מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ד/אומנויות - מחול
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
אומנויות - מחול
תכנית הלימודים
ידע
א. שפת המחול
- להכיר מושגים, תבניות תנועה ומחוות
- להכיר את מושגי המרחב
- להכיר את מרכיבי הזמן: מקצב ומוזיקה
- להכיר כמה עקרונות תיווי באחד מכתבי התנועה
ב. ידע גוף וטכניקה
- להכיר את איברי הגוף, סוגי התנועה ואיכויות התנועה
- להכיר מושגי קואורדינציה
- להכיר רצפי תנועה ומקצבים פשוטים ומורכבים
- להכיר טכניקה סדורה
- לדעת לאלתר בתנועה
ג. יצירה ומופע
- להביע רעיונות ורגשות בתנועה
- להכיר מבנים כוריאוגרפיים
- להכיר את מרכיבי המופע
- להופיע בפני קהל
ד. פרשנות והערכה
- להכיר יצירות מחול קצרות או קטעים מתוך יצירות מחול
- להבין יצירות מחול ולדבר עליהן
ה. חברה ותרבות
- לעבוד באופן עצמאי, בזוג ובקבוצה בעלת מטרות משותפות
- להכיר בייחוד ובערך של מגוון התרבויות בישראל ובעולם
- לרקוד ריקודי עם מישראל והעולם
ו. איכות חיים
- להכיר את יכולות הגוף ואת גבולות הביצוע האישיים
- להשתתף באופן פעיל באירועים ומופעים ולכבד את המופיעים ואת הקהל
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- גמישות מחשבתית ותנועתית – לאלתר על פי הנחיות
- המרת ידע (מתנועה לדיבור – מדיבור לתנועה) – לאלתר, להתנועע ולרקוד על פי הנחיות מילוליות
- הערכה – להעריך את יכולותיו, מגבלותיו וגבולותיו הגופניים-תנועתיים ואת הביצוע הגופני-תנועתי שלו
- הערכה – להעריך יצירות מחול
- חשיבה יצירתית – לדעת לאלתר וליצור משפטי תנועה קצרים על פי נושא שיוגדר
- ידע – לזהות מרחב אישי, מרחב כללי, כיווני תנועה וגובהי תנועה
- ידע ויישום – לבצע תבניות תנועה על מקצבים וקטעי מוזיקה מגוונים
- ידע ויישום – לבצע תנועות סימולטניות תוך כדי שינוי חזיתות
- ידע ויישום – לרקוד במגוון מערכי קבוצה: גוש, מעגל, זוג ושורה מול שורה
- ידע ויישום – לרקוד במגוון סוגי תנועה ואיכויות תנועה בהתאם ליכולות הגוף
- ידע ויישום – לרקוד ריקודי עם מישראל והעולם
- ידע ויישום – לרשום הנחיות פשוטות לתנועה ולהתנועע על פי תיווי פשוט באחד מכתבי התנועה
מיומנויות תוך אישיות
- אחריות – לקחת אחריות אישית לביצוע תוך כדי היכרות והתחשבות ביכולותיו ומגבלותיו הגופניות
- התמדה – לעבוד באופן עצמאי לאורך זמן ולתרגל עד להשגת שליטה טובה בביצוע
- ויסות רגשי – לגלות מודעות לתחושות ולרגשות המתעוררים בשיעור, בהרקדה ובמופע ולווסת אותם
- מסוגלות עצמית – להאמין ביכולותיו להביע רעיונות ותחושות תוך כדי תנועה חופשית בפני קהל
מיומנויות בין אישיות
- עבודת צוות – לקחת תפקיד פעיל בצוות ולקדם אותו לקראת ביצוע מיטבי של ריקוד משותף
- שיתוף פעולה – לשתף פעולה כמוביל וכמובל תוך כדי קשב למתנועעים במרחב
- תקשורת – לצפות במופע ולהופיע בפני קהל בצורה המכבדת את הלוקחים חלק באירוע
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים שונים מעולם המחול
מצוינות – שאיפה להישגים גבוהים ולמימוש עצמי בשכלול יכולות וטווחי התנועה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן כבוד ליוצרים, למבצעים וליצירות מחול מהארץ ומהעולם
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
הקשבה – הקשבה לגוף במגוון סוגי תנועה ואיכויות תנועה עם דיוק ושליטה עצמית באיכות התנועה
מסוגלות – אמונה ביכולת להבין ולבצע תנועה תוך כדי שינוי חזיתות ורצפי תנועה פשוטים ומורכבים
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודי
רב תרבותיות – מתן כבוד למגוון ערכי מורשת בתרבויות המחול בארץ ובעולם
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אחריות – גילוי אחריות בטיפוח הגוף ובפעילות הגופנית התואמת את יכולותיו
שיתוף פעולה – גילוי אכפתיות ושיתוף פעולה בריקוד קבוצתי תוך כדי שמירה על מרחב אישי והתחשבות בזולת שבאותו מרחב