מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ג/מדע וטכנולוגיה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מדע וטכנולוגיה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מדעי החומר

  1. חומרים – תכונות ושימושים, שינויים בחומר, תועלת ומחיר סביבתי:   תכונות חומרים ודרכים לזיהוין, תערובות חומרים ודרכים להפרדתן, תכונות החומר והשימוש בו, בעירת חומרים ותנאים לבעירה, חומרי דלק ותוצריהם, חשיבות חומרי הדלק, המחיר הסביבתי של ניצול חומרי דלק ופתרונות להקטנת הנזק הסביבתי
  2. אנרגיה חשמלית – סוגי אנרגיה, המרות, מעברי אנרגיה, תועלת ומחיר סביבתי:   מרכיבי המעגל החשמלי, חומרים מוליכי חשמל ומבודדים, שימושים במכשירי חשמל, יתרונות וחסרונות השימוש באנרגיה החשמלית, סכנת התחשמלות וכללי התנהגות ובטיחות בשימוש בחשמל

ב. מדעי החיים

  1. מערכות ותהליכים ביצורים חייםמאפייני חיים, צרכים לקיום יצורים חיים, מערכות ותהליכים בצמחים – אברי הצמח ותפקודם, מחזור חיים של צמחים
  2. מערכות אקולוגיותהמגוון בטבע: צמחים, חשיבות המגוון בצמחים, השפעת שינויים עונתיים ושינויים במזג האוויר על צמחים, מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה, פתרונות חברתיים לשמירה על הסביבה

ג.  אסטרונומיה

  1. תופעות מחזוריות בכדור הארץ: תנועת כדור הארץ סביב צירו, תנועת ההקפה של הירח סביב כדור הארץ, תנועת ההקפה של כדור הארץ סביב השמש

ד. עולם מעשה ידי אדם

ייחודו של האדם כמספק פתרונות טכנולוגיים לצרכים אנושיים לשיפור איכות החיים והבעיות הכרוכות בהשגת הצרכים, התאמת תכונות החומרים למוצר, פתרונות טכנולוגיים – ייצור, שימוש והתועלת והנזק לאדם ולסביבה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הכללה – לסובב גלובוס סביב עצמו מול נורה (מייצגת שמש) ולהסיק/להכליל באילו אזורים על פני הגלובוס שורר יום ובאילו אזורים שורר לילה
  • הסקת מסקנות – לצפות בהדגמה של גריעת אחד מתנאי הבעירה –  כיסוי נר דולק בכוס (חמצן) ולהסיק מסקנות
  • השוואה – להשוות את תכונת המסיסות של חומרים שונים במים (סוכר, מלח, קפה שחור, חול, קמח, מלח בישול, שמן) ולהסיק מסקנות  
  • מיון – לצפות בבדיקת בעירות של חומרים שונים ולמיין אותם לחומרים דליקים, חומרים בעירים וחומרים שאינם בעירים
  • קשרי סיבה ותוצאה –  לתאר את שלבי הפקת שמן ואת התוצר המתקבל בכל שלב

מיומנויות תוך אישיות

  • אחריות, חריצות ומוסר עבודה – לתכנן מהלך הדורש אחריות, חריצות ומוסר עבודה לדוגמא לתכנן מהלך לבדיקת השפעת אורך היום (מספר שעות אור) על גדילה והתפתחות צמחים, לבצע את הניסוי, לאסוף נתונים, לעבד ממצאים ולהציג את התהליך והתוצר
  • גמישות ויוזמה – לאתר בסביבה מפגעים סביבתיים כתוצאה מפעילות האדם, להעלות מגוון רעיונות להקטנת הפגיעה / מניעת הפגיעה בסביבה
  • ויסות עצמי בלמידה –  להציב יעדים אישיים, לנהל מעקב אחר התקדמות, לנהל או לשנות את האסטרטגיה כדי להשיג את היעדים; להכין אוסף של עלים/פירות/זרעים מסוגים שונים, למיין לקבוצות, להסיק מסקנות על התהליך והתוצר

מיומנויות בין אישיות

  • ניהול שיח – לנהל שיח מכבד תוך האזנה לדברי האחר המציג דרכים להקטנת הצריכה של הרגלי השימוש בנייר/בשקיות פלסטיק
  • עבודת צוות – לתכנן ולבנות בצוות שעון שמש
  • שיתוף פעולה – לאתר מפגעים סביבתיים כתוצאה מפעילות האדם ולנסח עם חבריו מכתב לרשויות למניעת הפגיעה בסביבה

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת - גילוי עניין, סקרנות יצירתיות, גמישות ומקוריות מחשבתית בביצוע פעילויות לבדיקת מוליכות חשמלית, הפרדת תערובות, תהליכי חקר ותהליכי תיכון

אחריות - אחריות אישית ללמידה תוך כדי הקפדה  על הרגלי העבודה במעבדה, כגון דיוק, סדר, נחישות

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי - זיהוי בעיה והעלאת רעיונות מקוריים וחדשניים באופן המאפשר לממש את מגוון היכולות לדוגמה: בהצעות לאימוץ התנהגות שתגרום לצמצום זיהום האוויר כתוצאה מבעירת חומרי דלק

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אהבת הארץ  - אהבת הארץ בעקבות היכרות עם הצמחים, טיפוחם ושמירה על הסביבה

מעורבות חברתית - אכפתיות ושמירה על הסביבה, כמו דאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו