מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ד/כישורי חיים
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 כישורי חיים
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.2.1 א. למידה
- 1.2.2 ב. הכיתה כקבוצה חברתית
- 1.2.3 ג. בנים בנות
- 1.2.4 ד. דימוי עצמי ודימוי גוף (בפיתוח)
- 1.2.5 ה. התמודדות עם מצבי לחץ
- 1.2.6 ו. שייכות חברתית ודחייה חברתית
- 1.2.7 ז. בריונות והצקות
- 1.2.8 ח. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- 1.2.9 ט. אנו בודקים את זכויותינו וחובותינו
- 1.2.10 י. חשיפת יתר למסכים (בפיתוח)
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
כישורי חיים
תכנית הלימודים
ידע
א. למידה
- להבין מהו תהליך למידה, פורמלי ובלתי פורמלי
- להכיר תהליכי למידה במגוון מצבי חיים
- להבין את התועלת בלמידה ומה הרווח שהיא נושאת עימה
- להכיר את תהליך הלמידה – המאמצים הנדרשים, מה מקדם למידה ומה בולם אותה
- להכיר ולהבין את הקשר בין מעשי הפרט לבין התוצאות של מעשיו; מיקוד שליטה פנימי וחיצוני
- להבין שהצלחה בלמידה כרוכה בהצבת מטרות, תכנון הדרך להשגתן, התמדה בביצוע תוך כדי נחישות ואחריות
- להבין את החשיבות של קבלת סיוע מהורים, מורים וחברים
ב. הכיתה כקבוצה חברתית
- להכיר ביתרונות ובקשיים שיש בעבודת צוות
- להכיר בין משימות שצריכות להתבצע בעבודת צוות לבין משימות שניתן לבצע ביחידות
- להכיר את ה"תפקידים החברתיים" בקבוצה, ולדעת מה הם דפוסי ההתנהלות האופייניים לכל תפקיד
- להכיר מה הם הכישורים השונים הנדרשים מהפרט לקידום עבודת צוות
- לדעת מה הם המחירים ומה הם הרווחים בשיתוף פעולה ועבודת צוות
- להכיר דרכים לקבלת החלטות בקבוצה ולפתרון בעיות בקבוצה
ג. בנים בנות
- להבין שחלק מזהותו האישית של אדם היא זהותו המגדרית
- להבין שישנם הבדלים ביולוגיים בין המינים שאין להם השפעה על יכולות, דפוסי חשיבה רגשות או התנהגות
- לדעת שבחברה ישנם סטריאוטיפים מגדריים היוצרים הפליה וגובים מחיר משני המינים; להכיר את הסטריאוטיפים בעולם הפרסום והתקשורת
- להבין ששוויון בין המינים, דיאלוג והתחשבות הדדית הם הבסיס לזוגיות בריאה
ד. דימוי עצמי ודימוי גוף (בפיתוח)
- להבין מהו דימוי עצמי ואת מרכיביו השונים לרבות דימוי גוף, וכיצד הוא משפיע על ההערכה העצמית
- לדעת לזהות כיצד התקשורת והמדיה תורמות למסרים מעוותים בהקשר של הדימוי העצמי ולדימוי הגוף
- להכיר בחשיבות תכונות אופי ואישיות על פני המראה החיצוני
- ללמוד לפתח חשיבה ביקורתית כלפי המסרים המועברים באמצעות המדיה
- להכיר בשינויים החלים בגוף עם הגיל
- להכיר בשוני במבנה הגוף ובצבעי הגוף בין גברים לנשים ובין בני האדם
ה. התמודדות עם מצבי לחץ
- להבין מה הם "מצב סיכון", "מצב לחץ" ו"מצב משבר" – וההבדלים ביניהם
- לדעת כי מצבים אלו הם זמניים וחולפים
- להכיר דרכי התמודדות מגוונות עם מצבים אלו (למשל כלי "חוסן")
- להכיר מגוון מקורות תמיכה חיצוניים (הורים, מורים, יועצים, פסיכולוגים), ולדעת כיצד ניתן לפנות אליהם
ו. שייכות חברתית ודחייה חברתית
- להבין מהי תחושת שייכות חברתית, ולהכיר בכך שניתן להשתייך לכמה קבוצות בו זמנית
- להבחין בין המושגים "להיות לבד" (צורך טבעי של כל אדם) לבין "לחוש בדידות" (תחושת הרחקה, דחייה, שלא מבחירה)
- לפתח מודעות למצבים ולחוויות של דחייה חברתית
- להכיר מגוון מקורות תמיכה וגורמי סיוע (הורים, מורים, חברים, יועצים), ולדעת כיצד ניתן לפנות אליהם
