אומנויות - אומנות חזותית
תכנית הלימודים
ידע
א. מושגי יסוד בשפת האומנות
- ציור- צבע, רישום, קו, כתם, טקסטורה
- פיסול- נפח, קל-כבד, כוח המשיכה, מלא-ריק, חומר, חלל, גודל
- צילום- דמות, רקע, עומק, מסגרת, צילום פורטרט, קלוז-אפ, צילום נוף, אור וצל, צילומי משפחה, צילום פרסומות ועוד
ב. תכנים רעיוניים
- התלמידים וחוויותיהם- השכונה והעיר שלי, עדות ומסורות, חברת התלמידים, מנהגים, עולם הטבע, מדע בדיוני, סרטים ותוכניות טלוויזיה, דמויות מאוירות ועוד
- תרבותיות ואומנויות שונות, למשל- חפצי יודאיקה, תיאטרון יווני, אורנמנטיקה איסלאמית, האיקו - שירת זן יפנית, יצורים מיתולוגיים, מנדלה, טוטם, פירמידה, עוף החול ועוד
ג. שאילת שאלות
- שאלות היחיד- כיצד לבטא את עולמו הפרטי של הילד באמצעות יצירה, שיח ושפת האומנות
- שאלות הקבוצה- דיאלוג בין אישי וקבוצתי באמצעות יצירה ושיח האומנות
- שאלות הנוגעות לאומנות ולתרבות- היכרות עם מגוון תרבותי, יצירה בהשראתו
- שאלות האזרח- זהות ולאומיות בביטוין האומנותי – התבוננות, פרשנות, יצירה
- שאלות האדם- שאלות אוניברסליות ופילוסופיות בביטוין האומנותי – שיח ויצירה
- שאלות אקטואליות- ביטויים אומנותיים של חיי היומיום – שיח ויצירה
- במעגל השנה, חגים ומועדים- לימוד ויצירה של יצירות אומנות בהקשר זה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה – לבחון את האופנים שבהם משתמשים אומנים בחומרים, בטכניקות, בטכנולוגיות ובתהליכים; לחקור סגנונות יצירה שונים ותקופות באומנות ולהתבונן על דרכי פעולה אומנותיות מתרבויות, מזמנים וממקומות שונים
- השוואה – להשוות בין יצירות, חומרים, טכניקות ולבחון את ההשפעות של אומן זה על אומן אחר ואת ההבדלים החומריים והטכניים בין יצירה אחת לאחרת
- יישום – להביע השקפה אישית באמצעות יצירה אומנותית; להציג נושא, רעיון או מושג ולבחון אותם לאור המוסכמות החזותיות, בגישות אומנותיות ובטכניקות מגוונות של אומנות בהשראת אומנים שונים
- תכנון – לתכנן את עבודתו האישית בהשפעת הטכניקות והתהליכים שבהם משתמשים אומנים שונים ולהסביר ולהציג את תהליך התכנון והיצירה של עבודותיו
מיומנויות תוך אישיות
- ויסות עצמי – לווסת ולשכלל את היכולות האומנותיות שלו באמצעות רפלקציה, התאמה, דיוק והערכה של עבודותיו; לווסת את תגובותיו הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך העבודה על יצירה חדשה
- פרשנות – להשתמש במוסכמות חזותיות ובגישות אומנותית שונות כדי להביע רעיון או השקפת עולם אישית באמצעות היצירה; להשתתף בשיח דיאלוגי על הרעיונות והאסוציאציות בעקבות יצירות
מיומנויות בין אישיות
- הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
- ייצוג עצמי – להציג את עבודות האומנות שלו במרחב הבית ספרי, להסביר באיזה אופן מיוצגים הרעיונות האומנותיים שלו ולנהל שיח פרשני על אודות משמעותן
- מעורבות – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס ליצירות שלו ושל אחרים
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת, שאיפה למצוינות – עידוד עניין וסקרנות בנושאים שונים העולים בשיעור האומנות ובהקשרם לחיי הלומד. שאיפה למצוינות בביצוע האומנותי של יצירות והכלה של תסכול לגביהן
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – התייחסות מכבדת ליצירות אומנות וליוצרים (יצירות מופת ויצירות תלמידים)
סובלנות – גילוי סובלנות ורוחב אופקים לגבי פרשנויות שונות לעבודות אומנות
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – הבעה עצמית מקורית וחדשנית תוך כדי שימוש במגוון חומרים וכלים ובדיקת גבולות היכולת
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
רב תרבותיות – נתינת ביטוי למגוון ערכי מורשת ותרבות באמצעות סמלים, צורות ומסרים חזותיים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית – גילוי אכפתיות ומעורבות חברתית בסוגיות ערכיות העולות מיצירות אומנות