מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ו/אומנויות - תיאטרון
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
אומנויות - תיאטרון
תכנית הלימודים
ידע
א. מהות התיאטרון
התלמיד יכיר את המדיום התיאטרוני וידע להשוות בין תיאטרון ומופע לבין תחומי אומנות אחרים.
ב. שפת התיאטרון
- רכיבים בימתיים: התלמיד יכיר את משמעותם והשפעתם של מושגים ונושאים, כמו חלל תיאטרוני, סוגי במות, מושגים בימתיים; קיר רביעי, תפאורה, אביזרי במה ועיצוב תפאורה; סוג התלבושת ואפיון הדמויות; התלמיד יבחין בין מוזיקה לאפקטים קוליים ויבין את הקשר בין הבחירות המוזיקליות לבין יצירת מצב רוח ואווירה, יכיר שימושים זמינים ופשוטים של אמצעי תאורה.
- רכיבים דרמטיים: התלמיד יכיר את מבנה העלילה ואת אוצר המילים המתייחס למבנה העלילה הדרמטית (מערכות, תמונות, אקספוזיציה, הסתבכות, שיא דרמטי, נקודת מפנה, התרה ופתרון), סוגי עלילות; התלמיד ידע לאתר את הנושא, הבעיה או הקונפליקט בסיפור, שיר או מחזה; ידע לזהות את מקום וזמן ההתרחשות ויבין את השפעתם על העלילה ועל עבודת השחקן; יבחין בין מילים מתארות למפעילות; יבחין בין סוגי טקסט שונים ותפקידיהם.
- התלמיד יבחין בין שפה מילולית לביטוי לא מילולי.
- התלמיד יכיר את המושגים דיאלוג ומונולוג, היצד (aside).
- התלמיד יבחין בין דמות לשחקן ויצליח לזהות ולתאר את מאפייניה הפיזיים והרגשיים של הדמות.
- התלמיד ידע לזהות את הכוונה מאחורי המילים (תת-טקסט).
- התלמיד ידע לציין את מערכות היחסים בין הדמויות בסיפור או במחזה.
- התלמיד יכיר את המושגים "רצון", "מכשול" ו"פעולה דרמטית".
- התלמיד יבחין בין מאפייניה החיצוניים של הדמות לבין מאפייניה הפנימיים.
ג. צפייה מושכלת בהצגות
- התלמיד ידע להשתמש באוצר מילים הנלמד כדי לפענח התרחשויות אומנותיות בהיבט רעיוני ואומנותי.
- התלמיד ידע לנסח את החוויה הרגשית והאסתטית הנוצרת בעת צפייה בהצגה.
- התלמיד ידע לנסח את אמירת היוצרים ולהציע פרשנויות נוספות.
ד. פרשנות ותוכן
- התלמיד ידע לזהות את הרעיון המרכזי בסיפור או במחזה הנוגע גם לחיינו.
- התלמיד ידע לפענח את הפרשנות של יוצרי ההצגה ומבצעיה.
ה. סוגי תיאטרון
- התלמיד ייחשף לסוגי תיאטרון שונים; ידע להבדיל בין תיאטרון חפצים לבין תיאטרון בובות. התלמיד ידע להשתמש בחפץ ולספר סיפור בעזרת חפצים.
- התלמיד ידע לספר סיפור ללא מילים; יכיר את המושג "הנפשה" ואת אופן יישומו.
מיומנויות
כישורים קוגניטיביים
- הבנה – להבין את השפעת הנתונים הפיזיים, המרחב ויצירת תנועה: גודל, צורה, משקל, קצב
- השוואה – להשוות בין סוגי תפאורה ותלבושות באופן יצירתי ומושכל
- ידע – לזהות רגשות, מצבים והלכי רוח המתוארים בסיפור, שיר או מחזה ולהגיב בהתאם
- ידע והבנה – להכיר סוגי תיאטרון שונים, להבין את משמעותם ולצפות בהם בהנאה
- ידע, הבנה ויישום – להכיר את שפת התיאטרון, להביע את עצמו במשחק תוך כדי הבנת הקשר בין ההיבט הפיזי, הקולי והמילולי
כישורים תוך אישיים
- אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשותיו ולרגשות הזולת
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע את עצמו במשחק תוך כדי הבנת הקשר בין ההיבט הפיזי, הקולי והמילולי
- תקשורת – לזהות רגשות, מצבים והלכי רוח המתוארים בסיפור, שיר או מחזה ולהגיב בהתאם
כישורים בין אישיים
- מעורבות – לקחת חלק פעיל בגיבוש קבוצה (אנסמבל) ובפעילות קבוצתית
- שיתוף פעולה – לפעול עם אחרים (give & take) במהלך תכנון ובביצוע קטע תיאטרלי
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת - גילוי עניין וסקרנות בנושאים שונים בתחום התיאטרון
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד - גילוי רגישות וכבוד ליוצרים וליצירה התיאטרלית
עבודת צוות - שיתוף פעולה ביצירה הקבוצתית תוך כדי גילוי רגישות ואמפתיה לשותפים
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי - ביטוי אישי של מגוון רגשות, מחשבות, רעיונות ויכולות בשפת התיאטרון
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
מורשת - היכרות והוקרת ערכי המורשת והתרבות הבאים לידי ביטוי ביצירה