מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ה/אומנויות - מחול

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - מחול

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. שפת המחול

  • להתנהל בשיעור על פי הנחיות מילוליות
  • להשתמש בשפה סדורה בבניית קטעי מחול ובתקשורת
  • לרשום הנחיות לתנועה ולהתנועע על פי תיווי תנועה

ב. ידע גוף וטכניקה

  • לבצע תנועות סימולטניות תוך כדי שינוי כיוונים וגבהים
  • לשלוט במגוון סוגי תנועה, טווחי תנועה ואיכויות התנועה
  • לרקוד במגוון הרכבי קבוצה: סולו, דואט, שלשה, רביעייה, שורות ועוד
  • לאלתר על פי הנחיה
  • לרקוד ריקודי עם מישראל והעולם
  • לשלוט בביצוע שני קטעים מרפרטואר המחול הבימתי

ג. חברה ואיכות חיים

  • לעבוד בקבוצה בעלת מטרות משותפות
  • לשתף פעולה בקבוצה במגוון תפקידים
  • לבצע קטעים מתוך יצירות מחול לבימה
  • להכיר את ההיסטוריה של המחול בעם ישראל ובישראל על מגוון התרבויות המרכיבות אותו
  • להכיר יצירות מחול
  • להכיר את יכולותיו ומגבלותיו הגופניות ולקחת אחריות לביצוע מיטבי
  • לעבוד באופן עצמאי בסקרנות והתמדה

ד. יצירה ומופע

  • לתכנן, ללמד ולבצע יצירה אישית באורך של כשלוש דקות על פי נושא שיוצג בכיתה
  • לצפות במופע מחול בצורה המכבדת את המשתתפים השונים הלוקחים חלק באירוע
  • להופיע בפני קהל בצורה המכבדת את המשתתפים השונים הלוקחים חלק באירוע

ה. פרשנות והערכה

  • להעריך את הביצוע האישי-גופני-תנועתי
  • לזהות את חומרי היצירה ומארג קשרי הגומלין ביניהם
  • לדבר על מחול בפומבי ולדון בו בצורה מושכלת, קשובה ומכבדת
  • להעריך יצירת מחול תוך כדי מתן הנמקות

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • גמישות מחשבתית ותנועתית – לאלתר על פי הנחיות
  • גמישות – לשלוט בסוגי תנועה, טווחי תנועה ואיכויות תנועה ולבצע תנועות סימולטניות תוך כדי שינוי כיוונים וגבהים
  • המרת ידע (מתנועה לדיבור – מדיבור לתנועה) – להתנועע ולרקוד על פי הנחיות מילוליות ולתת הנחיות מילוליות לביצוע קטעי תנועה ומחול
  • הערכה – להעריך את יכולותיו, מגבלותיו וגבולותיו הגופניים-תנועתיים
  • הערכה – להעריך קטעי מחול ויצירות מחול תוך כדי מתן הנמקות
  • חשיבה יצירתית – ליצור יצירה אישית קצרה על פי נושא שיוגדר
  • ידע – לזהות מרחב אישי, מרחב כללי, כיווני תנועה וגובהי תנועה
  • ידע – להכיר את עיקרי ההיסטוריה של המחול בישראל על מגוון התרבויות המרכיבות אותו
  • ידע ויישום – לבצע ריקודי עם המבוססים על מקצבים ועל קטעי מוזיקה מורכבים
  • ידע ויישום – לבצע שני קטעים מרפרטואר המחול הבימתי
  • ידע ויישום – לרקוד במגוון הרכבי קבוצה: סולו, דואט, שלשה, רביעייה, שורות ועוד
  • ידע ויישום – לרקוד ריקודי עם מורכבים מבחינה תנועתית ומוזיקלית
  • ידע ויישום – לרשום הנחיות לתנועה ולהתנועע על פי תיווי תנועה

מיומנויות תוך אישיות

  • אחריות – לקחת אחריות אישית לביצוע, ריקוד, לבצע יצירה אישית קצרה ולהופיע בפני קהל משותף תוך כדי היכרות והתחשבות ביכולותיו ומגבלותיו הגופניות
  • התמדה – לעבוד באופן עצמאי לאורך זמן ולתרגל עד להשגת שליטה טובה בביצוע
  • ויסות רגשי – לגלות מודעות לתחושות ולרגשות המתעוררים בשיעור, בהרקדה ובמופע ולווסת אותם
  • מסוגלות עצמית – להאמין ביכולותיו לבצע קטעים מיצירות מחול

מיומנויות בין אישיות

  • עבודת צוות – לקחת תפקיד פעיל בצוות ולקדם אותו לקראת ביצוע מיטבי של ריקוד משותף
  • שיתוף פעולה – לשתף פעולה בהרקדה במהלך השיעור ובהפסקות
  • תקשורת – לצפות במופע ולהופיע בפני קהל בצורה המכבדת את הלוקחים חלק באירוע

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים שונים מעולם המחול

מצוינות – שאיפה להישגים גבוהים ולמימוש עצמי בשכלול יכולות וטווחי התנועה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – מתן כבוד ליוצרים, למבצעים וליצירות מחול מהארץ ומהעולם

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

הקשבה – הקשבה לגוף במגוון סוגי תנועה ואיכויות תנועה עם דיוק ושליטה עצמית באיכות התנועה

מסוגלות – אמונה ביכולת להבין ולבצע תנועה תוך כדי שינוי חזיתות ורצפי תנועה פשוטים ומורכבים

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודי

רב תרבותיות – מתן כבוד למגוון ערכי מורשת בתרבויות המחול בארץ ובעולם

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אחריות – גילוי אחריות בטיפוח הגוף ובפעילות הגופנית התואמת את יכולותיו

שיתוף פעולה – גילוי אכפתיות ושיתוף פעולה בריקוד קבוצתי תוך כדי שמירה על מרחב אישי והתחשבות בזולת שבאותו מרחב