מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ג/אומנויות - מוזיקה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - מוזיקה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. האזנה

  • הכרת המושגים: חלוקה לחלקים, כיווניות, זרימת אנרגיה
  • זיהוי תכונות צלילים: גוון, משך, גובה, עוצמה
  • הבחנה בין מנוחות לסיומים, זיהוי סיומים של חלקים קטנים
  • הבחנה בין משפטים מוזיקליים פתוחים וסגורים
  • הבחנה בין חלקים זהים ושונים ביצירה תוך כדי שימוש נכון במונחים זהה, שונה, דומה
  • הכרת מבנים מוזיקליים בסיסיים, כגון א-ב, א-ב-א, רונדו, נושא ווריאציות וצורת קנון
  • זיהוי כלי הנגינה בתזמורת
  • הבחנה במרקם הבנוי ממנגינה וליווי
  • הבחנה במנעד צר או רחב
  • זיהוי כיוון המלודיה (עולה, יורד, יציב: חזרה על צליל), ואופן התקדמות המלודיה (בצעדים או בקפיצות)
  • הבחנה בשינויי דינמיקה (פיאנו, פורטה, קרשנדו, דימינואנדו) ובשינויי טמפו (האצה, האטה)
  • זיהוי משקלים (זוגי, משולש)
  • השוואה בין משכי צליל שונים (ארוך או קצר)
  • תנועה עצמאית/חופשית כתגובה ליצירה מוזיקלית
  • הבחנה במרכיבים המוזיקליים של היצירה באמצעות תנועה מונחית

ב. ביצוע

  1. קולי
    • הכרת רפרטואר שירים רחב ומגוון תוך כדי אינטונציה נכונה (עד אוקטבה), דיוק ריתמי והיגוי ברור
    • הערכת שירה (של התלמידים ושל חבריהם) עם שימוש במונחים שנלמדו
    • שליטה ברמות דינמיקה שונות כאמצעי הבעה
    • שירת סולפג' במסגרת סולם דיאטוני
  2. כלי
    • ביצוע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה תוך כדי התאמת הדינמיקה, הארטיקולציה והטמפו לאופי ולתכנים הרלוונטיים
    • נגינת תבניות ומקצבים בסיסיים בכלי הקשה בקצב יציב ובביצוע זורם
    • נגינה לבד ובקבוצה עם הקפדה על יציבות, שחרור ודרכי נגינה תקניות ומקובלות

ג. יצירה

  • הבחנה במקורות צליל שונים ואפשרויות של הפקת צלילים בכלים זמינים בכיתה
  • אלתור וחיבור קטעים מוזיקליים ושיריים תוך כדי שילוב מודע של המושגים המוזיקליים שנלמדו (חזרה ושינוי, זרימת אנרגיה, שילוב מושכל של מהלכים צפויים מול הפתעות)
  • תנועה עצמאית/חופשית כתגובה ליצירה מוזיקלית

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • השוואה – להיות מסוגל להשוות בין צורות מוזיקליות בסיסיות
  • ידע – לשלוט בקריאה ושירה של תווים במסגרת סולם דיאטוני
  • ידע – להכיר יצירות קצרות, המקום והתקופה שבהם הולחנו
  • ידע והבנה – לדעת לזהות את כלי התזמורת ולהבין את משמעות הצלילים הייחודיים של כל אחד מהם
  • יישום – לבצע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה על כלים ריתמיים והתחלת נגינה בכלים מלודיים

מיומנויות תוך אישיות

  • התמדה – להקפיד על משמעת עצמית תוך כדי ביצוע יצירה מוזיקלית
  • ויסות – למתן את דחפיו, להפחית מתחים ולנתב את האנרגיות שלו לכיוונים חיוביים ובונים
  • תקשורת – להביע את רגשותיו באמצעות שירה, נגינה ותנועה ולתת פרשנות מוזיקלית אישית

מיומנויות בין אישיות

  • עבודת צוות – עבודת צוות סביב נגינה ושירה
  • שיתוף פעולה – תנועה במרחב המשותף בהתאם למוזיקה

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי סקרנות בהיבטים שונים ורצון להתנסות בעולם המוזיקלי

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – האזנה ליצירות מוזיקליות מתוך פתיחות וכבוד ליוצרים שונים

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – ביטוי עצמי ייחודי באמצעות מוזיקה אישית

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת – היכרות, קבלה וכבוד לערכי מורשת ותרבות בהיבט המוזיקלי

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

עבודת צוות – התחשבות באחרים ושיתוף פעולה בנגינה ובשירה בצוות