מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ב/מתמטיקה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מתמטיקה
תכנית הלימודים
ידע
א. המספרים הטבעיים בתחום ה-1,000
- מנייה וספירה ביחידות ובעשרות
- סדר במספרים דו-ספרתיים
- קריאה וכתיבה של מספרים עד 100
- הכרת המונחים: יחידות, עשרות, מאות, ספרה, מספר, מספר חד-ספרתי, מספר דו-ספרתי, מספר תלת-ספרתי, מספר זוגי, מספר אי זוגי, מספר קודם, מספר עוקב
ב. פעולות החשבון בתחום ה-100 או יותר
- חיבור וחיסור בתחום ה 100- במאוזן ובמאונך
- ידיעה בעל פה של עובדות החיבור (והחיסור) עד 20
- שאלות חיבור וחיסור חד-שלביות ושאלות דו-שלביות מהסוג של איסוף שיש בהן יותר מפעולה אחת של חיבור או חיסור
- ביצוע משימות חקר הקשורות למספרים עד 100 והמיישמות פעולות חיבור וחיסור עד 100
- יכולת המחשת תרגיל כפל ותרגיל חילוק
- כפולות של 1, 2, 3, 4, 5, 10
- חקר של לוח הכפל
- חילוק ב-2
- הכרת המונחים: גורמים, מכפלה
- שאלות כפל חד-שלביות
ג. הרחבת תחום המספרים
- ישר המספרים
- הכרת השברים חצי ורבע
ד. חקר נתונים
- איסוף, ארגון וייצוג ישיר של נתונים בדרכים שונות
- דיאגרמות עמודות המסורטטות על החלק החיובי של הצירים
ה. מדידות
- השוואת שטחים, מדידת שטחים על ידי כיסוי או פירוק
- שימוש ביחידות מידה שרירותיות למדידת שטח
- מציאת היקף של צורות על ידי ספירת יחידות אורך
- הבחנה אינטואיטיבית בין שטח להיקף ובין יחידות שטח ליחידות אורך
- הכרת המונחים: שטח, היקף, יחידת שטח
ו. גיאומטרייה
- בנייה ופירוק של גופים פשוטים באמצעי המחשה שונים
- מיונים לא פורמליים של גופים
- ניתוח מרכיבי גופים והכרת המונחים קודקוד, צלע, פאה
- הכרת המונחים (בנוסף לאלה מכיתה א): גופים, צורות, קובייה, תיבה, גליל, פירמידה, חרוט
- התאמת גופים לציורים או לתצלומים שלהם (במקרים פשוטים)
- הבחנה בדמיון ובשוני בין גופים ותיאור לא פורמלי שלהם
ז. שיקוף או הזזה
- תכונות השיקוף
- סימטרייה (ביחס לישר)
- תכונות ההזזה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- חשיבה יצירתית – לפתור תרגילים בדרכים שונות ולהציג זאת בדרכים שונות
- חשיבה רפלקטיבית – לבחון את תהליך עבודתו ואת תוצאות הפתרונות שאליהם הגיע
- ידע והבנה – להתמודד עם משימות מתמטיות ברמות שונות (ידע וזיהוי; אלגוריתמים; תובנה; הנמקה)
מיומנויות תוך אישיות
- התמדה – לגלות התמדה במהלך התכנון והביצוע
- מסוגלות – להאמין ביכולותיו להתמודד בהצלחה עם משימות מאתגרות
מיומנויות בין אישיות
- ניהול שיח – לנהל שיח מתמטי מכבד
- עבודת צוות – לבצע עבודות קבוצתיות תוך כדי שיתוף פעולה עם חברים
- פתיחות וקבלת האחר – לגלות פתיחות לאחרים ביחס לדרכים שונות לייצוג הידע
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – לגלות עניין וסקרנות בהתמודדות עם נושאים מתמטיים ובשימושים שלהם ביומיום
מצוינות – לשאוף להרחבת הדעת ולמצוינות בתחום תוך כדי גילוי גמישות ומקוריות מחשבתית
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן מקום לדעתו של האחר בשיח המברר טיעונים מתמטיים שונים
שיח מכבד – טיפוח שיח של כבוד הדדי, האזנה לאחר והצגת מסרים בדרך נאותה ובלשון נקייה
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – שאיפה למיצוי היכולות ולהישגים טובים תוך כדי חדווה, סקרנות, התמדה ומאמץ
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
עבודת צוות – סובלנות לתהליכים מגוונים הניתנים על ידי חברי הקבוצה במטרה להתמודד עם הבעיה המתמטית
מעורבות – טיפוח רגישות כלפי הזולת, הבנה, אכפתיות והגשת סיוע לחבר בעת הצורך