מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ד/כישורי חיים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א.   למידה

  1. להבין מהו תהליך למידה, פורמלי ובלתי פורמלי
  2. להכיר תהליכי למידה במגוון מצבי חיים
  3. להבין את התועלת בלמידה ומה הרווח שהיא נושאת עימה
  4. להכיר את תהליך הלמידה – המאמצים הנדרשים, מה מקדם למידה ומה בולם אותה
  5. להכיר ולהבין את הקשר בין מעשי הפרט לבין התוצאות של מעשיו; מיקוד שליטה פנימי וחיצוני
  6. להבין שהצלחה בלמידה כרוכה בהצבת מטרות, תכנון הדרך להשגתן, התמדה בביצוע תוך כדי נחישות ואחריות
  7. להבין את החשיבות של קבלת סיוע מהורים, מורים וחברים

ב.   הכיתה כקבוצה חברתית

  1. להכיר ביתרונות ובקשיים שיש בעבודת צוות
  2. להכיר בין משימות שצריכות להתבצע בעבודת צוות לבין משימות שניתן לבצע ביחידות
  3. להכיר את ה"תפקידים החברתיים" בקבוצה, ולדעת מה הם דפוסי ההתנהלות האופייניים לכל תפקיד
  4. להכיר מה הם הכישורים השונים הנדרשים מהפרט לקידום עבודת צוות
  5. לדעת מה הם המחירים ומה הם הרווחים בשיתוף פעולה ועבודת צוות
  6. להכיר דרכים לקבלת החלטות בקבוצה ולפתרון בעיות בקבוצה

ג.   בנים בנות

  1. להבין שחלק מזהותו האישית של אדם היא זהותו המגדרית
  2. להבין שישנם הבדלים ביולוגיים בין המינים שאין להם השפעה על יכולות, דפוסי חשיבה רגשות או התנהגות
  3. לדעת שבחברה ישנם סטריאוטיפים מגדריים היוצרים הפליה וגובים מחיר משני המינים; להכיר את הסטריאוטיפים בעולם הפרסום והתקשורת
  4. להבין ששוויון בין המינים, דיאלוג והתחשבות הדדית הם הבסיס לזוגיות בריאה

ד.   דימוי עצמי ודימוי גוף (בפיתוח)

  1. להבין מהו דימוי עצמי ואת מרכיביו השונים לרבות דימוי גוף, וכיצד הוא משפיע על ההערכה העצמית
  2. לדעת לזהות כיצד התקשורת והמדיה תורמות למסרים מעוותים בהקשר של הדימוי העצמי ולדימוי הגוף
  3. להכיר בחשיבות תכונות אופי ואישיות על פני המראה החיצוני
  4. ללמוד לפתח חשיבה ביקורתית כלפי המסרים המועברים באמצעות המדיה
  5. להכיר בשינויים החלים בגוף עם הגיל
  6. להכיר בשוני במבנה הגוף ובצבעי הגוף בין גברים לנשים ובין בני האדם

ה.  התמודדות עם מצבי לחץ

  1. להבין מה הם "מצב סיכון", "מצב לחץ" ו"מצב משבר" – וההבדלים ביניהם
  2. לדעת כי מצבים אלו הם זמניים וחולפים
  3. להכיר דרכי התמודדות מגוונות עם מצבים אלו (למשל כלי "חוסן")
  4. להכיר מגוון מקורות תמיכה חיצוניים (הורים, מורים, יועצים, פסיכולוגים), ולדעת כיצד ניתן לפנות אליהם

ו.   שייכות חברתית ודחייה חברתית

  1. להבין מהי תחושת שייכות חברתית, ולהכיר בכך שניתן להשתייך לכמה קבוצות בו זמנית
  2. להבחין בין המושגים "להיות לבד" (צורך טבעי של כל אדם) לבין "לחוש בדידות" (תחושת הרחקה, דחייה, שלא מבחירה)
  3. לפתח מודעות למצבים ולחוויות של דחייה חברתית
  4. להכיר מגוון מקורות תמיכה וגורמי סיוע (הורים, מורים, חברים, יועצים), ולדעת כיצד ניתן לפנות אליהם

