מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ד/אומנויות - קולנוע ותקשורת

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - קולנוע ותקשורת

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

1. מדוע ואיך אנו צופים בטלוויזיה?

  • התלמיד יהיה מודע לצרכים השונים שהצפייה בקולנוע ובטלוויזיה עשויה לספק: בידור, הנאה, אסתטיקה, הרחבת אופקים.
  • התלמיד יהיה מודע לכך שלאנשים שונים יש צרכים והרגלי צפייה שונים בגלל הבדלים אינדיווידואליים (הבדלי גיל, השכלה, התעניינות ועוד).
  • התלמיד יהיה מודע להרגלי הצפייה שלו: מתי צופים? בחברת מי? מה עושים בעת הצפייה? איך לוח המשדרים משפיע על סדר היום? איך ומתי יוצאים לצפות בסרט באולם קולנוע?
  • התלמיד יהיה מוכן ומסוגל לתכנן את הצפייה בטלוויזיה ובקולנוע באופן מבוקר.

2. סוגי תוכניות בטלוויזיה ובקולנוע (ז'אנרים)

  • התלמיד יפתח מודעות לקיומם של ז'אנרים שונים בתוכניות טלוויזיה ובסרטי קולנוע.
  • התלמיד יוכל להבחין בין הסוגים השונים של תוכניות טלוויזיה לפי הפונקציות המרכזיות שלהם (כגון אומנות, בידור, מידע, פרסומת) וכן לפי יסודות מבניים (כגון סרט מצויר, סרט עם שחקנים חיים, סרט מוזיקלי, סרט תיעודי).
  • התלמיד יוכלו לזהות מאפיינים עיקריים של אחדים מן הסוגים השכיחים בתוכניות לילדים (כגון סרטים מצוירים, סדרות עלילתיות, מגזין לילדים, תשדיר שירות).

3. שפת הטלוויזיה והקולנוע – היכרות עם מרכיבים בסיסיים

  • התלמיד יכיר מגוון אפשרויות לשימוש במצלמה.
  • התלמיד ילמד על משמעות מידת הקרבה לאובייקט המצולם, היקף התמונה, זווית הצילום, סוגי תנועת מצלמה.
  • התלמיד יפתח מודעות לפעולות של חיתוך ועריכה ולמשמעות שלהן בהקשרים ספציפיים כגון:
    1. כיצד ההקשר מקבל משמעות מן התמונה?
    2. כיצד התמונה מקבלת משמעות מן ההקשר?
    3. איך מראים אירועים או תהליכים המתרחשים בעת ובעונה אחת במקומות שונים?
  • התלמיד יכיר את סוגי הקול השונים המצויים בסרט והתפקידים ביצירת המסר בהקשרים ספציפיים:
    1. קולות מהמקור המצולם: קולות מסביבה אנושית, מהטבע, דיבור, שיחה
    2. קולות מטעם יוצר הסרט: מוזיקה המשרה אווירה, מפרשת אירועים ומדגישה אותם, פעלולי קול, קריינות, צלילים לשם העצמה רגשית, אסון מתקרב, רגעים אינטימיים ו"אקשן"

4. מרכיבי ההפקה

  • התלמיד יהיה מודע לכך שמאחורי הסרט עומדים יוצרים שונים, שתכננו ויצרו אותו.
  • התלמיד יכיר אחדים מאנשי המקצוע המשתתפים בהפקה ויוכל להבחין בתרומתו של כל אחד מהם ליצירה השלמה: שחקן, צלם, תסריטאי, במאי, מפיק, עורך, תפאורן, איש קול.
  • התלמיד יפתח יכולת של שימוש נבון ופעיל ברמזים שהסרט אוצר בתוכו.
  • התלמיד יהיה מודע לכך שמה שנראה על המסמך אינו העברה ישירה של החיים במציאות ממשית, אלא תוצר פעילותם של יוצרים רבים שהפעילו שיקולים אישיים ומקצועיים בבחירה ובעריכה של מרכיבי ההפקה.

