מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ו/אומנויות - מחול
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
אומנויות - מחול
תכנית הלימודים
ידע
א. שפת המחול
- להתנהל בשיעור על פי הנחיות מילוליות
- להשתמש בשפה סדורה בבניית קטעי מחול ובתקשורת
- לרשום הנחיות לתנועה ולהתנועע על פי תיווי תנועה
ב. ידע גוף וטכניקה
- לבצע תנועות סימולטניות תוך כדי שינוי כיוונים וגבהים
- לשלוט במגוון סוגי תנועה, טווחי תנועה ואיכויות התנועה
- לרקוד במגוון הרכבי קבוצה: סולו, דואט, שלשה, רביעייה, שורות ועוד
- לאלתר על פי הנחיה
- לרקוד ריקודי עם מישראל והעולם
- לשלוט בביצוע שני קטעים מרפרטואר המחול הבימתי
ג. חברה ואיכות חיים
- לעבוד בקבוצה בעלת מטרות משותפות
- לשתף פעולה בקבוצה במגוון תפקידים
- לבצע קטעים מתוך יצירות מחול לבימה
- להכיר את ההיסטוריה של המחול בעם ישראל ובישראל על מגוון התרבויות המרכיבות אותו
- להכיר יצירות מחול
- להכיר את יכולותיו ומגבלותיו הגופניות ולקחת אחריות לביצוע מיטבי
- לעבוד באופן עצמאי בסקרנות והתמדה
ד. יצירה ומופע
- לתכנן, ללמד ולבצע יצירה אישית באורך של כשלוש דקות על פי נושא שיוצג בכיתה
- לצפות במופע מחול בצורה המכבדת את המשתתפים השונים הלוקחים חלק באירוע
- להופיע בפני קהל בצורה המכבדת את המשתתפים השונים הלוקחים חלק באירוע
ה. פרשנות והערכה
- להעריך את הביצוע האישי-גופני-תנועתי
- לזהות את חומרי היצירה ומארג קשרי הגומלין ביניהם
- לדבר על מחול בפומבי ולדון בו בצורה מושכלת, קשובה ומכבדת
- להעריך יצירת מחול תוך כדי מתן הנמקות
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- גמישות מחשבתית ותנועתית – לאלתר על פי הנחיות
- גמישות – לשלוט בסוגי תנועה, טווחי תנועה ואיכויות תנועה ולבצע תנועות סימולטניות תוך כדי שינוי כיוונים וגבהים
- המרת ידע (מתנועה לדיבור – מדיבור לתנועה) – להתנועע ולרקוד על פי הנחיות מילוליות ולתת הנחיות מילוליות לביצוע קטעי תנועה ומחול
- הערכה – להעריך את יכולותיו, מגבלותיו וגבולותיו הגופניים-תנועתיים
- הערכה – להעריך קטעי מחול ויצירות מחול תוך כדי מתן הנמקות
- חשיבה יצירתית – ליצור יצירה אישית קצרה על פי נושא שיוגדר
- ידע – לזהות מרחב אישי, מרחב כללי, כיווני תנועה וגובהי תנועה
- ידע – להכיר את עיקרי ההיסטוריה של המחול בישראל על מגוון התרבויות המרכיבות אותו
- ידע ויישום – לבצע ריקודי עם המבוססים על מקצבים ועל קטעי מוזיקה מורכבים
- ידע ויישום – לבצע שני קטעים מרפרטואר המחול הבימתי
- ידע ויישום – לרקוד במגוון הרכבי קבוצה: סולו, דואט, שלשה, רביעייה, שורות ועוד
- ידע ויישום – לרקוד ריקודי עם מורכבים מבחינה תנועתית ומוזיקלית
- ידע ויישום – לרשום הנחיות לתנועה ולהתנועע על פי תיווי תנועה
מיומנויות תוך אישיות
- אחריות – לקחת אחריות אישית לביצוע, ריקוד, לבצע יצירה אישית קצרה ולהופיע בפני קהל משותף תוך כדי היכרות והתחשבות ביכולותיו ומגבלותיו הגופניות
- התמדה – לעבוד באופן עצמאי לאורך זמן ולתרגל עד להשגת שליטה טובה בביצוע
- ויסות רגשי – לגלות מודעות לתחושות ולרגשות המתעוררים בשיעור, בהרקדה ובמופע ולווסת אותם
- מסוגלות עצמית – להאמין ביכולותיו לבצע קטעים מיצירות מחול
מיומנויות בין אישיות
- עבודת צוות – לקחת תפקיד פעיל בצוות ולקדם אותו לקראת ביצוע מיטבי של ריקוד משותף
- שיתוף פעולה – לשתף פעולה בהרקדה במהלך השיעור ובהפסקות
- תקשורת – לצפות במופע ולהופיע בפני קהל בצורה המכבדת את הלוקחים חלק באירוע
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים שונים מעולם המחול
מצוינות – שאיפה להישגים גבוהים ולמימוש עצמי בשכלול יכולות וטווחי התנועה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן כבוד ליוצרים, למבצעים וליצירות מחול מהארץ ומהעולם
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
הקשבה – הקשבה לגוף במגוון סוגי תנועה ואיכויות תנועה עם דיוק ושליטה עצמית באיכות התנועה
מסוגלות – אמונה ביכולת להבין ולבצע תנועה תוך כדי שינוי חזיתות ורצפי תנועה פשוטים ומורכבים
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודי
רב תרבותיות – מתן כבוד למגוון ערכי מורשת בתרבויות המחול בארץ ובעולם
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אחריות – גילוי אחריות בטיפוח הגוף ובפעילות הגופנית התואמת את יכולותיו
שיתוף פעולה – גילוי אכפתיות ושיתוף פעולה בריקוד קבוצתי תוך כדי שמירה על מרחב אישי והתחשבות בזולת שבאותו מרחב