מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ב/כישורי חיים
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 כישורי חיים
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.2.1 א. היכרות עם עצמי במעבר ובשינוי
- 1.2.2 ב. הכוונה עצמית במצב חדש
- 1.2.3 ג. פתרון בעיות
- 1.2.4 ד. טובים השניים מן האחד – חברויות
- 1.2.5 ה. המשפחה שלי
- 1.2.6 ו. להיות תלמידים
- 1.2.7 ז. להתמודד במצבי הצקה ואלימות
- 1.2.8 ח. מפגש עם זרים
- 1.2.9 ט. אני וגופי
- 1.2.10 י. איך באים תינוקות לעולם?
- 1.2.11 יא. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
כישורי חיים
תכנית הלימודים
ידע
א. היכרות עם עצמי במעבר ובשינוי
- לדעת מי הם חבריו לכיתה
- להכיר את מבנה בית הספר ולהתחיל לפתח תחושת שייכות למקום
- לדעת לזהות את הרגשות והמחשבות שלו ביחס לבית הספר
- להבין שהכיתה היא קבוצת שייכות וקשר
ב. הכוונה עצמית במצב חדש
- לדעת מי הם בעלי התפקידים השונים בבית הספר ולתפוס אותם כדמויות מלוות, תומכות ומעשירות
- לדעת כיצד ניתן לפנות לעזרה מבעלי תפקידים "מתאימים" בבית הספר
- להכיר את החוקים בבית הספר ובכיתה ולהתנהל בהתאם
- להכיר את מגוון הרגשות המתעוררים בו במצבים שונים בביה"ס
ג. פתרון בעיות
- להכיר ולהבין מצבי חיים חדשים שדורשים התמודדות
- להכיר ולהבין מגוון דרכי פתרון ותגובה למצבים שונים
- להבין שאדם מבוגר משמעותי יכול לעזור בפתרון בעיות
- להכיר דרכי פנייה לאדם המבוגר המשמעותי בעת הצורך
ד. טובים השניים מן האחד – חברויות
- להכיר את תלמידי הכיתה
- להכיר דרכים שונות ליזום יצירת קשר
- לדעת מה הן התחושות המתלוות למצבים שונים בחברות
- להבין שהצורך בחבר או בכמה חברים הוא טבעי וכדאי
- להבין שיש חוויות נעימות וחוויות של מריבות וקושי בחברות
- להכיר בעובדה שיש דרכים מגוונות להתפייסות למרות הקושי
- להבין שמריבות בין ילדים הן בדרך כלל זמניות וקצרות ושלאחר מכן מתפייסים
ה. המשפחה שלי
- לדעת מי הדמויות המשמעותיות במשפחה, המהוות בסיס לתמיכה
- להבחין במגוון דפוסי בילוי של ילדים במחיצת עצמם ועם בני משפחתם
- להכיר בחשיבותו של הזמן המשותף עם כל אחד מבני המשפחה
- להבין מהי משפחה גרעינית ומהי משפחה מורחבת
- לדעת ולהבין כי קיימים הרכבים שונים של משפחות
ו. להיות תלמידים
- לדעת אילו יכולות וכישורים ללמידה יש לו כבר
- להבין אילו יכולות חדשות וכישורים נדרשים במעבר לבית הספר
- להבין כי תמיד ניתן לשכלל ולרכוש יכולות נוספות להתמודדות עם מצבים חדשים
ז. להתמודד במצבי הצקה ואלימות
- לדעת כי אלימות אסורה ואינה לגיטימית
- להבין שניתן לפתור סכסוך ללא הפעלת אלימות
- להכיר דרכים שונות לפתרון סכסוכים ומריבות ללא אלימות
ח. מפגש עם זרים
- ללמוד לזהות מצבי פיתוי לסיכון
- ללמוד ולהכיר מגוון כלים לשמירה על עצמו במצבי סיכון
ט. אני וגופי
- לדעת מה שמות אברי הגוף ותפקידם
- לדעת מה הם גבולות הגוף והמרחב האישי
- להכיר את המושגים פרטי וציבורי
- לדעת מה הם מצבים שבהם יש חדירה למרחב האישי
- לדעת כי חשוב לפנות לעזרת מבוגר משמעותי בעת הצורך
י. איך באים תינוקות לעולם?