5. השתקפות המציאות בסרטי קולנוע ובמשדרי טלוויזיה ומסרים ערכיים העולים מהם

  • התלמיד יפתח מודעות למסרים סמויים וגלויים במשדר, יזהה ויפענח אותם.
  • התלמיד יפתח כושר הבחנה בפשטנות ובסטריאוטיפיות של דמויות ושל בעיות חברתיות ואישיות המוצגות בתכניות ובסרטים.
  • התלמיד יבחין בין יסודות ממשיים מציאותיים ודמיוניים במשדר טלוויזיה או בסרט קולנוע.
  • התלמיד יהיה מודע לשיקולים מסחריים המשפיעים על לוח המשדרים, על התכנים ועל המבנה.

6. סרט קולנוע (עלילתי) ודרמה טלוויזיונית בהשוואה לדרמה ספרותית

  • התלמיד יפתח יכולת לדון במשדר או בסרט בעזרת המושגים: עלילה, רקע, דמויות, נקודות ראות ועוד.
  • התלמיד יהיה מודע לכמה מן היסודות הדומים בין סיפור בקולנוע ובטלוויזיה לבין סיפור במילים.
  • התלמיד יהיה מודע לכמה מהיסודות הייחודיים לכל מדיום.
  • התלמיד יפתח רגישות להצגה סטריאוטיפית ופשטנית של דמויות, אירועים, מקומות ותהליכים ויבין את הסיבות לכך.
  • התלמיד יפתח רגישות לשימוש באמצעים הפונים לרגשותיהם של הצופים או הקוראים ופחות לשכלם: פיתוח להתמודדות עם אמצעים אלה.
  • התלמיד יכיר מגוון רחב של סרטי קולנוע וטלוויזיה מובחרים תוך כדי עמידה על יחסים בין צורה-תוכן-משמעות ועל השפעותיהם על קהל הצופים.

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הערכה – לבחון את הרגלי הצפייה (מתי צופים? בחברת מי? מה עושים בעת הצפייה? מה ההשפעות?)
  • הערכה – להעריך את המידה שבה המציאות הממשית משתקפת או מסולפת
  • הערכה – להעריך את משמעות מידת הקרבה לאובייקט המצולם, היקף התמונה, זווית הצילום
  • חשיבה ביקורתית – לבחון את השיקולים השונים של יוצר המשדר ולהתייחס למשמעותם (שיקולים מסחריים, פוליטיים וכדומה)
  • ידע – להכיר ז'אנרים שונים בתוכניות טלוויזיה ובסרטי קולנוע ולהבחין בפונקציות המרכזיות שלהם (כגון אומנות, בידור, מידע, פרסומת) וביסודות המבניים (סרט מצויר, סרט מוזיקלי, סרט תיעודי וכדומה)
  • ידע – לזהות יסודות של מציאות ודמיון בז'אנרים השונים
  • יישום – להפעיל בהתאם לצורך אפשרויות שונות לשימוש במצלמה
  • יישום – להפעיל טכניקות של חיתוך ועריכה בהתאם למשמעות המתבקשת בהקשרים ספציפיים

מיומנויות תוך אישיות

  • יוזמה – להעלות רעיונות מגוונים לביטוי מסרים סמויים וגלויים
  • מסוגלות – לבטא מחשבות, הרהורים, שאלות, ממצאים סביב נושא המעסיק אותו
  • תקשורת – לצפות בקולנוע ובטלוויזיה כמענה לצרכיו (בידור, הנאה, אסתטיקה והרחבת אופקים)

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות, לפעול על פי הכללים, לוח הזמנים שקבעה הקבוצה
  • מעורבות – לפעול לקידום המשימה הקבוצתית עם רגישות להצגה סטריאוטיפית ופשטנית של דמויות, אירועים, מקומות ותהליכים
  • ניהול שיח מכבד – להקשיב בפתיחות לדעות, רעיונות של השותפים על אודות סוגיות שונות במהלך העבודה בקבוצה ולנהל עימם שיח מכבד

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת - גילוי עניין וסקרנות בנושאים שונים מעולם הקולנוע ומשמעותם לחיים

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד - גילוי רגישות וכבוד לרגשותיו, מחשבותיו ומעשיו של האחר

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת - היכרות עם ערכי מורשת ותרבות הבאים לידי ביטוי בעולם הקולנוע

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית - השתתפות בדיונים ונקיטת עמדה ביחס למסרים במשדר והשלכותיו על הפרט והחברה