ערבית לדרוזים
תכנית הלימודים
ידע
האזנה ודיבור, קריאה וכתיבה במגוון סוגות ועולמות שיח
- להאזין ולדבר בהקשרים שונים, חברתיים ולימודיים
- לקרוא טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות
- לכתוב טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
ידע לשוני
- להכיר אוצר רחב של מילים וביטויים בערבית
- להכיר ולהבין מבנים, תופעות ותהליכים בשפה הערבית
עידוד קריאה
סוגי טקסטים
עד סוף כיתה ב התלמיד ייחשף ל:
סוגי טקסטים | מס' מילים בטקסט | אחוז מילים חדשות בטקסט |
---|---|---|
טקסט סיפורי | 180-150 | 3%-5% |
שירים | 3%-5% | |
טקסט מידעי | 150-120 | 3%-5% |
טקסט שימושי | 150-120 | 3%-5% |
טקסט שכנועי | 150-120 | 3%-5% |
מיומנויות
אופנויות השפה
קריאת טקסטים מגוונים
מיומנויות לשוניות
דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה – להעריך ולבחון את איכות הטקסט שכתב ביחס למטרות הכתיבה שלו
- ידע והבנה – לזהות את המסר בסיפור שקרא ולנסח אותו בעל פה במילים שלו
- חשיבה יצירתית – להציג בדרכים מגוונות את הרעיון מרכזי בטקסט
- סינתזה – לקשור בין פרטי המידע בטקסט וליצור הכללות רלוונטיות
מיומנויות תוך אישיות
- התמדה ונחישות – לגלות התמדה ונחישות במהלך הביצוע של משימות קריאה או כתיבה מאתגרות
- תחושת מסוגלות וערך עצמי – לגלות תחושת מסוגלות ואמונה ביכולתו להתמודד עם טקסטים מגוונים
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות חברתית – לגלות אכפתיות ומעורבות ולהציע דרכי התמודדות מנומקות ביחס לסוגיות חברתיות
- ניהול שיח – לנהל שיח מכבד עם הסובבים אודות המסרים הנובעים מהטקסט
- שיתוף פעולה – לבצע מטלה קבוצתית תוך שיתוף פעולה עם חבריו
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בהיבטים שונים בשפה, בשימושים שלהם ביומיום ורצון להרחבת הדעת וההשכלה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – ניהול שיח תוך כבוד לשותפים, האזנה לאחר והצגת מסרים בדרך נאותה ובלשון נקייה
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – מיצוי מלוא היכולות האישיות, במהלך העבודה על טקסטים והצגת המסרים בפני אחרים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות – גילוי אכפתיות ועשייה למען הסביבה הקרובה לאור דיון בטקסטים העוסקים בנושא