולים להתפתח למצבי סיכון
  • אחריות – לפעול בשיקול דעת בעת פרסום תכנים שונים ברשת לגבי עצמו ולגבי אחרים
  • אחריות – לשמור על פרטיותו ברשת ולא למסור סיסמה אישית  
  • אמון – לגלות אמון במבוגרים ולפנות לעזרת מבוגר משמעותי בעת הצורך
  • מעורבות – לפעול ליצירת קשרים ולהרחבת מעגל החברים בכיתה
  • מעורבות – לפתור סכסוכים בדרכים שונות ללא הפעלת אלימות
  • תקשורת – לשתף ברגשות ובמחשבות שלו ביחס לבית הספר
  • תקשורת – לפנות לאדם המבוגר המשמעותי בעת הצורך

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים הקשורים למעבר לכיתה א ובהקשרם לחיי הלומד

אחריות – הכוונה עצמית במעבר לכיתה א תוך כדי גילוי אחריות אישית ושאיפה למצוינות בתחום הלימודי והחברתי

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – הכרה, קבלה וכבוד להרכבים משפחתיים שונים

כבוד – שמירה על הזכות לפרטיות בהקשר לגוף ובהקשרים נוספים

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

ביטחון ובטיחות – התמודדות עצמאית בסביבה חדשה בכיתה ובביה"ס במעבר מהגן לכיתה א

מימוש עצמי – מימוש החוזקות והיכולות האישיות מתוך מקום מכבד לעצמי המתפתח באופן המתאים לכל פרט

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית – ניהול יחסי חברות המבוססים על צדק חברתי, נאמנות והדדיות מתוך הנאה ואהבה