מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ה/מדע וטכנולוגיה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מדע וטכנולוגיה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מדעי החומר

חומרים

תכונות ושימושים, תועלת ומחיר סביבתי;  

מתכות, מלחים ופלסטיק, שימושים בחומרים, חשיבות משאבי הטבע "מי ים המלח" והפוספטים למדינת ישראל, המחיר הסביבתי של ניצול משאבי טבע, פתרונות אפשריים להקטנת הנזק הסביבתי

ב. מדעי החיים   

  1. מערכות ותהליכים ביצורים חייםמאפייני חיים, תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים (בדגש על האדם) – חשיבות הקשר בין מערכות בגוף, הזנה באדם – חשיבות המים בגוף, תכולת המים בגופם של יצורים, חשיבות המזון לגוף, מזונות שמקורם בבעלי חיים ומזונות שמקורם בצמחים, רכיבי המזון העיקריים, מערכת העיכול – חשיבות, מבנה ותפקוד; נשימה – חשיבות החמצן לקיום יצורים, מערכת הנשימה – חשיבות, מבנה ותפקוד, פעולת הנשימה, קצב נשימה, בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן – בריאות, מזון ותזונה, בריאות ומערכת הנשימה
  2. מערכות אקולוגיותמערכות בכדור הארץ: גיאוספרה – סלעים, קרקעות, מעורבות האדם במרכיבי הסביבה, השלכות, בעיות ופתרונות – שימושים במרכיבי סביבה לא חיים (דוממים), המחיר הסביבתי, פתרונות לשמירה על הסביבה

ג. מדעי כדור הארץ והיקום

מערכת השמש – מבנה מערכת השמש, מערכת השמש כמרכיב בגלקסיית שביל החלב, חקר החלל – אמצעים המשמשים לחקר החלל, שימושים נוספים לאמצעים שפותחו לחקר החלל, ישראל בחלל

ד. עולם מעשה ידי אדם

ייחודו של האדם (תבונתו) בפתרון בעיות ובתהליך קבלת החלטות, ידע מדעי ותרומתו לפיתוחים טכנולוגיים, פיתוחים טכנולוגים שמקדמים מחקר מדעי, תכנון ובניית מוצר, תהליך הייצור – ייצור ידני ומאפייניו, ייצור תעשייתי ומאפייניו, השפעת הטכנולוגיה על החברה, התפתחויות טכנולוגיות והשפעתן על החברה והתרבות (הרחבה), השפעת הייצור התעשייתי על החברה (הרחבה), המחיר הסביבתי כתוצאה מתהליכי הפקה וייצור תעשייתיים (הרחבה)

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • אנליזה – לנתח יחסי גומלין בין השלם וחלקיו במערכת העיכול ולפתח תובנות ביחס לתרומה שיש לקשרים אלה לתפקודה התקין של המערכת (השלם)
  • חשיבה ביקורתית – לנתח תפריטים שאינם מקדמי בריאות ולהציג טיעונים מנומקים
  • ידע והבנה – לדעת מה הם השינויים החלים בגוף בזמן מאמץ גופני ולהבין את מקורם ומשמעותם
  • יוזמה – להעלות רעיונות להתמודדות עם קושי במערכת הנשימה
  • סינתזה – לזהות סוגי מתכות ולהגדיר את התכונות המשותפות לקבוצת המתכות
  • תכנון ניסוי  – לתכנן ניסוי בנושא חקר קצב הנשימה במנוחה ובעקבות מאמץ גופני ולבחון גורמים משפיעים ומושפעים

מיומנויות תוך אישיות

  • יוזמה – להעלות מגוון רעיונות לפיתוח מוצר טכנולוגי המספק פתרון לבעיה או עונה על צורך
  • מסוגלות – לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר

מיומנויות בין אישיות

  • ניהול שיח – לקיים דיון קבוצתי/כיתתי על הצעות שונות של תפריטי מזון, לציין מי מהם מגוון ומאוזן, לנמק את הבחירה ולהאזין בכבוד להצעות ולדעות של אחרים בנושא
  • עבודת צוות – לתכנן בצוות דגם להמחשת מבנה מערכת השמש עם התייחסות לגודל הגופים, המרחק ביניהם, מיקומם זה ביחס לזה
  • שיתוף פעולה – לערוך חקר מידעני משותף בנושא טכנולוגיות לחקר החלל

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות יצירתיות, גמישות ומקוריות מחשבתית בלמידת הנושאים במערכת העיכול ומערכת הנשימה, גיאוספרה, אסטרונומיה

אחריות – אחריות אישית ללמידה תוך כדי הקפדה על הרגלי העבודה, דיוק והתמדה

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – זיהוי בעיה והעלאת רעיונות מקוריים וחדשניים באופן המאפשר לממש את מגוון היכולות במסגרת הצעות לאימוץ התנהגות שתגרום לצמצום פגיעה בסביבה

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אהבת הארץ – אהבת הארץ בעקבות היכרות עם הסביבה, טיפוחה ושמירה עליה

מעורבות חברתית – גילוי אכפתיות ודאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו