מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ג/מתמטיקה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מתמטיקה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. המספרים הטבעיים עד רבבה

  • קריאה וכתיבה של מספרים עד 1,000
  • סדר בין מספרים עד 1,000
  • ביצוע מטלות המעידות על הבנת המבנה העשרוני
  • הכרת המונחים: יחידות, עשרות, מאות, אלפים, מספר חד-ספרתי, דו-ספרתי, תלת-ספרתי

ב. ישר המספרים

  • מיקום מספרים בתחום הרבבה על ישר המספרים
  • השוואת שברים
  • שימושים במספרים שליליים

ג. פעולות החשבון בתחום הרבבה

  • ידיעה בעל פה של עובדות החיבור והחיסור עד 20
  • תרגילי חיבור וחיסור פשוטים בתחום ה-1,000 בעל פה או בכתב במאוזן
  • חיבור וחיסור בתחום ה-1,000 במאונך
  • אומדן: הערכת תוצאות של פעולות שונות במספרים
  • שימוש בסוגריים ובחוקי הפעולות
  • שאלות מילוליות
  • ידיעת לוח הכפל עד 10 X 10 וכפל בעשרות שלמות
  • חילוק בתחום של לוח הכפל
  • הכרת המונחים: גורמים, מכפלה, כפולה, חצי, רבע, שליש, שמינית, שלם
  • שאלות מילוליות בכפל

ד. שבר יסודי

  • הכרת שברים יסודיים (שברים שמוניהם שווים ל-1) עם שימוש באמצעים מוחשיים, כמו עיגולים, מלבנים וכדומה
  • השבר כחלק של יחידה
  • השוואת שברים
  • חלק של כמות המבוטא בשבר

ה. חקר נתונים

  • איסוף, ארגון וייצוג ישיר של נתונים בדרכים שונות, דיון בנתונים
  • דיאגרמות-עמודות המסורטטות על החלק החיובי של הצירים

ו. גיאומטרייה

  • הכרה של מצולעים וחקירת תכונותיהם
  • השוואת זוויות לזווית הישרה
  • מיון משולשים לפי צלעות; מיון משולשים לפי זוויות (כל מיון בנפרד) הכרת המונחים: מצולע, משולש, מרובע, מחומש, משושה, זווית, קודקוד הזווית, שוקי הזווית, זווית חדה, זווית קהה, זווית ישרה, משולש ישר זווית, משולש קהה זווית, משולש חד זוויות, משולש שונה צלעות, משולש שווה שוקיים, משולש שווה צלעות, ריבוע, מלבן, מקבילית, דלתון
  • צלעות מקבילות, צלעות מאונכות

ז. מדידות

  • מדידת אורך ביחידות מידה שרירותיות
  • מדידת אורך ביחידות מידה סטנדרטיות: סנטימטר, מטר
  • אומדני אורך
  • השוואת נפחים בדרכים שונות

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • העברה ויישום – לעשות שימוש מושכל בידע שנלמד בנושא אחד לטובת נושאים אחרים
  • הערכה – לבחון את תהליך עבודתו ואת תוצאות הפתרונות שאליהם הגיע
  • חשיבה יצירתית – להציע דרכים שונות לדרכי ההתמודדות עם התרגילים ולאופן הצגת הפתרונות
  • טיעון והנמקה – לנסח טיעונים ביחס לאופן ההתמודדות עם בעיה, לבסס, לנמק ולהציג אותם
  • ידע והבנה – לדעת להתמודד עם משימות מתמטיות ברמות שונות תוך כדי הבנת משמעותן

מיומנויות תוך אישיות

  • הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה באופן עצמאי, לגלות התמדה במהלך ביצוע המשימות ולהפיק לקחים לשיפור מתמיד
  • מסוגלות – להאמין בכוחו להתמודד עם המשימה ולבסס בהדרגה את שליטתו בתחום
  • סקרנות – לגלות עניין בעולם המתמטי ורצון להרחיב את ידיעותיו ולהתקדם בתחום

מיומנויות בין אישיות

  • יוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים בקבוצה
  • ניהול שיח – לנהל שיח מתמטי מכבד תוך כדי קבלה ופתיחות להצעות שונות להתמודדות עם הבעיה
  • פתיחות וקבלת האחר – לגלות פתיחות לאחרים ביחס לדרכים שונות לייצוג הידע בקבוצה
  • שיתוף פעולה – לעבוד בשיתוף פעולה על פי הכללים המוסכמים שנקבעו בקבוצה

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – לגלות עניין וסקרנות בהתמודדות עם נושאים מתמטיים ובשימושים שלהם ביומיום

מצוינות – לשאוף להרחבת הדעת ולמצוינות בתחום תוך כדי גילוי גמישות ומקוריות מחשבתית

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – מתן מקום לדעתו של האחר בשיח המברר טיעונים מתמטיים שונים

שיח מכבד – טיפוח שיח של כבוד הדדי, האזנה לאחר והצגת מסרים בדרך נאותה ובלשון נקייה

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – שאיפה למיצוי היכולות ולהישגים טובים תוך כדי חדווה, סקרנות, התמדה ומאמץ

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

עבודת צוות – סובלנות לתהליכים מגוונים הניתנים על ידי חברי הקבוצה במטרה להתמודד עם הבעיה המתמטית

מעורבות – טיפוח רגישות כלפי הזולת, הבנה, אכפתיות והגשת סיוע לחברים בעת הצורך