ז.   בריונות והצקות

  1. לדעת מהי "בריונות"
  2. להכיר את ה"תפקידים החברתיים" במצבי בריונות
  3. להבין מה כוחו של כל אדם בכל "תפקיד חברתי" ובמניעת בריונות, ולהכיר מגוון דרכי התמודדות
  4. להכיר מגוון מקורות תמיכה חיצוניים, ולהבחין בין המושגים "דיווח" ו"הלשנה"

ח.   התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  1. להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
  2. לדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  3. להבין כי תכנים שעולים לרשת נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה
  4. להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר את התפקידים החברתיים במצבי פגיעה ברשת ואת מגוון מקורות התמיכה והעזרה

ט. אנו בודקים את זכויותינו וחובותינו

  1. לדעת כי לילדים יש זכויות בסיסיות על פי "האמנה לשלום הילד", ולהכיר זכויות אלו
  2. להבין את החשיבות שבשמירה על זכויות ילדים
  3. להכיר דרכים מגוונות לשמירה על זכויות הילדים

י. חשיפת יתר למסכים (בפיתוח)

  1. להיות מודע ולהבחין בין "מתי, למה וכמה" בהקשר לשימוש במסכים
  2. להכיר מושגים מרכזיים בנושא, ולהשתמש שימוש מושכל במסכים
  3. להיות מודע לרווחים של שימוש במסכים ולהפסדים ולסיכונים שבשימוש ממושך במסכים השונים

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • איתור מידע והשוואה – לאתר מידע בנושא "מצב סיכון", "מצב לחץ" ו"מצב משבר", להשוות ולהיות מודע להבדלים ביניהם
  • הערכה – להעריך את הרווח וההפסד בשיתוף פעולה במצבים שונים
  • חשיבה ביקורתית – להתבונן בעין ביקורתית בסטריאוטיפים מגדריים היוצרים הפליה וגובים מחיר משני המינים
  • טיעון והנמקה – להציג טיעונים מבוססים על אודות ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
  • ידע ויישום – להכיר מהי "בריונות", מה הם ה"תפקידים החברתיים" במצבי בריונות, ולהיות מסוגל להתנהג בחוכמה כשמזהה התנהגות בריונית

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לפתח רגישות אישית למצבים ולחוויות של דחייה חברתית ואמפתיה לחווה אותם
  • הכוונה עצמית – לזהות מהו "התפקיד" שלי בקבוצה, ולבחון אם ברצוני וביכולתי לשנות אותם
  • הערכה עצמית – להכיר בכוחות הקיימים בי, מעבר למראה החיצוני, לקבל ולממש אותם
  • ויסות רגשי – לגלות יכולת הרגעה ואיזון רגשות במצבי מתח לחץ ומשבר, ולבחור ב"כלי חוסן" המתאימים לי ולמצב המלחיץ
  • מודעות רגשית ושיתוף – להביע רגשות גם במצבי סיכון, לחץ ומשבר

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות חברתית – לזהות מצבי מצוקה של חברים ולהגיש עזרה
  • אמון ופתיחות – להיות מסוגל לבקש עזרה בעת הצורך מהורים, מורים וחברים
  • ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד גם במרחב המקוון
  • קבלת האחר – לקבל כל אדם באשר הוא, ללא קשר למראה החיצוני שלו

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על מיקוד שליטה פנימי ועל הצבת יעדים, תכנון ובקרה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – לכבד את השוויון בין אנשים שונים למרות השונות המגדרית והביולוגית

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

עצמאות – לממש את יכולתו להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות "כלי חוסן" פנימיים וליווי ממקורות תמיכה חיצוניים

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית – גילויי אכפתיות, הגשת עזרה לזולת וקבלת עזרה ממקום של כוח

שיתוף פעולה– שיתוף פעולה ביחס לשימוש מושכל במסכים ומניעת פגיעה באחר