מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ו/גאוגרפיה - אדם וסביבה
מתוך מתנ״ה תש״פ
גאוגרפיה - אדם וסביבה
תכנית הלימודים
ידע
א. תבחינים לחלוקת הארץ לאזורים
- להבחין בין גבול טבעי, גבול פוליטי, גבולות בין אזורים
- לדעת למקם את ישראל במפת העולם ומפת המזרח התיכון
- להכיר את המושג "תבחין"
- לדעת להבחין בין תבחינים שונים שבעזרתם ניתן לבצע חלוקות אזוריות שונות
- להכיר את המבנה הפיזי של ארץ ישראל
- להכיר את חלוקת הארץ לאזורי משנה ולדעת למקם אותם על המפה
- לזהות את הקשר בין מושגי אקלים בסיסיים לבין חלוקת ישראל לאזורי אקלים
- להכיר היכרות ראשונית את מקורות המים של ישראל ולהבין כיצד תפוצתם מאפשרת את חלוקת הארץ לאזורי מזרע וישימון / אזורים שבהם יש מים זמינים / אזורים שבהם המים במחסור
- להסיק לגבי הקשר בין תבחינים פיזיים לבין הדגם היישובי וצפיפות אוכלוסייה
- להכיר מושגי יסוד בכלכלת ישראל – תחבורה, חקלאות, תעשייה, תיירות
- להבין את הקשר בין הדגם היישובי וצפיפות האוכלוסייה לבין מיקום תשתיות ענפי הכלכלה העיקריים
ב. מאפיינים ייחודיים של אזורי הארץ הראשיים
- לדעת לנתח סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות
- להתנסות בפתרון בעיות בסוגיות אדם-סביבה
- להסביר את קשרי הגומלין בין תנאים פיזיים לתפוצת תופעות אנושיות באזורי הארץ הראשיים
- להכיר לעומק את אזור מגוריהם
- ליישם תבחינים שונים שנלמדו דרך התבוננות בסוגיה מרכזית
- להכיר סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות
- לקשר נושאים אקטואליים ללמידה בדרך החקר באזורם
ג. ירושלים בירת ישראל
- להכיר בערכה של ירושלים כעיר בירתה של ישראל
- להבין את מיקומה הגיאוגרפי של ירושלים, את יתרונותיו ומגבלותיו
- להבין את ייחודה וחשיבותה של ירושלים בתולדות ישראל בעבר ובהווה
- להכיר בחשיבותה של ירושלים כסמל לאומי ואוניברסלי
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את קשרי הגומלין בין תופעות סביבתיות לבין תופעות אנושיות
- הסקת מסקנות – לבחון תופעות מרחביות פיזיות ואנושיות ולהסיק מסקנות בעזרת שליפת מידע ממפות, שימוש בשכבות מידע שונות, מדידת מרחקים, התמקדות והתרחקות – zoom in / zoom out
- השוואה – להשוות מידע גיאוגרפי ממקורות מידע חזותיים (מפות, תצלומי אוויר, ממ"ג – מערכת מידע גיאוגרפית, מאמרים, כתבות, ספרים, גרפים, טבלאות, תמונות, סרטונים)
- חקרנות – לערוך תצפית, לשאול שאלות, להעלות השערות, לעבד נתונים, להעלות סוגיות, למשל במהלך חקר האזור שלי
- ידע – לזהות את מיקום ארץ ישראל לחבליה ואזוריה, לאתר את המפה המתאימה באטלס בהתאם למטרת החיפוש
- ייצוג ידע – להפיק מידע באמצעות כלים גיאוגרפיים טכנולוגיים, כמו מפות מקוונות, ולייצגו בצורות שונות
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת ביחס לסוגיית היתרונות והקשיים לחיים במרחב שבו חיות קבוצות אוכלוסייה שונות בארץ ישראל
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע ולשתף אחרים במחשבות, רגשות, הרהורים בהקשר לסוגיות הנדונות, למשל בנושא ירושלים בירת ישראל
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בזיהוי תהליכים המייצגים צדק ושוויון בשמירת הסביבה
- עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן, לפעול למען איכות הסביבה וחיים בסביבה בריאה
- שיתוף פעולה – לתכנן ולבצע משימות בנושא ניתוח סוגיה או דילמה מרחבית תוך כדי שיתוף פעולה עם חברי הקבוצה
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בסוגיות הנוגעות בקשרי אדם וסביבה בארץ ישראל
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד האדם – הכרה והערכה של השוֹנּות האנושית, הבנת מצוקות חברתיות במרחבים שונים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אזרחות פעילה – חינוך לסובלנות ומתן כבוד לקבוצות, לחברות, לשונות תרבותית וחינוך לאזרחות פעילה
מעורבות – טיפוח אכפתיות לטבע ולנוף, והגברת המודעות לשמירה על ערך הקיימות