מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ב/מולדת, חברה ואזרחות

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מולדת, חברה ואזרחות

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

ציר א. לחיות בסביבות משתנות

1. הסביבה הקרובה:

  • הבית
  • המשפחה
  • סביבה מעשה ידי אדם

2.  שינויים סביבנו:

  • השינויים בסביבה משפיעים על כל אחד וגם עליי
  • התייחסות אישית רגשית כלפי ילדים חדשים בכיתה וכלפי משפחות חדשות בסביבת המגורים
  • מעורבות חברתית של הלומדים למען קליטת ילדים חדשים
  • התמודדות עם שינויים ועם בעיות הנגרמות כתוצאה מהשינויים בסביבות ההתייחסות
  • העלאת הצעות לפתרון ודרכים לביצוען

ציר ב. אנחנו אזרחים במדינת ישראל

  • אני וזולתי
  • מי הם האזרחים והתושבים במדינת ישראל?
  • כיצד אפשר להתמודד עם בעיות וסוגיות שנגזרות ממחלוקות בין אוכלוסיות שונות?
  • אנחנו שומרים על החוקים
  • מערכות חברתיות וארגונים מוסדיים המסדירים את חיי החברה
  • איך ראוי להתנהג כחברים בחברה וכאזרחים במדינת ישראל?

ציר ג. משפחות ויישובים בראי תולדות ארץ ישראל: יהודיים, ערביים, דרוזיים

סיפורי משפחות בראי העליות ובהקמת המדינה

כללי

הכרת תופעות שונות בטבע, בנוף ובחברה וההשפעות על הסביבה ועל החיים בה:

  • מקום הפרטים בחברה וקשרי הגומלין ביניהם
  • הכרת הסביבה במובן הערכי כדי לחזק את הזיקה למקום שבו הם חיים, למדינת ישראל ולארץ ישראל
  • יסודות ראשונים לחיים ולהתנהגות בחברה דמוקרטית
  • הכרת סיפורי ראשונים כחלק בבניית הסיפור האישי והקולקטיבי וכחלק מבניית הזהות האישית והחברתית
  • הכנת הלומדים לחיים בסביבות משתנות, לאחריות ולמעורבות אקטיבית בסביבתם הקרובה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הכללה – לאסוף פרטי מידע ממקורות שונים וליצור תמונה מקיפה של אירועים, קונפליקטים ודילמות סביב נושא משפחות בהרכבים שונים
  • חשיבה ביקורתית – לקיים תהליכי חשיבה ביקורתית על אודות תהליך חקיקת החוקים ומשמעותם בחברה ובבית הספר
  • חשיבה יצירתית – להציע פרשנויות יצירתיות לשינויים עונתיים טבעיים או שינויים כתוצאה ממעשה ידי אדם

מיומנויות תוך אישיות

  • גמישות – לגלות גמישות והסתגלות לשינויים במבנה המשפחה בעת הולדת ילד חדש
  • הנעה עצמית – להעלות כיוונים מגוונים לשמירה על החי והצומח בסביבת המגורים במעגל האישי
  • מודעות רגשית – לזהות רגשות בחיי היומיום סביב נושאים, כמו מניעת אלימות
  • סקרנות – לחוש חיבור אישי, רגשי לנלמד תוך כדי סקרנות למתרחש בסביבה

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות בשמירה על הסביבה ובצמצום הנזקים
  • אמפתיה – לגלות אמפתיה כלפי צרכים וקשיים של האחר בקבוצה כמו ילדים או משפחות חדשות בשכונת המגורים
  • מעורבות חברתית – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס למתחים במשפחה ובין חברים, לגלות אכפתיות, להציע פתרונות ולפעול לקידום הפגת מתחים
  • ניהול שיח – לנהל שיח מכבד עם הסובבים על אודות ההתנהלות של בני המשפחה זה עם זה
  • עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן, לפעול לאורח חיים בריא
  • שיתוף פעולה – לשתף פעולה בתהליך חקר בקבוצה לבדיקת קשרי מוצא של משפחות

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים הקשורים לחיים בסביבות משתנות בסביבה הקרובה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – היכרות עם דרכים לביסוס חברה המכבדת את כל בני האדם ורואה אותם כשווים בפני החוקים שנקבעו ע"י חברי הקבוצה

מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות

אהבת הארץ – שימור הטבע והסביבה ביישוב המגורים שלי

מחויבות אזרחית – הבנת משמעות היותנו אזרחים במדינת ישראל תוך התנסות בבחירת ועדות כיתתיות ובית ספריות

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת – היכרות, קבלה ושימור ערכי מגוון תרבויות והמורשת הדתית והחברתית  

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

צדק חברתי – ביסוס חברה שוויונית וסולידרית תוך כדי קבלת השונות