מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ו/כישורי חיים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א.   פיתוח חשיבה חיובית

  1. להכיר את הקשר בין חשיבה לרגש, לגוף ולהתנהגות
  2. להכיר ולדעת מה בין חשיבה אופטימית וחשיבה פסימית
  3. להכיר את היכולת לבחור ולהתבונן בהתרחשויות מזוויות ראייה שונות

ב.   דימוי גוף

  1. להבין מהו דימוי גוף וכיצד הוא משפיע על ההערכה העצמית
  2. להבין את הקשר בין יחס והערכה של הזולת להתעצבות דימוי הגוף
  3. לדעת לזהות את השיח החברתי בנושא דימוי הגוף האידיאלי  
  4. להכיר אסטרטגיות פיתוי של מפרסמים
  5. להכיר בחשיבות תכונות אופי ואישיות על פני המראה החיצוני
  6. להכיר מגוון רחב של מסרים חיוביים ידידותיים לגוף
  7. להכיר בשינויים החלים בגוף עם הגיל
  8. להכיר בשוני במבנה הגוף ובצבעי הגוף בין גברים לנשים ובין בני האדם

ג.   סטריאוטיפים מיניים (בפיתוח)

  1. להכיר את המושגים מגדר וסטריאוטיפים מיניים
  2. להכיר מגוון רחב של התנהגויות של בנים ובנות הנוגדות את התפיסות המגדריות המקובלות, להבין מה המחיר שכל אחד משלם כתוצאה מחשיבה סטריאוטיפית מגדרית, להכיר בחשיבות הפתיחות לקבלת מגוון רחב של התנהגויות בלא לקבע אותן למגדר זה או אחר
  3. לדעת שחלק מזהותו האישית של אדם הוא זהותו המגדרית  
  4. לדעת ששוויון בין המינים, דיאלוג והתחשבות הדדית הם הבסיס לזוגיות בריאה ולרווחה נפשית

ד.   היכרות עם שינויים גופניים ורגשיים

  1. להכיר את השינויים הגופניים והרגשיים החלים בשלב התפתחותי זה
  2. להכיר בכך שקיימים אפיונים משותפים אך גם ייחודיים בקצב ההתפתחות
  3. לדעת מה הן שאלות/סוגיות של זהות ושייכות חברתית
  4. להכיר את ההבניות החברתיות המגדריות שאליהן אנו חשופים ולזהות את השפעתן עלינו

ה.   משמעות קבוצת הגיל בגיל ההתבגרות

  1. להכיר את קבוצות השייכות החברתיות של התלמידים
  2. להבין את החשיבות החברתית שאותה מייחסים המתבגרים לקבוצת השווים
  3. לדעת מהי "קונפורמיות" ומה יכולת השפעתה של הקבוצה על קבלת ההחלטות של הפרט

ו.   עישון סיגריות

  1. לדעת מה הם נזקי העישון הגופניים, הרגשיים והחברתיים
  2. להכיר את הגורמים החברתיים המשפיעים על הבחירה האישית לעשן
  3. להכיר ולדעת שלבים בקבלת החלטות רלוונטיות לגיל וביצוען

ז.   חיזור, חברות, אהבה ופרידה

  1. להכיר את מגוון הרגשות העוצמתיים המאפיינים קשר זוגי
  2. לדעת מהי זוגיות מכבדת
  3. להכיר שלבים שונים בתהליכי קשר זוגי (חיזור, ביסוס, פרידה)
  4. לדעת כי יש דרכים שונות לחיזור
  5. לדעת כי יש אהבות רבות בחיים ולאורך החיים ולא רק אהבה אחת
  6. להכיר בפערים בצרכים האישיים אשר עולים בקשר זוגי ואת דרכי ההתמודדות עימם
  7. לדעת כי תקשורת מהווה מרכיב חשוב במערכת יחסים

ח.  חברות בין המינים

  1. לדעת כי רגשות עוצמתיים מתלווים לקשר זוגי
  2. להבין מהי זוגיות מכבדת
  3. להכיר שלבים שונים בתהליכי קשר זוגי ( חיזור, ביסוס, פרידה)
  4. להבין את ההבניות החברתיות בנושא זוגיות כפי שהן משתקפות במדיה
  5. להכיר בפערים בצרכים האישיים אשר עולים בקשר זוגי ואת דרכי ההתמודדות עימם

