מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ג/מולדת, חברה ואזרחות

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מולדת, חברה ואזרחות

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

ציר א. לחיות בסביבות משתנות

  • סביבות חיים שונות
  • שינויים סביבנו
  • שינויים בהתנהגות כלכלית לאורך זמן

ציר ב. אנחנו אזרחים במדינת ישראל

  • אני וזולתי
  • מי הם האזרחים והתושבים במדינת ישראל?
  • כיצד אפשר להתמודד עם בעיות וסוגיות שנגזרות ממחלוקות בין אוכלוסיות שונות?
  • אנחנו שומרים על החוקים
  • מערכות חברתיות וארגונים מוסדיים המסדירים את חיי החברה
  • איך ראוי להתנהג כחברים בחברה וכאזרחים במדינת ישראל?

ציר ג.  משפחות ויישובים בראי תולדות ארץ ישראל: יהודיים, ערביים, דרוזיים

  • סיפורי משפחות בראי העליות ובהקמת המדינה
  • סיפורי אתרים, מקומות, יישובים, מפעלים ואישים בדרך למדינת ישראל ובהקמתה
  • בדרך למדינת ישראל ביצירה האומנותית, בזמר העברי וביצירה החזותית

כללי

הכרת תופעות שונות בטבע, בנוף ובחברה וההשפעות על הסביבה ועל החיים בה:

  • מקום הפרטים בחברה וקשרי הגומלין ביניהם
  • הכרת הסביבה במובן הערכי כדי לחזק את הזיקה למקום שבו הם חיים, למדינת ישראל ולארץ ישראל
  • יסודות ראשונים לחיים ולהתנהגות בחברה דמוקרטית
  • הכרת סיפורי ראשונים כחלק בבניית הסיפור האישי והקולקטיבי וכחלק מבניית הזהות האישית והחברתית
  • הכנת הלומדים לחיים בסביבות משתנות, לאחריות ולמעורבות אקטיבית בסביבתם הקרובה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • העברה ויישום – לעשות שימוש מושכל בידע שנלמד בתחום אחד לטובת תחומים אחרים
  • חשיבה ביקורתית – להתבונן בעין ביקורתית ולנסח טיעונים מגוונים בתחום שמירת זכויות הפרט בחברה
  • חשיבה יצירתית – להפעיל תהליכי חשיבה יצירתית בתחום החינוך הפיננסי
  • חשיבה על חשיבה (מטה-קוגניציה) – לקיים הערכה על תהליכי החשיבה ביחס לאורח חיים בריא
  • יצירת הכללות – לאסוף את פרטי המידע וליצור תמונה מקיפה של אירועים, קונפליקטים ודילמות ביחס לשמירה או אי שמירה על החוקים, אופן אכיפתם ותגובת הסביבה לאור ההתנהלות

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לגלות יכולת להרגיש ולהבין את האחר ביחס למחלוקות ומתחים בין רוב ומיעוט
  • גמישות – לגלות גמישות והסתגלות ביחס להתמודדות אישית עם שינויים
  • יוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים לאפשרות למילוי תפקידים שונים לאור חוזקות, חלומות ושאיפות אישיות
  • מודעות רגשית – לזהות רגשות סביב ההתמודדות האישית עם שינויים והשפעותיה על הפרט בחיי היומיום
  • מסוגלות והערכה עצמית – להאמין ביכולות להתמודד בהצלחה עם נושאים שונים כמו שמירת הזכויות של הפרטים בקבוצה בדרכי נועם
  • סקרנות – לחוש חיבור רגשי תוך כדי גילוי סקרנות ועניין בנושאים, כמו מגבלות כלכליות ברמה אישית, משפחתית ולאומית, קביעת סדרי עדיפויות ודרכי התמודדות עם משאבים מוגבלים

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות קבוצתית בשמירה על הסביבה ובמניעת נזקים כתוצאה ממפגעים לסביבההעברה ויישום
  • מעורבות חברתית – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס לזכויות וחובות החלים על כל מי שחי במדינת ישראל, לגלות אכפתיות ולפעול לקידום מכנה משותף בין אזרחי המדינה
  • ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד עם הסובבים על אודות התנהלות של גופים ומוסדות ויכולתם להשפיע על איכות השירות
  • עבודה בצוות – לגלות עניין במהלך עבודת הצוות, ליזום, לתכנן ולקדם את המשימה תוך התנדבות בקהילה
  • שיתוף פעולה – לשתף פעולה בתהליך איסוף מידע ומיפוי מידע על אתרים, מקומות ומפעלים הממוקמים ביישוב

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים הקשורים לחיים בסביבות משתנות בסביבה הקרובה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – היכרות עם דרכים לביסוס חברה המכבדת את כל בני האדם ורואה אותם כשווים בפני החוק

מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות

אהבת הארץ – שימור הטבע והסביבה ביישוב המגורים ובאזור שלי

מחויבות אזרחית – הבנת משמעות היותנו אזרחים במדינת ישראל תוך כדי היכרות עם מוסדות ציבוריים ובחינת חובות וזכויות

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת – היכרות, קבלה ושימור ערכי מגוון תרבויות והמורשת הדתית והחברתית תוך כדי היכרות עם סיפורי ראשוני היישוב

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

צדק חברתי – ביסוס חברה שוויונית וסולידרית תוך כדי קבלת השונות וקבלת האחרים בסביבה