מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ד/מולדת, חברה ואזרחות

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מולדת, חברה ואזרחות

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

ציר א. לחיות בסביבות משתנות

  • סביבות חיים שונות
  • שינויים סביבנו
  • שינויים בהתנהגות כלכלית לאורך זמן
  • שינויים היו בעבר ויהיו גם בעתיד

ציר ב. אנחנו אזרחים במדינת ישראל

  • אני וזולתי
  • מי הם האזרחים והתושבים במדינת ישראל?
  • כיצד אפשר להתמודד עם בעיות וסוגיות שנגזרות ממחלוקות בין אוכלוסיות שונות? (בהתאמה למקום המגורים)
  • אנחנו שומרים על החוקים
  • מערכות חברתיות וארגונים מוסדיים המסדירים את חיי החברה
  • איך ראוי להתנהג כחברים בחברה וכאזרחים במדינת ישראל?

ציר ג. משפחות ויישובים בראי תולדות ארץ ישראל: יהודיים, ערביים, דרוזיים

  • תולדות היישוב שבו חיים הלומדים
  • אפשרות א: אירועים ביישוב וסביבתו בעת הקמת המדינה
  • סיפורי אתרים, מקומות, יישובים, מפעלים ואישים בדרך למדינת ישראל ובהקמתה
  • בדרך למדינת ישראל ביצירה האומנותית, בזמר העברי וביצירה החזותית

כללי

לדעת מושגים ולהבין תהליכים בתחום מולדת, חברה ואזרחות

לפתח רגישות לסביבה, לאדם, לחברה ולמדינה

תופעות שונות בטבע, בנוף ובחברה וההשפעות על הסביבה ועל החיים בה:

  • מקום הפרטים בחברה וקשרי הגומלין ביניהם
  • הכרת הסביבה במובן הערכי כדי לחזק את הזיקה למקום שבו הם חיים, למדינת ישראל ולארץ ישראל
  • יסודות ראשונים לחיים ולהתנהגות בחברה דמוקרטית
  • הכרת סיפורי ראשונים כחלק בבניית הסיפור האישי והקולקטיבי וכחלק מבניית הזהות האישית והחברתית
  • הכנת הלומדים לחיים בסביבות משתנות, לאחריות ולמעורבות אקטיבית בסביבתם הקרובה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • העברה ויישום – לעשות שימוש מושכל בידע שנלמד בתחום אחד לטובת תחומים אחרים
  • חשיבה יצירתית – להפעיל תהליכי חשיבה יצירתית ביחס להשפעת תופעות סביבתיות על חיי האנשים בסביבה, להציע מגוון דרכים להתמודדות
  • חשיבה ביקורתית – להתבונן בעין ביקורתית ולנסח טיעונים מגוונים בתחום אחריות אישית לסביבה
  • חשיבה על חשיבה (מטה-קוגניציה) – לקיים הערכה על תהליכי החשיבה ביחס ליחסי גומלין בסביבה
  • טיעון והנמקה – לגבש עמדה ביחס להשפעות סביבתיות על הפרט, לבסס ולנמק אותה ולהציגה בפני קהל
  • יצירת הכללות – לאסוף את פרטי המידע וליצור תמונה מקיפה של דילמות ביחס לארגון המרחבי והסיבות לתפרוסת תוך כדי מיפוי התופעות, ניתוח מפות והבנת השפעת התופעה על חיי האנשים בסביבה

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לגלות יכולת להרגיש ולהבין את השונות ביישוב ביחס לנקלטים חדשים, למיעוטים, לנכים, לקשישים וכדומה
  • גמישות – לגלות גמישות והסתגלות ביחס להתמודדות אישית עם שינויים
  • יוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים לדרכי התמודדות עם תופעות, מבנים ומאפיינים ביישוב המגוריםהעברה ויישום
  • מודעות רגשית – לזהות רגשות סביב ההתמודדות האישית עם שינויים והשפעותיה על הפרט בחיי היומיום
  • מסוגלות והערכה עצמית – להכיר בחוזקות ובחולשות אישיות במעגלים שונים ולהאמין ביכולת להתמודד בהצלחה עם התנהגויות אלימות תוך מציאת דרכים לפתרון בעיות ללא נקיטת אלימות
  • סקרנות – לחוש חיבור רגשי תוך כדי גילוי סקרנות ועניין בנושאים, כמו תרומת עולם העבודה לחברה

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות קבוצתית בשמירה על הסביבה ובמניעת נזקים כתוצאה ממפגעים לסביבה, לאדם ולחי
  • העבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת הצוות, ליזום, לתכנן ולקדם את המשימה תוך התנדבות בקהילה
  • מעורבות חברתית – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס לזכויות וחובות החלים על כל מי שחי במדינת ישראל, לגלות אכפתיות ולפעול לקידום אורח חיים תקין, צודק ושוויוני
  • ניהול שיח מכבד – לנהל שיח מכבד עם הסובבים על אודות התנהלות של גופים ומוסדות ויכולתם להשפיע על איכות השירות
  • שיתוף פעולה – לשתף פעולה בתהליך איסוף ומיפוי מידע על אתרים, מקומות ומפעלים הממוקמים ביישוב ותרומתם

Values.png ערכים