מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ה/כישורי חיים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א.   הצגת עצמי

  1. להכיר את עצמו בהתייחס למאפיינים השונים הבונים את הזהות העצמית שלו
  2. להכיר את הייחודי שבכל אחד ואחת עם השוואה לאחרים
  3. לזהות את התפקידים השונים במעגלי החיים השונים ואת היכולות הנדרשות כדי למלא אותם
  4. לדעת אילו תפקידים הוא מבצע טוב יותר ואילו פחות טוב

ב.   התפתחות ושינויים גופניים, אוננות, וסת וקרי לילה (בפיתוח)

  1. לדעת מה הם השינויים הגופניים והרגשיים החלים בשלב התפתחותי זה
  2. להכיר בכך שקיימים אפיונים משותפים אך גם ייחודיים בקצב ההתפתחות
  3. להכיר את השמות של איברי המין הנשיים והגבריים
  4. לדעת כיצד להתנהל בעקבות השינויים הפיזיולוגים הצפויים (וסת, קרי לילה)
  5. לדעת להבחין בין מקורות אמינים לבלתי אמינים בנושא מיניות בכלל והשינויים הפיזיולוגיים בפרט

ג.   חברות

  1. להכיר תפיסות שונות על מהותה של חברות
  2. להכיר את הציפיות השונות מחברות
  3. לדעת שציפיות מחברות הן פועל יוצא של סדרי עדיפות אישיים, וכי מהם נובעות התפיסות השונות של החברות
  4. להכיר מגוון דרכים ליצירת קשרי חברות
  5. להבין שחברות היא תהליך מתפתח, ויש לחזקו לאורך זמן
  6. להכיר בכך שבעיות וסכסוכים בין חברים הם תופעות נורמטיביות

ד.  פתרון בעיות וקבלת החלטות

  1. להכיר תפיסות ותהליכי חשיבה המשפיעים על תהליך קבלת החלטות
  2. לדעת להעלות כמה פתרונות וחלופות בתהליך קבלת החלטות
  3. לדעת כי הגדרת בעיה מבוססת על איסוף נתונים וראיית תמונה שלמה
  4. להבין שניסוח שאלות הוא כלי בבירור חקירה של בעיה
  5. להכיר בחשיבות של הגמשת החשיבה בתהליך פתרון בעיות וקבלת החלטות

ה.   כישורי חיים במסיבה

  1. להכיר סיטואציות שבהן הוא עשוי להיות נתון למצבי לחץ
  2. להכיר מגוון דרכי התמודדות עם מצבי הלחץ
  3. להבין את החשיבות שבמיקוד האחריות והשליטה העצמית במצבים אלו
  4. להכיר דילמות תוך אישיות ובין אישיות הכרוכות בהתארגנות לקראת מסיבה
  5. לדעת מה הם נזקי שתיית אלכוהול
  6. להכיר גורמים ודרכים לשיתוף ולבקשת עזרה

ו.   התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  1. להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
  2. לדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  3. להבין כי תכנים שעולים לרשת נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה
  4. להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר את התפקידים החברתיים במצבי פגיעה ברשת ואת מגוון מקורות התמיכה והעזרה
  5. להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים, ולהכיר את ההשלכות של שימוש ממושך בהם

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הערכה טיעון והנמקה – להעריך את הסיכונים באלכוהול, לגבש עמדות ולהביע אותן
  • חשיבה ביקורתית – להבחין בין מיתוסים לעובדות בכל הקשור לשינויים הגופניים
  • חשיבה יצירתית – להפעיל חשיבה יצירתית ולהעלות חלופות שונות לפתרון בעיית אלימות
  • חשיבה ביקורתית – להפעיל שיקול דעת בעת יצירת קשרים ברשת
  • יישום – לשמור על פרטיות ברשת, לא למסור פרטים אישיים

מיומנויות תוך אישית

  • ויסות עצמי – להקשיב לקולות ולכוחות הפנימיים והחיצוניים המשפיעים על הבחירות האישיות שלו במצבים שונים, כמו במסיבה, ולפעול מתוך ויסות עצמי ושליטה עצמית
  • מודעות עצמית – להתבונן על עצמי – לברר ולהגדיר "מי אני?"
  • פתיחות וקבלה עצמית – לחוש נוחות לשוחח עם בני הגיל על השינויים הגופניים החלים בו ובחבריו
  • קבלה עצמית – לזהות את רגשותיו כלפי תפקידיו במעגלי החיים השונים ולהתמודד עם קבלה או אי קבלה לתפקידים שונים

מיומנויות בין אישיות

  • חברות – לגלות הקשבה הדדית במהלך החברות, ולהכיר בכך שבעיות וסכסוכים בין חברים הם תופעות נורמטיביות, וכי עם הקשבה הדדית ניתן להגיע הבנה
  • מעורבות חברתית – לזהות מצבי מצוקה של חברים, לגלות רגישות, דאגה ואכפתיות לאחר החווה פגיעה, ולהגיש לו עזרה
  • ניהול קונפליקטים – להתמודד עם קונפליקטים בין-אישיים בצורה יעילה

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת ולהבחין בין מקורות אמינים לבלתי אמינים בנושא מיניות בכלל והשינויים הפיזיולוגיים בפרט

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – כבוד לאחר ביחס לתפיסות שלו על מהות החברות ולציפיות ממנה

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מסוגלות עצמית – פיתוח זהות עצמית מוגדרת, ברורה ועצמאית המממשת את עצמה במקביל להשתייכות החברתית

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אחריות – מניעת התנסות במצבי סיכון מתוך מודעות להתנהגויות מסוכנות כלפי עצמי וכלפי הסובבים

מעורבות חברתית – גילוי אכפתיות והתמודדות עם מצבי לחץ במסיבה תוך מסוגלות לרתום שותפים למתן עזרה