ערבית לדרוזים
תכנית הלימודים
ידע
האזנה ודיבור, קריאה וכתיבה במגוון סוגות ועולמות שיח
להאזין ולדבר בהקשרים שונים, חברתיים ולימודיים
לקרוא טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות
לכתוב טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
ידע לשוני
להכיר אוצר רחב של מילים וביטויים בערבית
להכיר ולהבין מבנים, תופעות ותהליכים בשפה הערבית
עידוד קריאה
מודרכת – קריאה להנאה
סוגי טקסטים
עד סוף כיתה ה התלמיד ייחשף ל:
סוגי טקסטים מס' מילים בטקסט אחוז מילים חדשות בטקסט
טקסט סיפורי 600-500 3%-5%
שירים 3%-5%
טקסט שכנועי 600-500 3%-5%
טקסט מידעי 600-500 3%-5%
טקסט שימושי 600-500 3%-5%
מיומנויות
דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים
אופנויות השפה
קריאת טקסטים מגוונים
מיומנויות לשוניות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה – להעריך ולבחון את המסרים הגלויים והסמויים בטקסט
- ידע והבנה – לזהות את המסר המרכזי בסיפור שקרא ולנסח אותו בעל פה ובכתב במילים שלו
- חשיבה יצירתית – להציג בדרכים מגוונות את הרעיון מרכזי בטקסט ואת משמעותו עבור הפרט והחברה
מיומנויות תוך אישיות
- התמדה ונחישות – לגלות התמדה ונחישות במהלך הביצוע של משימות קריאה וכתיבה מאתגרות
- תחושת מסוגלות וערך עצמי – לגלות תחושת מסוגלות ואמונה ביכולתו להתמודד עם הבנת טקסטים
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות חברתית – לגלות אכפתיות ומעורבות ולהציע דרכי התמודדות מנומקות ביחס לסוגיות חברתיות
- ניהול שיח – לנהל שיח מכבד עם הסובבים אודות המסרים הנובעים מהטקסט
- שיתוף פעולה – לבצע מטלה קבוצתית תוך שיתוף פעולה עם חבריו
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בהיבטים שונים בשפה, בשימושים שלהם ביומיום ורצון להרחבת הדעת וההשכלה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – ניהול שיח תוך כבוד לשותפים, האזנה לאחר והצגת מסרים בדרך נאותה ובלשון נקייה
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – מיצוי מלוא היכולות האישיות, במהלך העבודה על טקסטים והצגת המסרים בפני אחרים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות – גילוי אכפתיות ועשייה למען הסביבה הקרובה לאור דיון בטקסטים העוסקים בנושא