מפת המקצועות ג/כישורי חיים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. להיות עצמאי יותר

  • להכיר את מידת ביטחונם/סיכונם, מאפייניהם של מצבי חיים והזהירות הנדרשת בהם
  • להכיר ולדעת שלבים בקבלת החלטות רלוונטיות לגיל וביצוען
  • להכיר שיטות להתמודדות עם לחץ ועומס מטלות על ידי ניהולן ומיונן לחשוב, דחוף, הכרחי
  • להכיר בחשיבות ולדעת את הדרך לשליטה על תכנון הוצאות וחיסכון

ב. כישורי חיים על מגרש המשחקים

  • להכיר ולדעת את החוקי וכללי המשחק עם חברים ובצורך לשמור עליהם
  • לדעת מהו ניצחון הוגן ומהו הפסד בכבוד
  • להכיר בכך שכל אחד יכול למצוא עצמו יום אחד נבחר למשחק וביום אחר לא נבחר
  • להכיר בכך שבחירת משחק והתנהגות משחקית אינן מוגבלות על ידי מגדר
  • לדעת מה הסיכונים הפיזיים והנפשיים הקיימים במגרש המשחקים הממשי והווירטואלי

ג. העמקת ההיכרות עם עצמי וחיזוק ההערכה העצמית

  • לדעת כי ל"עצמי" פנים רבות
  • להכיר בייחודי שבי באמצעות השוואה לאחרים
  • להכיר אמונות לא רציונליות המשפיעות על תפיסת ה"עצמי"
  • לדעת לערער על תפיסות לא רציונליות על "להיות ילד מושלם"

ד. להכיר את הרגשות שלי ולהתמודד איתם

  • לדעת מגוון רחב של מילות רגש, לדעת לזהות רגשות
  • להכיר בכך שלכל קשת הרגשות יש מקום בלב, הרגש שלעצמו גם כאשר קשה – אינו גורם לנזק ולעיתים אף מועיל, מצב חיים אחד עשוי לגרום למגוון רגשות ואף לרגשות מנוגדים
  • לדעת להבחין בין רגש מחשבה והתנהגות
  • לדעת מגוון דרכים להתמודד עם רגשות במצבים שונים

ה. מגדר וסטריאוטיפים מיניים

  • להכיר את המושגים מגדר וסטריאוטיפים מיניים
  • להכיר מגוון רחב של התנהגויות של בנים ובנות הנוגדות את התפיסות המגדריות המקובלות
  • להכיר בחשיבות הפתיחות לקבלת מגוון רחב של התנהגויות בלא לקבע אותן למגדר זה או אחר
  • לדעת שחלק מזהותו האישית של אדם היא זהותו המגדרית
  • לדעת ששוויון בין המינים, דיאלוג והתחשבות הדדית הם הבסיס לזוגיות בריאה ולרווחה נפשית

ו. "תקשורת לא אלימה"

  • להכיר דרכים יצירתיות לגישור ופתרון סכסוכים בין אישיים ולתקשורת לא אלימה

ז. מניעת פגיעה מינית

  • לדעת להבחין בין נגיעות לגיטימיות רצויות לבין נגיעות שגם אם הן נעימות – הן אינן מתאימות
  • לדעת שמותר ורצוי לדחות נגיעות שאינן נעימות ו/או אינן מתאימות
  • לדעת מה הוא סוד שצריך לשמור ומה הוא סוד שצריך לספר

ח. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  • להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  • להבין שבאמצעות ציורים, סמלים ותמונות ניתן להביע רעיונות, מחשבות ורגשות

ט. חומרים מסוכנים

  • לדעת אילו חומרים מסוכנים לגוף

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • איתור מידע – לאתר מידע ביחס למרכיבי הזהות המגדרית, לבחון את אמינותו ואיכותו, לעבדו ולייצגו בהתאם
  • הבנה – להבין את מידת הזהירות הנדרשת במצבי חיים שונים ולפעול בהתאם
  • זיהוי – להיות מסוגל לזהות את הסטריאוטיפים הגלויים והסמויים הבאים לידי ביטוי בטקסט, במשדר בשיחה
  • חשיבה יצירתית – להציע מגוון רעיונות להתמודדות עם לחץ ועומס מטלות
  • טיעון והנמקה – לגבש עמדה ביחס לתכנון חסכוני בהוצאות, לבסס ולנמק אותה
  • ידע ויישום – לזהות חומרים מסוכנים המזיקים לגוף ולהימנע ממגע עימם

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – להרגיש ולהבין את האחר ולגלות פתיחות וסובלנות כלפי התנהגותו
  • גמישות – לגלות גמישות בתגובות ביחס למגוון הרגשות העולים בפרט בחיי היומיום
  • הערכה עצמית – לזהות, לאתר, להאמין ביכולות הפרט ולהצהיר על הייחודי שבי
  • ויסות רגשי – לווסת ולאזן רגשות לא נעימים באמצעות כלים מתחום הרגש, החשיבה, הגוף והקשב
  • מודעות רגשית – לזהות את הרגשות שלי, לשיים אותם, להיות מסוגל להביע אותם ולשתף בהם
  • שליטה והכוונה עצמית – להפריד בין רגש, מחשבה והתנהגות ולנהל אותם בהתאם

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות בשמירה על כללי הקבוצה וחוקי המשחק הקבוצתי
  • אמפתיה – לגלות אמפתיה כלפי צרכים, רגשות וקשיים של האחר בקבוצה כשהוא נשאר מחוץ למשחק
  • הקשבה לזולת – לגלות יכולת הקשבה לדברי האחר עם רצון וניסיון להבינו
  • ויסות רגשי – לקבל ולהתמודד עם הפסד כחלק מהחיים, באופן מאוזן ובפרופורציה
  • מעורבות חברתית – לגלות אכפתיות ולפעול למען הזולת, החברה והסביבה
  • ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד, לא מעליב ופוגע, גם בעת כעס ובמצבים של אי הסכמה
  • שיתוף והשתתפות – לשתף ולהשתתף במשחק על פי הרצון ולא בהתאם לסטריאוטיפים מגדריים

Values.png ערכים

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

ביטחון ובטיחות – התמודדות בטוחה ועצמאית במצבי שגרה, לחץ, מתח ומשבר

מימוש עצמי – מימוש החוזקות והיכולות האישיות מתוך תחושת ערך עצמי

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – גילוי אחריות וזהירות במצבי סיכון תוך כדי שמירה על כבוד לאדם

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית – גילוי רגישות ואכפתיות לצורכיהם של בני אדם ושל בעלי חיים

צדק חברתי – עשייה למען האחר במטרה לאפשר צדק חברתי ולהימנע מפגיעה בזולת