כישורי חיים
תכנית הלימודים
ידע
א. להיות עצמאי יותר
- להכיר את מידת ביטחונם/סיכונם, מאפייניהם של מצבי חיים והזהירות הנדרשת בהם
- להכיר ולדעת שלבים בקבלת החלטות רלוונטיות לגיל וביצוען
- להכיר שיטות להתמודדות עם לחץ ועומס מטלות על ידי ניהולן ומיונן לחשוב, דחוף, הכרחי
- להכיר בחשיבות ולדעת את הדרך לשליטה על תכנון הוצאות וחיסכון
ב. כישורי חיים על מגרש המשחקים
- להכיר ולדעת את החוקי וכללי המשחק עם חברים ובצורך לשמור עליהם
- לדעת מהו ניצחון הוגן ומהו הפסד בכבוד
- להכיר בכך שכל אחד יכול למצוא עצמו יום אחד נבחר למשחק וביום אחר לא נבחר
- להכיר בכך שבחירת משחק והתנהגות משחקית אינן מוגבלות על ידי מגדר
- לדעת מה הסיכונים הפיזיים והנפשיים הקיימים במגרש המשחקים הממשי והווירטואלי
ג. העמקת ההיכרות עם עצמי וחיזוק ההערכה העצמית
- לדעת כי ל"עצמי" פנים רבות
- להכיר בייחודי שבי באמצעות השוואה לאחרים
- להכיר אמונות לא רציונליות המשפיעות על תפיסת ה"עצמי"
- לדעת לערער על תפיסות לא רציונליות על "להיות ילד מושלם"
ד. להכיר את הרגשות שלי ולהתמודד איתם
- לדעת מגוון רחב של מילות רגש, לדעת לזהות רגשות
- להכיר בכך שלכל קשת הרגשות יש מקום בלב, הרגש שלעצמו גם כאשר קשה – אינו גורם לנזק ולעיתים אף מועיל, מצב חיים אחד עשוי לגרום למגוון רגשות ואף לרגשות מנוגדים
- לדעת להבחין בין רגש מחשבה והתנהגות
- לדעת מגוון דרכים להתמודד עם רגשות במצבים שונים
ה. מגדר וסטריאוטיפים מיניים
- להכיר את המושגים מגדר וסטריאוטיפים מיניים
- להכיר מגוון רחב של התנהגויות של בנים ובנות הנוגדות את התפיסות המגדריות המקובלות
- להכיר בחשיבות הפתיחות לקבלת מגוון רחב של התנהגויות בלא לקבע אותן למגדר זה או אחר
- לדעת שחלק מזהותו האישית של אדם היא זהותו המגדרית
- לדעת ששוויון בין המינים, דיאלוג והתחשבות הדדית הם הבסיס לזוגיות בריאה ולרווחה נפשית
ו. "תקשורת לא אלימה"
- להכיר דרכים יצירתיות לגישור ופתרון סכסוכים בין אישיים ולתקשורת לא אלימה
ז. מניעת פגיעה מינית
- לדעת להבחין בין נגיעות לגיטימיות רצויות לבין נגיעות שגם אם הן נעימות – הן אינן מתאימות
- לדעת שמותר ורצוי לדחות נגיעות שאינן נעימות ו/או אינן מתאימות
- לדעת מה הוא סוד שצריך לשמור ומה הוא סוד שצריך לספר
ח. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
- להבין שבאמצעות ציורים, סמלים ותמונות ניתן להביע רעיונות, מחשבות ורגשות
ט. חומרים מסוכנים
- לדעת אילו חומרים מסוכנים לגוף
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- איתור מידע – לאתר מידע ביחס למרכיבי הזהות המגדרית, לבחון את אמינותו ואיכותו, לעבדו ולייצגו בהתאם
- הבנה – להבין את מידת הזהירות הנדרשת במצבי חיים שונים ולפעול בהתאם
- זיהוי – להיות מסוגל לזהות את הסטריאוטיפים הגלויים והסמויים הבאים לידי ביטוי בטקסט, במשדר בשיחה
- חשיבה יצירתית – להציע מגוון רעיונות להתמודדות עם לחץ ועומס מטלות
- טיעון והנמקה – לגבש עמדה ביחס לתכנון חסכוני בהוצאות, לבסס ולנמק אותה
- ידע ויישום – לזהות חומרים מסוכנים המזיקים לגוף ולהימנע ממגע עימם
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – להרגיש ולהבין את האחר ולגלות פתיחות וסובלנות כלפי התנהגותו
- גמישות – לגלות גמישות בתגובות ביחס למגוון הרגשות העולים בפרט בחיי היומיום
- הערכה עצמית – לזהות, לאתר, להאמין ביכולות הפרט ולהצהיר על הייחודי שבי
- ויסות רגשי – לווסת ולאזן רגשות לא נעימים באמצעות כלים מתחום הרגש, החשיבה, הגוף והקשב
- מודעות רגשית – לזהות את הרגשות שלי, לשיים אותם, להיות מסוגל להביע אותם ולשתף בהם
- שליטה והכוונה עצמית – להפריד בין רגש, מחשבה והתנהגות ולנהל אותם בהתאם
מיומנויות בין אישיות
- אחריות – לגלות אחריות בשמירה על כללי הקבוצה וחוקי המשחק הקבוצתי
- אמפתיה – לגלות אמפתיה כלפי צרכים, רגשות וקשיים של האחר בקבוצה כשהוא נשאר מחוץ למשחק
- הקשבה לזולת – לגלות יכולת הקשבה לדברי האחר עם רצון וניסיון להבינו
- ויסות רגשי – לקבל ולהתמודד עם הפסד כחלק מהחיים, באופן מאוזן ובפרופורציה
- מעורבות חברתית – לגלות אכפתיות ולפעול למען הזולת, החברה והסביבה
- ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד, לא מעליב ופוגע, גם בעת כעס ובמצבים של אי הסכמה
- שיתוף והשתתפות – לשתף ולהשתתף במשחק על פי הרצון ולא בהתאם לסטריאוטיפים מגדריים
ערכים
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
ביטחון ובטיחות – התמודדות בטוחה ועצמאית במצבי שגרה, לחץ, מתח ומשבר
מימוש עצמי – מימוש החוזקות והיכולות האישיות מתוך תחושת ערך עצמי
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – גילוי אחריות וזהירות במצבי סיכון תוך כדי שמירה על כבוד לאדם
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית – גילוי רגישות ואכפתיות לצורכיהם של בני אדם ושל בעלי חיים
צדק חברתי – עשייה למען האחר במטרה לאפשר צדק חברתי ולהימנע מפגיעה בזולת