מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ג/מולדת, חברה ואזרחות
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מולדת, חברה ואזרחות
תכנית הלימודים
ידע
ציר א. לחיות בסביבות משתנות
- סביבות חיים שונות
- שינויים סביבנו
- שינויים בהתנהגות כלכלית לאורך זמן
ציר ב. אנחנו אזרחים במדינת ישראל
- אני וזולתי
- מי הם האזרחים והתושבים במדינת ישראל?
- כיצד אפשר להתמודד עם בעיות וסוגיות שנגזרות ממחלוקות בין אוכלוסיות שונות?
- אנחנו שומרים על החוקים
- מערכות חברתיות וארגונים מוסדיים המסדירים את חיי החברה
- איך ראוי להתנהג כחברים בחברה וכאזרחים במדינת ישראל?
ציר ג. משפחות ויישובים בראי תולדות ארץ ישראל: יהודיים, ערביים, דרוזיים
- סיפורי משפחות בראי העליות ובהקמת המדינה
- סיפורי אתרים, מקומות, יישובים, מפעלים ואישים בדרך למדינת ישראל ובהקמתה
- בדרך למדינת ישראל ביצירה האומנותית, בזמר העברי וביצירה החזותית
כללי
הכרת תופעות שונות בטבע, בנוף ובחברה וההשפעות על הסביבה ועל החיים בה:
- מקום הפרטים בחברה וקשרי הגומלין ביניהם
- הכרת הסביבה במובן הערכי כדי לחזק את הזיקה למקום שבו הם חיים, למדינת ישראל ולארץ ישראל
- יסודות ראשונים לחיים ולהתנהגות בחברה דמוקרטית
- הכרת סיפורי ראשונים כחלק בבניית הסיפור האישי והקולקטיבי וכחלק מבניית הזהות האישית והחברתית
- הכנת הלומדים לחיים בסביבות משתנות, לאחריות ולמעורבות אקטיבית בסביבתם הקרובה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- העברה ויישום – לעשות שימוש מושכל בידע שנלמד בתחום אחד לטובת תחומים אחרים
- חשיבה ביקורתית – להתבונן בעין ביקורתית ולנסח טיעונים מגוונים בתחום שמירת זכויות הפרט בחברה
- חשיבה יצירתית – להפעיל תהליכי חשיבה יצירתית בתחום החינוך הפיננסי
- חשיבה על חשיבה (מטה-קוגניציה) – לקיים הערכה על תהליכי החשיבה ביחס לאורח חיים בריא
- יצירת הכללות – לאסוף את פרטי המידע וליצור תמונה מקיפה של אירועים, קונפליקטים ודילמות ביחס לשמירה או אי שמירה על החוקים, אופן אכיפתם ותגובת הסביבה לאור ההתנהלות
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לגלות יכולת להרגיש ולהבין את האחר ביחס למחלוקות ומתחים בין רוב ומיעוט
- גמישות – לגלות גמישות והסתגלות ביחס להתמודדות אישית עם שינויים
- יוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים לאפשרות למילוי תפקידים שונים לאור חוזקות, חלומות ושאיפות אישיות
- מודעות רגשית – לזהות רגשות סביב ההתמודדות האישית עם שינויים והשפעותיה על הפרט בחיי היומיום
- מסוגלות והערכה עצמית – להאמין ביכולות להתמודד בהצלחה עם נושאים שונים כמו שמירת הזכויות של הפרטים בקבוצה בדרכי נועם
- סקרנות – לחוש חיבור רגשי תוך כדי גילוי סקרנות ועניין בנושאים, כמו מגבלות כלכליות ברמה אישית, משפחתית ולאומית, קביעת סדרי עדיפויות ודרכי התמודדות עם משאבים מוגבלים
מיומנויות בין אישיות
- אחריות – לגלות אחריות קבוצתית בשמירה על הסביבה ובמניעת נזקים כתוצאה ממפגעים לסביבההעברה ויישום
- מעורבות חברתית – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס לזכויות וחובות החלים על כל מי שחי במדינת ישראל, לגלות אכפתיות ולפעול לקידום מכנה משותף בין אזרחי המדינה
- ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד עם הסובבים על אודות התנהלות של גופים ומוסדות ויכולתם להשפיע על איכות השירות
- עבודה בצוות – לגלות עניין במהלך עבודת הצוות, ליזום, לתכנן ולקדם את המשימה תוך התנדבות בקהילה
- שיתוף פעולה – לשתף פעולה בתהליך איסוף מידע ומיפוי מידע על אתרים, מקומות ומפעלים הממוקמים ביישוב
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים הקשורים לחיים בסביבות משתנות בסביבה הקרובה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – היכרות עם דרכים לביסוס חברה המכבדת את כל בני האדם ורואה אותם כשווים בפני החוק
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
אהבת הארץ – שימור הטבע והסביבה ביישוב המגורים ובאזור שלי
מחויבות אזרחית – הבנת משמעות היותנו אזרחים במדינת ישראל תוך כדי היכרות עם מוסדות ציבוריים ובחינת חובות וזכויות
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
מורשת – היכרות, קבלה ושימור ערכי מגוון תרבויות והמורשת הדתית והחברתית תוך כדי היכרות עם סיפורי ראשוני היישוב
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
צדק חברתי – ביסוס חברה שוויונית וסולידרית תוך כדי קבלת השונות וקבלת האחרים בסביבה