מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ג/אומנויות - מוזיקה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
אומנויות - מוזיקה
תכנית הלימודים
ידע
א. האזנה
- הכרת המושגים: חלוקה לחלקים, כיווניות, זרימת אנרגיה
- זיהוי תכונות צלילים: גוון, משך, גובה, עוצמה
- הבחנה בין מנוחות לסיומים, זיהוי סיומים של חלקים קטנים
- הבחנה בין משפטים מוזיקליים פתוחים וסגורים
- הבחנה בין חלקים זהים ושונים ביצירה תוך כדי שימוש נכון במונחים זהה, שונה, דומה
- הכרת מבנים מוזיקליים בסיסיים, כגון א-ב, א-ב-א, רונדו, נושא ווריאציות וצורת קנון
- זיהוי כלי הנגינה בתזמורת
- הבחנה במרקם הבנוי ממנגינה וליווי
- הבחנה במנעד צר או רחב
- זיהוי כיוון המלודיה (עולה, יורד, יציב: חזרה על צליל), ואופן התקדמות המלודיה (בצעדים או בקפיצות)
- הבחנה בשינויי דינמיקה (פיאנו, פורטה, קרשנדו, דימינואנדו) ובשינויי טמפו (האצה, האטה)
- זיהוי משקלים (זוגי, משולש)
- השוואה בין משכי צליל שונים (ארוך או קצר)
- תנועה עצמאית/חופשית כתגובה ליצירה מוזיקלית
- הבחנה במרכיבים המוזיקליים של היצירה באמצעות תנועה מונחית
ב. ביצוע
- קולי
- הכרת רפרטואר שירים רחב ומגוון תוך כדי אינטונציה נכונה (עד אוקטבה), דיוק ריתמי והיגוי ברור
- הערכת שירה (של התלמידים ושל חבריהם) עם שימוש במונחים שנלמדו
- שליטה ברמות דינמיקה שונות כאמצעי הבעה
- שירת סולפג' במסגרת סולם דיאטוני
- כלי
- ביצוע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה תוך כדי התאמת הדינמיקה, הארטיקולציה והטמפו לאופי ולתכנים הרלוונטיים
- נגינת תבניות ומקצבים בסיסיים בכלי הקשה בקצב יציב ובביצוע זורם
- נגינה לבד ובקבוצה עם הקפדה על יציבות, שחרור ודרכי נגינה תקניות ומקובלות
ג. יצירה
- הבחנה במקורות צליל שונים ואפשרויות של הפקת צלילים בכלים זמינים בכיתה
- אלתור וחיבור קטעים מוזיקליים ושיריים תוך כדי שילוב מודע של המושגים המוזיקליים שנלמדו (חזרה ושינוי, זרימת אנרגיה, שילוב מושכל של מהלכים צפויים מול הפתעות)
- תנועה עצמאית/חופשית כתגובה ליצירה מוזיקלית
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- השוואה – להיות מסוגל להשוות בין צורות מוזיקליות בסיסיות
- ידע – לשלוט בקריאה ושירה של תווים במסגרת סולם דיאטוני
- ידע – להכיר יצירות קצרות, המקום והתקופה שבהם הולחנו
- ידע והבנה – לדעת לזהות את כלי התזמורת ולהבין את משמעות הצלילים הייחודיים של כל אחד מהם
- יישום – לבצע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה על כלים ריתמיים והתחלת נגינה בכלים מלודיים
מיומנויות תוך אישיות
- התמדה – להקפיד על משמעת עצמית תוך כדי ביצוע יצירה מוזיקלית
- ויסות – למתן את דחפיו, להפחית מתחים ולנתב את האנרגיות שלו לכיוונים חיוביים ובונים
- תקשורת – להביע את רגשותיו באמצעות שירה, נגינה ותנועה ולתת פרשנות מוזיקלית אישית
מיומנויות בין אישיות
- עבודת צוות – עבודת צוות סביב נגינה ושירה
- שיתוף פעולה – תנועה במרחב המשותף בהתאם למוזיקה
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי סקרנות בהיבטים שונים ורצון להתנסות בעולם המוזיקלי
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – האזנה ליצירות מוזיקליות מתוך פתיחות וכבוד ליוצרים שונים
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – ביטוי עצמי ייחודי באמצעות מוזיקה אישית
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
מורשת – היכרות, קבלה וכבוד לערכי מורשת ותרבות בהיבט המוזיקלי
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
עבודת צוות – התחשבות באחרים ושיתוף פעולה בנגינה ובשירה בצוות