מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ו/אומנויות - תיאטרון

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - תיאטרון

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מהות התיאטרון

התלמיד יכיר את המדיום התיאטרוני וידע להשוות בין תיאטרון ומופע לבין תחומי אומנות אחרים.

ב. שפת התיאטרון

  1. רכיבים בימתיים: התלמיד יכיר את משמעותם והשפעתם של מושגים ונושאים, כמו חלל תיאטרוני, סוגי במות, מושגים בימתיים; קיר רביעי, תפאורה,  אביזרי במה ועיצוב תפאורה;  סוג התלבושת ואפיון הדמויות; התלמיד יבחין בין מוזיקה לאפקטים קוליים ויבין את הקשר בין הבחירות המוזיקליות לבין יצירת מצב רוח ואווירה, יכיר שימושים זמינים ופשוטים של אמצעי תאורה.
  2. רכיבים  דרמטיים: התלמיד יכיר את מבנה העלילה ואת אוצר המילים המתייחס למבנה העלילה הדרמטית (מערכות, תמונות, אקספוזיציה, הסתבכות, שיא דרמטי, נקודת מפנה, התרה ופתרון), סוגי עלילות; התלמיד ידע לאתר את הנושא, הבעיה או הקונפליקט בסיפור, שיר או מחזה; ידע לזהות את מקום וזמן ההתרחשות ויבין את השפעתם על העלילה ועל עבודת השחקן; יבחין בין מילים מתארות למפעילות; יבחין בין סוגי טקסט שונים ותפקידיהם.
  3. התלמיד יבחין בין שפה מילולית לביטוי לא מילולי.
  4. התלמיד יכיר את המושגים דיאלוג ומונולוג, היצד (aside).
  5. התלמיד יבחין בין דמות לשחקן ויצליח לזהות ולתאר את מאפייניה הפיזיים והרגשיים של הדמות.
  6. התלמיד ידע לזהות את הכוונה מאחורי המילים (תת-טקסט).
  7. התלמיד ידע לציין את מערכות היחסים בין הדמויות בסיפור או במחזה.
  8. התלמיד יכיר את המושגים "רצון", "מכשול" ו"פעולה דרמטית".
  9. התלמיד יבחין בין מאפייניה החיצוניים של הדמות לבין מאפייניה הפנימיים.

ג. צפייה מושכלת בהצגות

  1. התלמיד ידע להשתמש באוצר מילים הנלמד כדי לפענח התרחשויות אומנותיות בהיבט רעיוני ואומנותי.
  2. התלמיד ידע לנסח את החוויה הרגשית והאסתטית הנוצרת בעת צפייה בהצגה.
  3. התלמיד ידע לנסח את אמירת היוצרים ולהציע פרשנויות נוספות.

ד. פרשנות ותוכן

  1. התלמיד ידע לזהות את הרעיון המרכזי בסיפור או במחזה הנוגע גם לחיינו.
  2. התלמיד ידע לפענח את הפרשנות של יוצרי ההצגה ומבצעיה.

ה. סוגי תיאטרון

  1. התלמיד ייחשף לסוגי תיאטרון שונים; ידע להבדיל בין תיאטרון חפצים לבין תיאטרון בובות. התלמיד ידע   להשתמש בחפץ ולספר סיפור בעזרת חפצים.
  2. התלמיד ידע לספר סיפור ללא מילים; יכיר את המושג "הנפשה" ואת אופן יישומו.

Skills.png מיומנויות

כישורים קוגניטיביים

  • הבנה – להבין את השפעת הנתונים הפיזיים, המרחב ויצירת תנועה: גודל, צורה, משקל, קצב
  • השוואה – להשוות בין סוגי תפאורה ותלבושות באופן יצירתי ומושכל
  • ידע – לזהות רגשות, מצבים והלכי רוח המתוארים בסיפור, שיר או מחזה ולהגיב בהתאם
  • ידע והבנה – להכיר סוגי תיאטרון שונים, להבין את משמעותם ולצפות בהם בהנאה
  • ידע, הבנה ויישום – להכיר את שפת התיאטרון, להביע את עצמו במשחק תוך כדי הבנת הקשר בין ההיבט הפיזי, הקולי והמילולי

כישורים תוך אישיים

  • אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשותיו ולרגשות הזולת
  • מסוגלות – לחוש ביטחון להביע את עצמו במשחק תוך כדי הבנת הקשר בין ההיבט הפיזי, הקולי והמילולי
  • תקשורת – לזהות רגשות, מצבים והלכי רוח המתוארים בסיפור, שיר או מחזה ולהגיב בהתאם

כישורים בין אישיים

  • מעורבות – לקחת חלק פעיל בגיבוש קבוצה (אנסמבל) ובפעילות קבוצתית
  • שיתוף פעולה – לפעול עם אחרים (give & take) במהלך תכנון ובביצוע קטע תיאטרלי

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת - גילוי עניין וסקרנות בנושאים שונים בתחום התיאטרון

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד - גילוי רגישות וכבוד ליוצרים וליצירה התיאטרלית

עבודת צוות - שיתוף פעולה ביצירה הקבוצתית תוך כדי גילוי רגישות ואמפתיה לשותפים

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי - ביטוי אישי של מגוון רגשות, מחשבות, רעיונות ויכולות בשפת התיאטרון

ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים

מורשת - היכרות והוקרת ערכי המורשת והתרבות הבאים לידי ביטוי ביצירה