ז. בריונות והצקות
- לדעת מהי "בריונות"
- להכיר את ה"תפקידים החברתיים" במצבי בריונות
- להבין מה כוחו של כל אדם בכל "תפקיד חברתי" ובמניעת בריונות, ולהכיר מגוון דרכי התמודדות
- להכיר מגוון מקורות תמיכה חיצוניים, ולהבחין בין המושגים "דיווח" ו"הלשנה"
ח. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
- לדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
- להבין כי תכנים שעולים לרשת נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה
- להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר את התפקידים החברתיים במצבי פגיעה ברשת ואת מגוון מקורות התמיכה והעזרה
ט. אנו בודקים את זכויותינו וחובותינו
- לדעת כי לילדים יש זכויות בסיסיות על פי "האמנה לשלום הילד", ולהכיר זכויות אלו
- להבין את החשיבות שבשמירה על זכויות ילדים
- להכיר דרכים מגוונות לשמירה על זכויות הילדים
י. חשיפת יתר למסכים (בפיתוח)
- להיות מודע ולהבחין בין "מתי, למה וכמה" בהקשר לשימוש במסכים
- להכיר מושגים מרכזיים בנושא, ולהשתמש שימוש מושכל במסכים
- להיות מודע לרווחים של שימוש במסכים ולהפסדים ולסיכונים שבשימוש ממושך במסכים השונים
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- איתור מידע והשוואה – לאתר מידע בנושא "מצב סיכון", "מצב לחץ" ו"מצב משבר", להשוות ולהיות מודע להבדלים ביניהם
- הערכה – להעריך את הרווח וההפסד בשיתוף פעולה במצבים שונים
- חשיבה ביקורתית – להתבונן בעין ביקורתית בסטריאוטיפים מגדריים היוצרים הפליה וגובים מחיר משני המינים
- טיעון והנמקה – להציג טיעונים מבוססים על אודות ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
- ידע ויישום – להכיר מהי "בריונות", מה הם ה"תפקידים החברתיים" במצבי בריונות, ולהיות מסוגל להתנהג בחוכמה כשמזהה התנהגות בריונית
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לפתח רגישות אישית למצבים ולחוויות של דחייה חברתית ואמפתיה לחווה אותם
- הכוונה עצמית – לזהות מהו "התפקיד" שלי בקבוצה, ולבחון אם ברצוני וביכולתי לשנות אותם
- הערכה עצמית – להכיר בכוחות הקיימים בי, מעבר למראה החיצוני, לקבל ולממש אותם
- ויסות רגשי – לגלות יכולת הרגעה ואיזון רגשות במצבי מתח לחץ ומשבר, ולבחור ב"כלי חוסן" המתאימים לי ולמצב המלחיץ
- מודעות רגשית ושיתוף – להביע רגשות גם במצבי סיכון, לחץ ומשבר
מיומנויות בין אישיות
- אחריות חברתית – לזהות מצבי מצוקה של חברים ולהגיש עזרה
- אמון ופתיחות – להיות מסוגל לבקש עזרה בעת הצורך מהורים, מורים וחברים
- ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד גם במרחב המקוון
- קבלת האחר – לקבל כל אדם באשר הוא, ללא קשר למראה החיצוני שלו
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על מיקוד שליטה פנימי ועל הצבת יעדים, תכנון ובקרה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – לכבד את השוויון בין אנשים שונים למרות השונות המגדרית והביולוגית
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
עצמאות – לממש את יכולתו להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות "כלי חוסן" פנימיים וליווי ממקורות תמיכה חיצוניים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית – גילויי אכפתיות, הגשת עזרה לזולת וקבלת עזרה ממקום של כוח
שיתוף פעולה– שיתוף פעולה ביחס לשימוש מושכל במסכים ומניעת פגיעה באחר