מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ב/מדע וטכנולוגיה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מדע וטכנולוגיה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. חומרים

  • גופים, חומרים, תכונותיהם והשימושים בהם: החומר כבונה את גופם של יצורים חיים וגופים דוממים; מקורות החומרים – מיצורים חיים ומהדומם; אפיון חומרים: תכונות חומרים; אמצעים לזיהוי תכונות חומרים; חומרים מסוכנים; שימוש בחומרים, הקשר בין תכונות החומר לבין השימוש הנעשה בו
  • תהליכי שינוי החומרים: מצבי הצבירה – מוצק ונוזל; מעברים בין מצבי צבירה: מעבר ממוצק לנוזל ולהיפך

ב. מדעי החיים

ב.1. מערכות ותהליכים ביצורים חיים

  • מאפייני חיים; צורכי קיום; הדרכים שבאמצעותן בעלי החיים משיגים צרכים החיוניים לקיומם
  • הזנה באדם – שיניים: חשיבות השיניים; סוגי שיניים ותפקודיהן; חלקי השן ותפקודם;      
  • תקשורת: תקשורת כאחד ממאפייני החיים; חשיבות התקשורת בין בעלי חיים לבין סביבתם; אמצעים להעברת מידע בין בעלי חיים
  • בריאות, מזון ותזונה: גורמים המשפיעים על בריאות השיניים; התנהגויות לשמירה על בריאות השיניים

ב.2. מערכות אקולוגיות

  • המגוון בטבע: בעלי חיים – השוני באורח החיים של בעלי החיים; סביבות חיים – הסביבה כמספקת צרכים חיוניים; מרכיבי סביבה; סוגי סביבות: סביבה טבעית וסביבה מלאכותית; חשיבות המגוון בבעלי חיים ובצמחים
  • מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה: פעילות חקלאית (פתרונות טכנולוגיים לבעיות ולצרכים); דרכים לשמירת בעלי חיים וצמחים

ג. עולם מעשה ידי אדם

  • מהות הטכנולוגיה: ייחודו של האדם כמספק פתרונות טכנולוגיים לצרכים; הטכנולוגיה כמגבירה את יכולתו של האדם; פתרונות טכנולוגיים לצרכים קיומיים של האדם; פתרונות טכנולוגיים לצרכים נוספים של האדם
  • הפתרון הטכנולוגי כנותן מענה לצרכים אנושיים: מקור החומרים שמהם עשויים מוצרים; הקשר בין מוצר לצורך; התאמת המוצר (צורה וחומר) לשימוש בו
  • השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה: השימוש במוצרים – התועלת והנזק לאדם ולסביבה; פתרונות להקטנת הנזקים לסביבה הנגרמים משימוש במוצרים

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • השוואה – לערוך תצפית על פעולת הנשימה, צורת תנועה, אופן הזנה של בעלי חיים שונים (דג באקווריום, כלב וכדומה), להשוות ולהסיק מסקנות
  • הסקת מסקנות – להשוות בין סוגי סביבות טבעיות ומלאכותיות ולהסיק מסקנות
  • מיון – לזהות חומרים על פי תכונות: צבע, שקיפות, צליל, קשיות, מרקם, ציפה במים ולמיין אותם לקבוצות
  • קשרי סיבה ותוצאה – לבדוק שינוי מצב הצבירה של חומר ולציין את הסיבה לשינוי

מיומנויות תוך אישיות

  • אחריות, חריצות ומוסר עבודה – לגלות אחריות לתכנון ולבניית דגם של סביבת חיים טבעית או סביבה מלאכותית המכילה מרכיבים חיים ושאינם חיים (דוממים) המאפיינים אותה ולהכין אותו להצגה בכיתה למועד שנקבע
  • ויסות עצמי בלמידה –  להציב יעדים, לנהל מעקב אחר התקדמות, לנהל או לשנות את האסטרטגיה כדי להשיג את היעדים; לתעד את כמויות שקיות הפלסטיק שהמשפחה משתמשת במשך שבוע, לסכם, להסיק מסקנות ולהציע דרכים לצמצום הצריכה שלהן
  • פתיחות מחשבתית גמישות ויוזמה –  להעלות רעיונות לשימוש בחומרים שונים לבנייה של מוצר

מיומנויות בין אישיות

  • ניהול שיח – לקיים דיון על חשיבות מגוון בעלי החיים/הצמחים בטבע ולהאזין בכבוד לדעות של תלמידים אחרים בנושא
  • עבודת צוות – לתכנן בצוות תוצר משותף – כרזה בנושא צמצום הצריכה: צמצום צריכה של מוצרים שאינם מתכלים; לעודד לשימוש חוזר במוצרים; לאסוף מוצרים למחזור
  • שיתוף פעולה – לערוך חקר בקבוצה לבדיקת השינויים וקצב ההתכלות של חומרים שונים בעקבות הטמנה בקרקע: שקית פלסטיק, קליפת בננה, חוט ברזל, פחית שתייה, בקבוק זכוכית, שקיק תה, ליבת תפוח

Values.png ערכים

אהבת הדעת - גילוי עניין, סקרנות יצירתיות, גמישות ומקוריות מחשבתית בביצוע פעילויות לחקירת תכונות חומרים, הכרת הסביבה, תהליכי חקר ותהליכי תיכון

אחריות - אחריות אישית ללמידה עם דייקנות, עמידה בלוח זמנים וכבוד לשותפים למהלך

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי - זיהוי בעיה והעלאת רעיונות מקוריים וחדשניים באופן המאפשר לממש את מגוון היכולות לדוגמה: בתכנון ובניית דגם של סביבת חיים טבעית או סביבה מלאכותית המכילה מרכיבים חיים ושאינם חיים המאפיינים אותה

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אהבת הארץ  - אהבת הארץ בעקבות היכרות וקשר עם הסביבה הקרובה וטיפוחה

מעורבות חברתית - מעורבות בשמירה על הסביבה בדגש על צמצום פסולות וחיסכון במשאבים