ט.   הטרדה מינית

  1. להבין מהי הטרדה מינית
  2. להבחין בין התנהגויות מיניות תקינות לבין התנהגויות מיניות מעליבות, פוגעניות ואסורות
  3. להכיר את נזקי הפגיעה המינית והשלכותיה הנפשית על מי שנפגע/ה
  4. להבין מתי משחק עשוי להפוך להטרדה מינית
  5. לדעת להעביר את הידע שנרכש בנושא הטרדה מינית לאחרים
  6. להכיר בכך שאתרים וסרטים פורנוגרפיים הם פוגעניים ומעוותים את המציאות, את התפיסות המגדריות ואת מערכות היחסים בין גברים ונשים

י.    אני והמשפחה

  1. להכיר את מבנה המשפחה (קלאסי/אלטרנטיבי) ואת מקומי בה
  2. להכיר את תפקידי המגדר במשפחה הנגזרים מתוך ההבניות החברתיות
  3. להכיר התמודדויות שלהן נדרשת המשפחה כדוגמת ניהול תקציב

יא.  מעברים – איך מתכוננים למעבר לחטיבת הביניים?

  1. להבין מהו המעבר הניצב בפניי
  2. להכיר דרכים אפקטיביות בהתמודדות עם שלב התפתחותי זה
  3. לדעת שיש חשיבות לעיבוד חוויית הפרידה מבית הספר היסודי
  4. להכיר שלבים בתהליכי בחירה וקבלת החלטות

יב. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  1. להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
  2. לדעת עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  3. להבין כי תכנים שעולים לרשת נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה
  4. להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר את התפקידים החברתיים במצבי פגיעה ברשת ואת מגוון מקורות התמיכה והעזרה
  5. להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים, ולהכיר את ההשלכות של שימוש ממושך בהם
  6. להבין כי הפעולות של כל אחד מאיתנו ברשת משאירות עקבות דיגיטליים

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • חשיבה ביקורתית – להפעיל שיקול דעת כלפי מסרים מעוותים, גלויים וסמויים המופצים דרך המדיה הקשורים בדימוי העצמי ובגוף
  • חשיבה יצירתית – להפעיל חשיבה יצירתית ולהעלות חלופות שונות בדרכי חיזור לגיטימיות
  • ידע – להכיר את נזקי הפגיעה המינית והשלכותיה הנפשיות, הגופניות והחברתיות

מיומנויות תוך אישית

  • ויסות עצמי – להקשיב לקולות הפנימיים שלו, לזהות את הרגשות המתעוררים בקרבו ולווסת
  • מודעות עצמית – לפתח דיאלוג פנימי חיובי עם עצמו ועם הגוף
  • קבלת האחר – לגלות פתיחות וסובלנות כלפי מגוון רחב של התנהגויות הנוגדות את התפיסות הסטריאוטיפיות הרווחות לגבי מגדר
  • קבלה עצמית – לקבל את השינויים הצפויים בגוף בתחילת גיל ההתבגרות כמשהו טבעי וזמני

מיומנויות בין אישיות

  • אמון ופתיחות – להיות מסוגל לבקש עזרה בעת הצורך מהורים, מורים וחברים
  • אסרטיביות – להציב גבול ברור בין חיזור ומשחק לבין הצקה והטרדה מינית
  • מעורבות חברתית – לגלות רגישות לפגיעה באחר, לעזור ולהיעזר, לתמוך ולגייס תמיכה במניעת בריונות
  • קבלת האחר – לקבל כל אדם באשר הוא, ללא קשר למראה החיצוני שלו

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על אודות נזקי העישון הגופניים, הרגשיים והחברתיים

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – כבוד לאחר גם אם הוא שונה ממני בדגש על היות היחיד חלק מקבוצות שייכות שונות

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – מודעות לקשר בין חשיבה לרגש, לגוף ולהתנהגות תוך כדי תחושת ערך עצמי ומימוש מגוון היכולות שבי

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

מעורבות חברתית – גילויי ערבות הדדית, עזרה לזולת וקבלת עזרה בדגש על התמודדות עם פיתויים