מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ו/אומנויות - מוזיקה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
אומנויות - מוזיקה
תכנית הלימודים
ידע
א. האזנה
- הכרת המושגים העוסקים בדינמיקה, בטמפו ובארטיקולציה
- זיהוי מוטיבים שונים של סיום, תלויי-תרבות וזיהוי מוטיבים בולטים ביצירה
- זיהוי אמצעים לפיתוח מוטיב (הרחבה, צמצום, חזרה עם שינוי מלודי, ריתמי או הרמוני)
- זיהוי יחסים בין חלקים במוזיקה: סימטריה וא-סימטריה
- הבחנה במבנה היררכי ברמות שונות – מיחידות גדולות לקטנות יותר (חלק, משפט, פסוקית, מוטיב)
- הבחנה בשילוב בין יציבות וחוסר יציבות בהגעה לטוניקה
- הבחנה בהיווצרות אנרגיה תוך כדי מאמץ המתבטאת בחזרות רבות על צליל או מוטיב
- הכרת מבנים מוזיקליים מורכבים, כגון רונדו, נושא ווריאציות, סימפוניה, קונצ'רטו ועוד
- הבחנה בהבדלים שבין סולמות מז'וריים, מינוריים ופנטטוניים וזיהויים ביצירות מוזיקליות שונות
- הבנת תפקידם של כלי הנגינה הדומיננטיים ביצירה ותרומתם למארג היצירה
- מעקב אחר חלקים מתוך פרטיטורה המתאימה ברמת הקושי לידיעות התלמידים תוך כדי האזנה למוזיקה זיהוי משקלים (מתחלפים ומורכבים)
- הכרת מאפיינים סגנוניים בולטים של התקופה שבה חוברה היצירה
- הדגמת הקשר שבין יצירה מוזיקלית לבין ידע על המלחין, התקופה, התרבות והתפקיד החברתי
- הכרת יצירות מסוגי מוזיקה (אומנותי, עממי ופופולרי), סגנונות מוזיקליים (ג'אז, מוזיקה של תקופת הבארוק),
- סוגות במוזיקה מערבית (סימפוניה, מוזיקה קאמרית, אופרה, מחזמר, ביג בנד) ובמוזיקה ערבית (לוֹנגה, מוואשח, סמעאי, קסידה)
ב. ביצוע
קולי
- הכרת רפרטואר שירים רחב ומגוון תוך כדי אינטונציה נכונה (אוקטבה+טרצה) עם סטיות הרמוניות קלות עם שמירה על פעמה ברורה, דיוק ריתמי והיגוי ברור
- שירת סולפג' במסגרת סולם מז'ור ומינור
- הבנת תפקידם של הדינמיקה, הטמפו ובניית המשפטים המוזיקליים כאמצעי הבעה ויישומם בביצוע
- שירה רב-קולית בסיסית (כגון מנגינה עם אוֹסְטינטָוֹ, קנון)
- שירה תוך כדי היענות להנחיות ניצוח
- הערכת שירה(של התלמידים ושל חבריהם) ושל ביצועים מוקלטים באמצעות שימוש במונחים מוזיקליים המתייחסים לדיוק לאופני ההפקה להתאמה סגנונית
כלי
- ביצוע קטעים קצרים וליווי שירים בנגינה תוך כדי התאמת הדינמיקה, הארטיקולציה והטמפו לאופי ולתכנים הרלוונטיים
- נגינת תבניות ומקצבים בכלי הקשה השונים בקצב יציב ובביצוע זורם
- נגינה מתווים ובלעדיהם, לבד ובקבוצה עם הקפדה על יציבות, שחרור ודרכי נגינה תקניות מקובלות
- נגינת מנגינות מוכרות משמיעה
- שחזור בנגינה אלמנטים מוזיקליים מתוך יצירות שנלמדו
ג. יצירה
- חיבור ושכלול קטעים מוזיקליים, שירים, ליווי ועיבוד עם התנסות באמצעי הלחנה נוספים, כגון וריאציה, פיתוח בסיסי של מוטיבים, צורות ומבנים מורכבים יותר
- יצירת פסוק מוזיקלי בשמיעה פנימית וכתיבתו בתווים או ברישום גרפי, באופן שיאפשר ביצוע חוזר או ניתוח התוכן המוזיקלי
- הערכת היצירה של עצמם ושל חבריהם על פי קריטריונים של לכידות (חזרות, רצף סגנוני, פיתוח רעיונות מוזיקליים), גיוון (שינויים, הפתעות, מקוריות) וביצוע (שליטה, הבעה, זרימה)
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- השוואה – לגלות יכולת להשוות בין סגנונות וצורות מוזיקליות שונות
- ידע – לגלות ידע בקריאה ושירה של תווים במסגרת סולם מז'ור ומינור
- ידע ויישום – לדעת לנגן ולאלתר בכלים ריתמיים ובכלים מלודיים
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לגלות רגישות לתחושות היוצר הבאות לידי ביטוי ביצירה
- התמדה – לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך האימון לקראת ביצוע יצירה מוזיקלית
- ויסות – למתן את דחפיו, להפחית מתחים ולנתב את האנרגיות שלו לכיוונים חיוביים ובונים
- תקשורת – להביע את רגשותיו באמצעות שירה, נגינה ותנועה; לתת פרשנות ולפתח אסתטיקה מוזיקלית אישית
מיומנויות בין אישיות
- עבודת צוות – לגלות מעורבות במהלך הכנה וביצוע של יצירה
- שיתוף פעולה – תנועה חופשית (אישית/קבוצתית) במרחב המשותף בהתאם ליצירה מוזיקלית
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי סקרנות בהיבטים שונים ורצון להתנסויות מוזיקליות תרבותיות חדשות ובלתי מוכרות
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – האזנה ליצירות מוזיקליות מתוך פתיחות וכבוד ליוצרים שונים
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – הכרת היכולות, אמונה ביכולת ומתן ביטוי עצמי ייחודי באמצעות שירה/נגינה אישית
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
מורשת – היכרות, קבלה וכבוד לערכי מורשת ותרבות בהיבט המוזיקלי
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
עבודת צוות – הקשבה והתחשבות באחרים תוך כדי תיאום במהלך נגינה ושירה בצוות