מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ו/גאוגרפיה - אדם וסביבה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

גאוגרפיה - אדם וסביבה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. תבחינים לחלוקת הארץ לאזורים

  • להבחין בין גבול טבעי, גבול פוליטי, גבולות בין אזורים
  • לדעת למקם את ישראל במפת העולם ומפת המזרח התיכון
  • להכיר את המושג "תבחין"
  • לדעת להבחין בין תבחינים שונים שבעזרתם ניתן לבצע חלוקות אזוריות שונות
  • להכיר את המבנה הפיזי של ארץ ישראל
  • להכיר את חלוקת הארץ לאזורי משנה ולדעת למקם אותם על המפה
  • לזהות את הקשר בין מושגי אקלים בסיסיים לבין חלוקת ישראל לאזורי אקלים
  • להכיר היכרות ראשונית את מקורות המים של ישראל ולהבין כיצד תפוצתם מאפשרת את חלוקת   הארץ לאזורי מזרע וישימון / אזורים שבהם יש מים זמינים / אזורים שבהם המים במחסור
  • להסיק לגבי הקשר בין תבחינים פיזיים לבין הדגם היישובי וצפיפות אוכלוסייה
  • להכיר מושגי יסוד בכלכלת ישראל – תחבורה, חקלאות, תעשייה, תיירות
  • להבין את הקשר בין הדגם היישובי וצפיפות האוכלוסייה לבין מיקום תשתיות ענפי הכלכלה העיקריים  

ב. מאפיינים ייחודיים של אזורי הארץ הראשיים

  • לדעת לנתח סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות
  • להתנסות בפתרון בעיות בסוגיות אדם-סביבה
  • להסביר את קשרי הגומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזורי הארץ הראשיים
  • להכיר לעומק את אזור מגוריהם
  • ליישם תבחינים שונים שנלמדו דרך התבוננות בסוגיה מרכזית
  • להכיר סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות
  • לקשר נושאים אקטואליים ללמידה בדרך החקר באזורם

ג. ירושלים בירת ישראל

  • להכיר בערכה של ירושלים כעיר בירתה של ישראל
  • להבין את מיקומה הגיאוגרפי של ירושלים, את יתרונותיו ומגבלותיו
  • להבין את ייחודה וחשיבותה של ירושלים בתולדות ישראל בעבר ובהווה
  • להכיר בחשיבותה של ירושלים כסמל לאומי ואוניברסלי

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הבנה – להבין את קשרי הגומלין בין תופעות סביבתיות לבין תופעות אנושיות
  • הסקת מסקנות – לבחון תופעות מרחביות פיזיות ואנושיות ולהסיק מסקנות בעזרת שליפת מידע ממפות, שימוש בשכבות מידע שונות, מדידת מרחקים, התמקדות והתרחקות – zoom in / zoom out
  • השוואה – להשוות מידע גיאוגרפי ממקורות מידע חזותיים (מפות, תצלומי אוויר, ממ"ג – מערכת מידע גיאוגרפית, מאמרים, כתבות, ספרים, גרפים, טבלאות, תמונות, סרטונים)
  • חקרנות – לערוך תצפית, לשאול שאלות, להעלות השערות, לעבד נתונים, להעלות סוגיות, למשל במהלך חקר האזור שלי
  • ידע – לזהות את מיקום ארץ ישראל לחבליה ואזוריה, לאתר את המפה המתאימה באטלס בהתאם למטרת החיפוש
  • ייצוג ידע – להפיק מידע באמצעות כלים גיאוגרפיים טכנולוגיים, כמו מפות מקוונות, ולייצגו בצורות שונות

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת ביחס לסוגיית היתרונות והקשיים לחיים במרחב שבו חיות קבוצות אוכלוסייה שונות בארץ ישראל
  • מסוגלות – לחוש ביטחון להביע ולשתף אחרים במחשבות, רגשות, הרהורים בהקשר לסוגיות הנדונות, למשל בנושא ירושלים בירת ישראל

מיומנויות בין אישיות

  • מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בזיהוי תהליכים המייצגים צדק ושוויון בשמירת הסביבה
  • עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן, לפעול למען איכות הסביבה וחיים בסביבה בריאה
  • שיתוף פעולה – לתכנן ולבצע משימות בנושא ניתוח סוגיה או דילמה מרחבית תוך כדי שיתוף פעולה עם חברי הקבוצה

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בסוגיות הנוגעות בקשרי אדם וסביבה בארץ ישראל

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד האדם – הכרה והערכה של השוֹנּות האנושית, הבנת מצוקות חברתיות במרחבים שונים

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אזרחות פעילה – חינוך לסובלנות ומתן כבוד לקבוצות, לחברות, לשונות תרבותית וחינוך לאזרחות פעילה

מעורבות – טיפוח אכפתיות לטבע ולנוף, והגברת המודעות לשמירה על ערך הקיימות