מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ה/גאוגרפיה - אדם וסביבה
מתוך מתנ״ה תש״פ
גאוגרפיה - אדם וסביבה
תכנית הלימודים
ידע
א. מפות – כלי להכרת העולם
- להכיר את המפה ככלי להתמצאות ולהצגת תפרוסות, תופעות ותהליכים במרחב
- להכיר את המפה ככלי מרכזי להפקת מידע בתחום הגיאוגרפיה ברמה העולמית, האזורית והמקומית
- להכיר את המפה ככלי לניווט, וניתן לבצע בה שימושים, כמו מדידת מרחקים במפה וחישובי קנה מידה; להגדיר מיקום תופעה על פי רשת המעלות; להבחין בין סוגי מקרא שונים; להשוות בין מפה לתצלום אוויר / תצלום לוויין
- להשוות בין הגלובוס למפה ולהסיק מסקנות לגביהם; להשוות בין מפה עתיקה למפה בת ימינו
- להגדיר תופעות גיאוגרפיות, כגון גובה, צורות נוף, יישובים, דרכים, גבולות ועוד באמצעות המקרא של המפה הפיזית
- לאסוף פריטי מידע ונתונים ממפה, טקסט, תצלום ושילוב ביניהם
- לאתר באמצעות מקרא המפה תופעות מרכזיות במפות נושאיות פשוטות, כגון משקעים, צפיפות אוכלוסייה, אזורים חקלאיים ועוד
- לתאר תופעה במפות באמצעים מילוליים; להשתמש באטלס כאחד מאמצעי החקר והלימוד בגיאוגרפיה המאפשר להסביר את קשרי הגומלין בין נופים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות
- להכיר מפות מקוונות ברשת האינטרנט ולהשתמש בהן; להכיר צורות יישוב, נופים כלכליים ותפרוסתם
- להציג קשרי גומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזורי הארץ הראשיים ולזהות מרכיבים וקשרים בין הנופים הפיזיים לנופים האנושיים, ולהסיק מסקנות
ב. אדם וסביבה באגן הים התיכון
- למקם את אגן הים התיכון והמדינות במפת העולם ובמפת המזרח התיכון
- למצוא קשרים בין תופעות שונות באמצעות המפות
- להפיק מידע מהאטלס, לנתח באמצעות המפות קשרים בין תופעות שונות
- להסיק מסקנות באמצעות המפות לגבי תפרוסת האוכלוסייה וצפיפותה, להציג קשרי גומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזור
- להתמצא ולהבין מרחבית לגבי תנועות אוכלוסייה, תיירות, הגירה ועוד
- להסיק מסקנות מאיסוף ועיבוד נתונים מן המפות בשאלות מורכבות
- לבדוק קשרי סיבה-תוצאה בנושא זיהום מי הים וחופיו; להשוות בין מדינות הים התיכון בנוגע לטיפול בבעיות הזיהום והסביבה
- לשאול שאלות על אודות סוגיות יחסי אדם-סביבה
- לבנות טיעונים ולנקוט עמדה לגבי שימור מול פיתוח
- לאתר מדינות השוכנות באגן הים התיכון במפה הפיזית; לבצע תהליך חקרני להכרת מדינה, מיקומה הגיאוגרפי, תופעות פיזיות ואנושיות ולבדוק קשרי סיבה-תוצאה
- להשוות בין מדינות ים תיכוניות תוך כדי שימוש במדדי פיתוח
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את הקשרים בין תופעות שונות ביחס לבעיות הזיהום הסביבתי
- הסקת מסקנות – לבחון את תפרוסת האוכלוסייה וצפיפותה, למצוא קשרי גומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזור ולהסיק מסקנות
- השוואה – להשוות מידע גיאוגרפי ממקורות מידע חזותיים (מפות, תצלומי אוויר, מאמרים, כתבות, ספרים, גרפים, טבלאות, תמונות, סרטונים)
- חקרנות – לערוך תצפית, לשאול שאלות, להעלות השערות, לעבד נתונים, להכליל הכללות בנושא המפה
- ידע – לזהות את מיקום אגן הים התיכון והמדינות במפת העולם, לאתר את המפה המתאימה באטלס בהתאם למטרת החיפוש, ולהפיק מידע ממפות שונות
- ייצוג ידע – להפיק מידע באמצעות כלים גיאוגרפיים טכנולוגיים, כמו מפות מקוונות, ולייצגו בצורות שונות
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת ביחס ליתרונות ולקשיים לחיים במרחב שבו חיות קבוצות אוכלוסייה שונות
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע ולשתף אחרים במחשבות, רגשות, הרהורים בהקשר לסוגיות הנדונות
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל במיפוי המרחב במגוון דרכים, בהצגתו וביישום ההחלטות
- עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן, לפעול למען איכות הסביבה
- שיתוף פעולה – לתכנן ולבצע משימות בנושא זיהום מי הים וחופיו תוך כדי שיתוף פעולה עם חברי הקבוצה
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בסוגיות הנוגעות בקשרי אדם סביבה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד האדם – הכרה והערכה של השוֹנּות האנושית, הבנת מצוקות חברתיות במרחבים שונים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אזרחות פעילה – חינוך לסובלנות ומתן כבוד לחברות ולתרבויות אתניות בארץ ובעולם וחינוך לאזרחות פעילה
מעורבות – טיפוח אכפתיות לטבע ולנוף, והגברת המודעות לשמירה על ערך הקיימות