מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ה/אומנויות - אומנות חזותית
מתוך מתנ״ה תש״פ
אומנויות - אומנות חזותית
תכנית הלימודים
ידע
א. מושגי יסוד בשפת האומנות
- ציור: תיאור ריאליסטי, תיאור רחוק מהמציאות, משיחת מכחול, כתמיות, הסמלה, חומריות, טקסטורה, תורת הצבעים, אור-צל, הסתרה, תבליט, קולאז', הדפס אומנותי, פרספקטיבה
- פיסול: מיצג, מיצב, חלל, מסה, רישום בחלל, רדי-מייד, הצבה, חומריות, טקסטורה
- צילום: צילום ישיר, צילום מבוים, מדיה דיגיטלית, וידאו והדימוי הנע, הנפשה (אנימציה), סטופ-מושן
ב. תכנים רעיוניים
- פילוסופיים: אהבה, בדידות, געגועים, שמחה, זיכרון
- אישיים: פורטרט עצמי, דיוקנאות משפחתיים, חברות אנושיות שונות, אוספים, תחביבים
- מדעיים-טכנולוגיים: תרבות חזותית, המחשב, רשתות חברתיות, פרסומות, עיצוב
- חברתיים: התייחסות לשונות, רב-תרבותיות, אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים
- תרבותיים-לאומיים: סיפורים היסטוריים, נוף מקומי, מורשות, לאומים, דתות ותרבויות בישראל
ג. שאילת שאלות
- שאלות היחיד: לשאול שאלות הנוגעות לחייו, לעולמו ולמשפחתו באמצעים אומנותיים מורכבים
- שאלות הקבוצה: לנהל דיאלוג פרשני מקשיב ומכבד עם תלמידים אחרים בנוגע ליצירות אומנות
- שאלות הנוגעות לאומנות ולתרבות: להכיר אומנויות ותרבות חומרית-עיצובית של מגוון התרבויות הקיימות בישראל וליצור בהשראתן
- שאלות האזרח: להתייחס לדילמות אזרחיות בביטוין האומנותי ולהגיב אליהן באמצעות התבוננות, פרשנות, יצירה
- שאלות האדם: לעסוק בחשיבה על שאלות אוניברסליות ופילוסופיות בביטוין האומנותי וליצור בהשראתן
- שאלות אקטואליות: להגיב לדימויים חזותיים של חיי היומיום באמצעות שיח פרשני ויצירה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה – לבחון את האופנים שבהם משתמשים אומנים בחומרים, בטכניקות, בטכנולוגיות ובתהליכים; לחקור סגנונות יצירה שונים ותקופות באומנות ולהתבונן על דרכי פעולה אומנותיות מתרבויות, מזמנים וממקומות שונים
- השוואה – לערוך השוואה מושכלת בין יצירות מהקשרים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים שונים ולבטא זאת באמצעות עבודות חקר כתובות
- יישום – להביע השקפה אישית באמצעות יצירה אומנותית במגוון חומרים, טקסטורות, מרקמים, צורות, צבעים עם דגש על הטכניקה המתאימה עבור כל חומר ובחינת גבולות היכולת של החומרים
- תכנון – לתכנן את עבודתו האישית בהשפעת הטכניקות והתהליכים שבהם משתמשים אומנים שונים ולהסביר ולהציג את תהליך התכנון והיצירה של עבודותיו
מיומנויות תוך אישיות
- ויסות עצמי – לווסת ולשכלל את היכולות האומנותיות שלו באמצעות רפלקציה, התאמה, דיוק והערכה של עבודותיו; לווסת את תגובותיו הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך העבודה על יצירה חדשה
- פרשנות – להשתמש במוסכמות חזותיות ובגישות אומנותית שונות כדי להסביר, לנתח, לפרש ולנמק את יצירותיהם האישיות ויצירות מתולדות האומנות, בכתב ובעל פה
מיומנויות בין אישיות
- הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
- ייצוג עצמי – להציג את עבודות האומנות שלו במרחב הבית ספרי, להסביר באיזה אופן מיוצגים הרעיונות האומנותיים שלו ולנהל שיח פרשני על אודות משמעותן
- מעורבות – להביע את עמדותיו, דעותיו והשקפת עולמו ביחס ליצירות שלו ושל אחרים
ערכים
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – התייחסות מכבדת ליצירות אומנות וליוצרים (יצירות מופת ויצירות תלמידים)
סובלנות – גילוי סובלנות ורוחב אופקים לגבי פרשנויות שונות לעבודות אומנות
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – הבעה עצמית מקורית וחדשנית עם לקיחת החלטות עצמאית וחופשית
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
רב-תרבותיות – נתינת ביטוי למגוון ערכי מורשת ותרבות באמצעות סמלים, צורות ומסרים חזותיים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית – גילוי ביטויי אכפתיות סביבתית באמצעות יצירות במרחב הציבורי בבית הספר וביישוב
ניהול שיח מכבד – התייחסות מכבדת במהלך הצגת וניתוח יצירות של אחרים והקשבה מכבדת להסברים של אחרים על יצירותיהם
שיתוף פעולה – שיתוף פעולה באמצעות תכנון ויצירה קבוצתית במהלך העבודה בסדנה