מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ה/אומנויות - מוזיקה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - מוזיקה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. האזנה

  • הכרת המושגים העוסקים בדינמיקה, בטמפו ובארטיקולציה
  • זיהוי מוטיבים שונים של סיום, תלויי-תרבות וזיהוי מוטיבים בולטים ביצירה
  • זיהוי אמצעים לפיתוח מוטיב (הרחבה, צמצום, חזרה עם שינוי מלודי, ריתמי או הרמוני)
  • זיהוי יחסים בין חלקים במוזיקה: סימטריה וא-סימטריה
  • הבחנה במבנה היררכי ברמות שונות – מיחידות גדולות לקטנות יותר (חלק, משפט, פסוקית, מוטיב)
  • הבחנה בשילוב בין יציבות וחוסר יציבות בהגעה לטוניקה
  • הבחנה בהיווצרות אנרגיה תוך כדי מאמץ המתבטאת בחזרות רבות על צליל או מוטיב
  • הכרת מבנים מוזיקליים מורכבים, כגון רונדו, נושא ווריאציות, סימפוניה, קונצ'רטו ועוד
  • הבחנה בהבדלים שבין סולמות מז'וריים, מינוריים ופנטטוניים וזיהויים ביצירות מוזיקליות שונות
  • הבנת תפקידם של כלי הנגינה הדומיננטיים ביצירה ותרומתם למארג היצירה
  • מעקב אחר חלקים מתוך פרטיטורה המתאימה ברמת הקושי לידיעות התלמידים תוך כדי האזנה למוזיקה זיהוי משקלים (מתחלפים ומורכבים)
  • הכרת מאפיינים סגנוניים בולטים של התקופה שבה חוברה היצירה
  • הדגמת הקשר שבין יצירה מוזיקלית לבין ידע על המלחין, התקופה, התרבות והתפקיד החברתי
  • הכרת יצירות מסוגי מוזיקה (אומנותי, עממי ופופולרי), סגנונות מוזיקליים (ג'אז, מוזיקה של תקופת הבארוק),
  • סוגות במוזיקה מערבית (סימפוניה, מוזיקה קאמרית, אופרה, מחזמר, ביג בנד) ובמוזיקה ערבית (לוֹנגה, מוואשח, סמעאי, קסידה)

ב. ביצוע

קולי

  • הכרת רפרטואר שירים רחב ומגוון תוך כדי אינטונציה נכונה (אוקטבה+טרצה) עם סטיות הרמוניות קלות עם שמירה על פעמה ברורה, דיוק ריתמי והיגוי ברור
  • שירת סולפג' במסגרת סולם מז'ור ומינור
  • הבנת תפקידם של הדינמיקה, הטמפו ובניית המשפטים המוזיקליים כאמצעי הבעה ויישומם בביצוע
  • שירה רב-קולית בסיסית  (כגון מנגינה עם אוֹסְטינטָוֹ, קנון)
  • שירה תוך כדי היענות להנחיות ניצוח
  • הערכת שירה(של התלמידים ושל חבריהם) ושל ביצועים מוקלטים באמצעות שימוש במונחים מוזיקליים המתייחסים לדיוק לאופני ההפקה להתאמה סגנונית

כלי

  • ביצוע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה תוך כדי התאמת הדינמיקה, הארטיקולציה והטמפו לאופי ולתכנים הרלוונטיים
  • נגינת תבניות ומקצבים בכלי הקשה השונים בקצב יציב ובביצוע זורם
  • נגינה מתווים ובלעדיהם, לבד ובקבוצה עם הקפדה על יציבות, שחרור ודרכי נגינה תקניות מקובלות
  • נגינת מנגינות מוכרות משמיעה
  • שחזור בנגינה אלמנטים מוזיקליים מתוך יצירות שנלמדו

ג. יצירה

  • חיבור ושכלול קטעים מוזיקליים, שירים, ליווי ועיבוד עם התנסות באמצעי הלחנה נוספים, כגון וריאציה, פיתוח בסיסי של מוטיבים, צורות ומבנים מורכבים יותר
  • יצירת פסוק מוזיקלי בשמיעה פנימית וכתיבתו בתווים או ברישום גרפי, באופן שיאפשר ביצוע חוזר או ניתוח התוכן המוזיקלי
  • הערכת היצירה של עצמם ושל חבריהם על פי קריטריונים של לכידות (חזרות, רצף סגנוני, פיתוח רעיונות מוזיקליים), גיוון (שינויים, הפתעות, מקוריות) וביצוע (שליטה, הבעה, זרימה)

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • השוואה – לגלות יכולת להשוות בין סגנונות וצורות מוזיקליות שונות
  • ידע – לגלות ידע בקריאה ושירה של תווים במסגרת סולם מז'ור ומינור
  • ידע ויישום – לדעת לנגן ולאלתר בכלים ריתמיים ובכלים מלודיים

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לגלות  רגישות לתחושות היוצר הבאות לידי ביטוי ביצירה
  • התמדה – לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך האימון לקראת ביצוע יצירה מוזיקלית
  • ויסות – למתן את דחפיו, להפחית מתחים ולנתב את האנרגיות שלו לכיוונים חיוביים ובונים
  • תקשורת – להביע את רגשותיו באמצעות שירה, נגינה ותנועה; לתת פרשנות ולפתח אסתטיקה מוזיקלית אישית

מיומנויות בין אישיות

  • עבודת צוות – לגלות מעורבות במהלך הכנה וביצוע של יצירה
  • שיתוף פעולה – תנועה חופשית (אישית/קבוצתית) במרחב המשותף בהתאם ליצירה מוזיקלית

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי סקרנות בהיבטים שונים ורצון להתנסויות מוזיקליות תרבותיות חדשות ובלתי מוכרות

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – האזנה ליצירות מוזיקליות מתוך פתיחות וכבוד ליוצרים שונים

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – הכרת היכולות, אמונה ביכולת ומתן ביטוי עצמי ייחודי באמצעות שירה/נגינה אישית

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת – היכרות, קבלה וכבוד לערכי מורשת ותרבות בהיבט המוזיקלי

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

עבודת צוות – הקשבה והתחשבות באחרים תוך כדי תיאום במהלך נגינה ושירה בצוות