- לדעת ברמה המותאמת לגילו – כיצד נוצר תינוק ברחם
- לדעת היכן גדל התינוק, ממה הוא ניזון ומהיכן הוא יוצא
- לדעת לזהות מה הם הרגשות הנלווים ליצירת ההיריון: קשר, אהבה, רצון משותף, קרבה
- לדעת כי היריון ולידה קשורים לעולם המבוגרים בלבד
יא. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- להכיר ולדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
- להבין שבאמצעות ציורים, סמלים ותמונות ניתן להביע רעיונות, מחשבות ורגשות
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את חשיבותו של הזמן המשותף עם כל אחד מבני המשפחה
- הבנה ויישום – לזהות את בעלי התפקידים בבית הספר ולפנות אליהם בעת הצורך
- הערכה ויישום – להעריך היבטים שונים ביחס לבעיות שהתעוררו, לבחון את התגובות האפשריות ולבחור בתגובה שתקדם את המצב
- ידע ויישום – לזהות דמויות משמעותיות במשפחה ובביה"ס ולראות בהן בסיס לתמיכה עבורו
- ידע ויישום – להכיר מגוון דרכים להתפייסות ולהשתמש בהן בעת הצורך
- ידע ויישום – להכיר את חוקי בית הספר והכיתה ולפעול בהתאם להם
- ידע והבנה – להכיר את החברים בכיתתו החדשה ולהבין שהצורך שלו בחברים טבעי וחשוב
- שאילת שאלות – לשאול שאלות ללא מבוכה ולדבר בפתיחות על היריון ולידה
מיומנויות תוך אישיות
- הכוונה עצמית – לזהות עם מי מבני המשפחה נעים לו, מתי ואיך, ולפעול בהתאם
- הכוונה עצמית – לזהות מצבים שבהם יש חדירה למרחב האישי ולפעול בהתאם
- הערכה עצמית – להרגיש תחושת שייכות למשפחתו ולא להתבייש בה גם אם היא שונה
- חוסן נפשי – לזהות את מנעד התחושות המתלוות למצבים שונים ולבטא אותן
- יוזמה – לגלות יוזמה ולפעול ליצירת קשרים מגוונים עם ילדים מכיתתו
- יוזמה – להמציא דרכים מגוונות להרגיע את עצמו בעת הצורך
מיומנויות בין אישיות
- אחריות – לגלות אחריות ולשמור על עצמו מפיתויים העלולים להתפתח למצבי סיכון
- אחריות – לפעול בשיקול דעת בעת פרסום תכנים שונים ברשת לגבי עצמו ולגבי אחרים
- אחריות – לשמור על פרטיותו ברשת ולא למסור סיסמה אישית
- אמון – לגלות אמון במבוגרים ולפנות לעזרת מבוגר משמעותי בעת הצורך
- מעורבות – לפעול ליצירת קשרים ולהרחבת מעגל החברים בכיתה
- מעורבות – לפתור סכסוכים בדרכים שונות ללא הפעלת אלימות
- תקשורת – לשתף ברגשות ובמחשבות שלו ביחס לבית הספר
- תקשורת – לפנות לאדם המבוגר המשמעותי בעת הצורך
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים הקשורים למעבר לכיתה א ובהקשרם לחיי הלומד
אחריות – הכוונה עצמית במעבר לכיתה א תוך כדי גילוי אחריות אישית ושאיפה למצוינות בתחום הלימודי והחברתי
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – הכרה, קבלה וכבוד להרכבים משפחתיים שונים
כבוד – שמירה על הזכות לפרטיות בהקשר לגוף ובהקשרים נוספים
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
ביטחון ובטיחות – התמודדות עצמאית בסביבה חדשה בכיתה ובביה"ס במעבר מהגן לכיתה א
מימוש עצמי – מימוש החוזקות והיכולות האישיות מתוך מקום מכבד לעצמי המתפתח באופן המתאים לכל פרט
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית – ניהול יחסי חברות המבוססים על צדק חברתי, נאמנות והדדיות מתוך הנאה ואהבה