מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ה/אומנויות - אומנות חזותית

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - אומנות חזותית

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מושגי יסוד בשפת האומנות

  • ציור: תיאור ריאליסטי, תיאור רחוק מהמציאות, משיחת מכחול, כתמיות, הסמלה, חומריות, טקסטורה, תורת הצבעים, אור-צל, הסתרה, תבליט, קולאז', הדפס אומנותי, פרספקטיבה
  • פיסול: מיצג, מיצב, חלל, מסה, רישום בחלל, רדי-מייד, הצבה, חומריות, טקסטורה
  • צילום: צילום ישיר, צילום מבוים, מדיה דיגיטלית, וידאו והדימוי הנע, הנפשה (אנימציה), סטופ-מושן

ב. תכנים רעיוניים

  • פילוסופיים: אהבה, בדידות, געגועים, שמחה, זיכרון
  • אישיים: פורטרט עצמי, דיוקנאות משפחתיים, חברות אנושיות שונות, אוספים, תחביבים
  • מדעיים-טכנולוגיים: תרבות חזותית, המחשב, רשתות חברתיות, פרסומות, עיצוב
  • חברתיים: התייחסות לשונות, רב-תרבותיות, אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים
  • תרבותיים-לאומיים: סיפורים היסטוריים, נוף מקומי, מורשות, לאומים, דתות ותרבויות בישראל

ג. שאילת שאלות

  • שאלות היחיד: לשאול שאלות הנוגעות לחייו, לעולמו ולמשפחתו באמצעים אומנותיים מורכבים
  • שאלות הקבוצה: לנהל דיאלוג פרשני מקשיב ומכבד עם תלמידים אחרים בנוגע ליצירות אומנות
  • שאלות הנוגעות לאומנות ולתרבות: להכיר אומנויות ותרבות חומרית-עיצובית של מגוון התרבויות הקיימות בישראל וליצור בהשראתן
  • שאלות האזרח: להתייחס לדילמות אזרחיות בביטוין האומנותי ולהגיב אליהן באמצעות התבוננות, פרשנות, יצירה
  • שאלות האדם: לעסוק בחשיבה על שאלות אוניברסליות ופילוסופיות בביטוין האומנותי וליצור בהשראתן
  • שאלות אקטואליות: להגיב לדימויים חזותיים של חיי היומיום באמצעות שיח פרשני ויצירה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הערכה – לבחון את האופנים שבהם משתמשים אומנים בחומרים, בטכניקות, בטכנולוגיות ובתהליכים; לחקור סגנונות יצירה שונים ותקופות באומנות ולהתבונן על דרכי פעולה אומנותיות מתרבויות, מזמנים וממקומות שונים
  • השוואה – לערוך השוואה מושכלת בין יצירות מהקשרים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים שונים ולבטא זאת באמצעות עבודות חקר כתובות
  • יישום – להביע השקפה אישית באמצעות יצירה אומנותית במגוון חומרים, טקסטורות, מרקמים, צורות, צבעים עם דגש על הטכניקה המתאימה עבור כל חומר ובחינת גבולות היכולת של החומרים
  • תכנון – לתכנן את עבודתו האישית בהשפעת הטכניקות והתהליכים שבהם משתמשים אומנים שונים ולהסביר ולהציג את תהליך התכנון והיצירה של עבודותיו

מיומנויות תוך אישיות

  • ויסות עצמי – לווסת ולשכלל את היכולות האומנותיות שלו באמצעות רפלקציה, התאמה, דיוק והערכה של עבודותיו; לווסת את תגובותיו הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך העבודה על יצירה חדשה
  • פרשנות – להשתמש במוסכמות חזותיות ובגישות אומנותית שונות כדי להסביר, לנתח, לפרש ולנמק את יצירותיהם האישיות ויצירות מתולדות האומנות, בכתב ובעל פה

מיומנויות בין אישיות

  • הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
  • ייצוג עצמי – להציג את עבודות האומנות שלו במרחב הבית ספרי, להסביר באיזה אופן מיוצגים הרעיונות האומנותיים שלו ולנהל שיח פרשני על אודות משמעותן
  • מעורבות – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס ליצירות שלו ושל אחרים

Values.png ערכים

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – התייחסות מכבדת ליצירות אומנות וליוצרים (יצירות מופת ויצירות תלמידים)

סובלנות – גילוי סובלנות ורוחב אופקים לגבי פרשנויות שונות לעבודות אומנות

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – הבעה עצמית מקורית וחדשנית עם לקיחת החלטות עצמאית וחופשית

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

רב-תרבותיות – נתינת ביטוי למגוון ערכי מורשת ותרבות באמצעות סמלים, צורות ומסרים חזותיים

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית – גילוי ביטויי אכפתיות סביבתית באמצעות יצירות במרחב הציבורי בבית הספר וביישוב

ניהול שיח מכבד – התייחסות מכבדת במהלך הצגת וניתוח יצירות של אחרים והקשבה מכבדת להסברים של אחרים על יצירותיהם

שיתוף פעולה – שיתוף פעולה באמצעות תכנון ויצירה קבוצתית במהלך העבודה בסדנה