מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ג/אומנויות - אומנות חזותית

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - אומנות חזותית

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מושגי יסוד בשפת האומנות

  1. ציור- צבע, רישום, קו, כתם, טקסטורה
  2. פיסול- נפח, קל-כבד, כוח המשיכה, מלא-ריק, חומר, חלל, גודל
  3. צילום- דמות, רקע, עומק, מסגרת, צילום פורטרט, קלוז-אפ, צילום נוף, אור וצל, צילומי משפחה, צילום פרסומות ועוד

ב. תכנים רעיוניים

  1. התלמידים וחוויותיהם- השכונה והעיר שלי, עדות ומסורות, חברת התלמידים, מנהגים, עולם הטבע, מדע בדיוני, סרטים ותוכניות טלוויזיה, דמויות מאוירות ועוד
  2. תרבותיות ואומנויות שונות, למשל- חפצי יודאיקה, תיאטרון יווני, אורנמנטיקה איסלאמית, האיקו - שירת זן יפנית, יצורים מיתולוגיים, מנדלה, טוטם, פירמידה, עוף החול ועוד

ג. שאילת שאלות

  1. שאלות היחיד- כיצד לבטא את עולמו הפרטי של הילד באמצעות יצירה, שיח ושפת האומנות
  2. שאלות הקבוצה- דיאלוג בין אישי וקבוצתי באמצעות יצירה ושיח האומנות
  3. שאלות הנוגעות לאומנות ולתרבות- היכרות עם מגוון תרבותי, יצירה בהשראתו
  4. שאלות האזרח- זהות ולאומיות בביטוין האומנותי – התבוננות, פרשנות, יצירה
  5. שאלות האדם- שאלות אוניברסליות ופילוסופיות בביטוין האומנותי – שיח ויצירה
  6. שאלות אקטואליות- ביטויים אומנותיים של חיי היומיום – שיח ויצירה
  7. במעגל השנה, חגים ומועדים- לימוד ויצירה של יצירות אומנות בהקשר זה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הערכה – לבחון את האופנים שבהם משתמשים אומנים בחומרים, בטכניקות, בטכנולוגיות ובתהליכים; לחקור סגנונות יצירה שונים ותקופות באומנות ולהתבונן על דרכי פעולה אומנותיות מתרבויות, מזמנים וממקומות שונים
  • השוואה – להשוות בין יצירות, חומרים, טכניקות ולבחון את ההשפעות של אומן זה על אומן אחר ואת ההבדלים החומריים והטכניים בין יצירה אחת לאחרת
  • יישום – להביע השקפה אישית באמצעות יצירה אומנותית; להציג נושא, רעיון או מושג ולבחון אותם לאור המוסכמות החזותיות, בגישות אומנותיות ובטכניקות מגוונות של אומנות בהשראת אומנים שונים
  • תכנון – לתכנן את עבודתו האישית בהשפעת הטכניקות והתהליכים שבהם משתמשים אומנים שונים ולהסביר ולהציג את תהליך התכנון והיצירה של עבודותיו

מיומנויות תוך אישיות

  • ויסות עצמי – לווסת ולשכלל את היכולות האומנותיות שלו באמצעות רפלקציה, התאמה, דיוק והערכה של עבודותיו; לווסת את תגובותיו הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך העבודה על יצירה חדשה
  • פרשנות – להשתמש במוסכמות חזותיות ובגישות אומנותית שונות כדי להביע רעיון או השקפת עולם אישית באמצעות היצירה; להשתתף בשיח דיאלוגי על הרעיונות והאסוציאציות בעקבות יצירות

מיומנויות בין אישיות

  • הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
  • ייצוג עצמי – להציג את עבודות האומנות שלו במרחב הבית ספרי, להסביר באיזה אופן מיוצגים הרעיונות האומנותיים שלו ולנהל שיח פרשני על אודות משמעותן
  • מעורבות – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס ליצירות שלו ושל אחרים

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת, שאיפה למצוינות – עידוד עניין וסקרנות בנושאים שונים העולים בשיעור האומנות ובהקשרם לחיי הלומד. שאיפה למצוינות בביצוע האומנותי של יצירות והכלה של תסכול לגביהן

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – התייחסות מכבדת ליצירות אומנות וליוצרים (יצירות מופת ויצירות תלמידים)

סובלנות – גילוי סובלנות ורוחב אופקים לגבי פרשנויות שונות לעבודות אומנות

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – הבעה עצמית מקורית וחדשנית תוך כדי שימוש במגוון חומרים וכלים ובדיקת גבולות היכולת

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

רב תרבותיות – נתינת ביטוי למגוון ערכי מורשת ותרבות באמצעות סמלים, צורות ומסרים חזותיים

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית – גילוי אכפתיות ומעורבות חברתית בסוגיות ערכיות העולות מיצירות אומנות